Dr Bike, Boris jr helsyntet=slir

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Fabrikare
Hittade detta på en Aprilia återförsäljares hemsida finns det någon sanning i detta:confused: Ursäktar om detta har avhandlats i någon av de eminenta oljetrådarna men jag orkar inte plöja igenom alla sidor:tummenupp
Tillverkaren rekommenderar två oljor: Agip TEC 4T, 15W-50 eller IP Extra Raid 4, 15W-50. Båda tillverkas i Italien och är semisyntetoljor dvs. en olja som är en blandning av syntetisk- och mineralolja. Rekommendationen är baserad på att oljan fungerar bra med kopplingen och växellådan. En helsyntetolja fungerar utmärkt i motorn, men kan ge snabbare förslitning av växellådan och vid aggressiv körning även kopplingsslir. En olja med motsvarande egenskaper som de rekommenderade oljorna är Motul 5100 15W-50.

Det finns en stor spridning i uppfattningarna om vilken olja man kan köra på utan att få problem med kopplingen. Kopplingsslir brukar första gången märkas då man kör med passagerare och eller packning. Kopplingen kan med en viss olja fungera mycket bra med en lätt förare och samma olja kan, med en tung förare, ge kopplingsslir. Så totalvikten som ska accelereras bestämmer till viss del hur bra kopplingen fungerar. Körsättet är den andra delen som påverkar kopplingens livslängd. För att få så lång livslängd som möjligt så bör tillverkarens rekommendationer av olja följas.
Tack på förhand

Tur man precis hällde i 5100 i millen då :D

JOdå - nog är uppfattningarna olika allt.

De flesta har en åsikt. Sin egen eller nån annans, skulle man kunna säga, men däremot är det tunnt med KUNSKAP.

Självfallet känner inte motorn av utifall oljan är borrad i Pennsylvania, U.A.E desert, eller om den kommer från nordsjön.
Att en mc-tillverkare rekar märken på olja är inget anat än mutor från oljeföretagen och/eller samarbete.

På dina frågor om huruvida kopplingar/växellådor/motorer i övrigt slits, och hur olika oljor har inverkan på detta så ja, svar ja, det står faktiskt väl beskrivet i oljetrådarna, sorry, men jag hänvisar dit, så jag slipper skriva allt om igen.

MEN av mitt första stycke här så kan du nog ana vartåt det lutar! ;)

Som alltid: Den bästa oljan är bäst, den näst bästa är näst bäst och den sämsta oljan är sämst.
Lär er skilja på dessa.

Hur det går till, står som sagt i oljetrådarna :)

Mycket nöje.

Dr.

Tur man precis hällde i 5100 i millen då :D

Tur för vem?

Motul?

Last edited:
Damn trodde faktiskt att jag skulle kunna lura ur dig en redogörelse här:tummenupp Jag får helt enkelt ge tanten lite shoppingpengar imorgon och sätta mig o plöja igenom trådarna:) Vi pratar timmar som tanten måste förbruka på köpcentret:skrämd det kommer att kosta:huvet

Det finns många här på forumet (och överallt annars på internet för den delen) som gärna vill verka som de kan något. Det är svårt att skilja dessa från de (få) som verkligen vet något.

Mitt helt generella råd är att ta allt som folk skriver här med en nypa salt om de inte har "referenser" till det de säger. Tänk även på att även bara för att flera tycker samma sak behöver de ha mer rätt för det.

Så det bör, generellt, vara bättre att lite på tillverkarens rekommendationer. De skulle inte välja en dålig/skadlig produkt. Samtidigt som det är "spons" som får de att rekommendera just t.ex. Agip/Motul/etc så har de testat produkten. Men du kan utan risk välja en likvärdig produkt. T.ex. halvsyntet med samma viskositets profil för MC med gott samvete! :)

För att låta som en sån som vet vad de snackar om kan jag dock berätta att allt jag hört om motorer och olja är att man ska alltid välja delsyntet för gatbruk (dvs om du inte byter superofta). De är av bättre kvalitet och motorn mår bättre. :)

Damn trodde faktiskt att jag skulle kunna lura ur dig en redogörelse här:tummenupp Jag får helt enkelt ge tanten lite shoppingpengar imorgon och sätta mig o plöja igenom trådarna:) Vi pratar timmar som tanten måste förbruka på köpcentret:skrämd det kommer att kosta:huvet

Ajdå! :D
Tänkte inte på det...
Skicka räkningen till mig bara!

:)

Det finns många här på forumet (och överallt annars på internet för den delen) som gärna vill verka som de kan något. Det är svårt att skilja dessa från de (få) som verkligen vet något.

För att låta som en sån som vet vad de snackar om kan jag dock berätta att allt jag hört om motorer och olja är att man ska alltid välja delsyntet för gatbruk (dvs om du inte byter superofta). De är av bättre kvalitet och motorn mår bättre. :)

Ok! :) Tackar för råden. jag ska ha dem i minnet...

Last edited:
Vad är DELsyntet ? Alltså vilka procenttal mineralolja o syntetolja rekommenderas ? O hur avgör du om du hittat rätt olja ?:rolleyes:

Tack för tipset ! Ska börja provsmakandet (sökandet) efter den ultimata oljan imorgon !:D

Mitt helt generella råd är att ta allt som folk skriver här med en nypa salt om de inte har "referenser" till det de säger. Tänk även på att även bara för att flera tycker samma sak behöver de ha mer rätt för det.

Så det bör, generellt, vara bättre att lite på tillverkarens rekommendationer. De skulle inte välja en dålig/skadlig produkt. Samtidigt som det är "spons" som får de att rekommendera just t.ex. Agip/Motul/etc så har de testat produkten. Men du kan utan risk välja en likvärdig produkt. T.ex. halvsyntet med samma viskositets profil för MC med gott samvete! :)

OM man kör en superracer(:tungan ) på gatan ska man ändå köra en delsyntet olja?

Jag tror nån mer ska ta och läsa oljetrådarna. :tummenupp

OnT: Jag hällde både Castrol R4 (helsyntet) och Repsols helsyntet i min gamla Mille, jag märkte inget slir på kopplingen och med tanke på priset på de oljorna så hoppas jag verkligen inte att de slets mer än om jag skulle valt Motuls OCERTIFIERADE olja.

Jag tror nån mer ska ta och läsa oljetrådarna. :tummenupp

OnT: Jag hällde både Castrol R4 (helsyntet) och Repsols helsyntet i min gamla Mille, jag märkte inget slir på kopplingen och med tanke på priset på de oljorna så hoppas jag verkligen inte att de slets mer än om jag skulle valt Motuls OCERTIFIERADE olja.
kanske bevisade jag min poäng sådär lite fiffigt.. :p

:D

p.s. så att ingen ska bli lessen, jag menade inte någon specifik här i tråden utan det var endast ett generellt påpekande. puss o kram alla!

Nej, jag kan inte mycket om sånt här, och jag vet inget om hur det påverkar
slutprodukten, men är det inte så att olja som man borrat på olika ställen
har olika egenskaper?

Wikipedia - Petroleum:
Barrels from an area in which the crude oil's molecular characteristics have been determined and the oil has been classified are used as pricing references throughout the world.

Raffen ser till att oljan blir likadan oavsett vart den är uppumpad.

Nej, jag kan inte mycket om sånt här, och jag vet inget om hur det påverkar
slutprodukten, men är det inte så att olja som man borrat på olika ställen
har olika egenskaper?

Jodå - om vi enbart snackar mineralolja.
I så fall har det inverkan, men numera borras ingen olja i Pennsylvania, och det är det enda stället som räknas särskilt, för där var oljemolekylerna längre än i t.ex arabvärlden.
Långa oljemolekyler är det bästa man kan få, för det ger en hopflätad matta av molekyler som skapoar en bärig oljefilm.
Men numera kan man raffinera bort alla skillnader så egentligen har det ingen betydelse var man pumpar upp oljan, ja förutom att de då håller olika kvalite´t i själva upptagningsögonblicket.
Men då du aldrig kör på råolja (hoppas jag!) så spelar det alltså ingen teater.

Och du gissade rätt: Syntetolja har de allra längsta molekylerna.

Sen får var och en dra sina slutsatser efter det.
MEN! :mattias det finns fortfarande folk som mot bättre vetande envisas med att köra på mineraloljor.

Även detta, med molekyllängder osv står i oljestickysarna.
Så återigen alla: Var VÄNLIGA *pliis* och läs dem, så kan vi föra diskussionen på ett högre plan än att alltid återupprepa basics.

Last edited:

Någon som kan bekräfta att detta? Speciellt raden om bättre kvalité? :va Känns direkt orimligt och inte riktigt som bekanta uppgifter.

Du menar, delsyntet eller bättre, hoppas jag..?

Själv har jag kört uteslutande helsyntet i mina senaste sex hojar och aldrig upplevt problem med slirande koppling. Landsväg, motard och cross.

Hojar jag servat åt andra har fått samma helsyntet och ingen har heller klagat över kopplingsproblem.

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!