DR 650 rse ska till Afrika behöver hjälp

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
tjoo
jag köpte en suzuki dr 650 rse för 2 veckor sedan planen är att jag och en holländare kör ner till dakar i början på nov är läget bra i afrika är drömmen att köra hela vägen ner till Sydafrika !
hoppar holländaren av kanske jag joinar http://www.amsterdamdakar.com/
har rest en hel del och kört 2hjuligt i 18olika länder men inget riktigt offroad. har haft en rmx 250 och en dr 350s och kört lite enduro innan så alla tips uppskattas !

hojjen en dr 650rse 1996 med 1500mil köptes för 12000! allt ska lösas så billigt som möjligt ! funktion och pris kommer först utseende är helt oväsentligt då den kommer rulla runt i stenbrott och skogar i sommar

problem

den är stypt i papperna till 25 kw vet någon var strypningen skulle sitta ?

den gick dåligt när jag köpte den! ett kn filter satt på men ej anpassat för denna luftburken! med huvudmunstycke 142 och lågfart 50
har satt på org foamfilter
testat med 150 och 160 munstycke
och 55 lågfart
men den går kass på låga varv se film ! https://youtu.be/Yo0AbCo5TOE
nu sitter 50 lågfart i och 150 main

ljuddämparna väger minst 10kilo några tips på en lättare lösning ?

motorbågar handtagsskydd ska byggas tipps ?
funderar på att göra två packväskor av 2 förstärkta 25l jeepdunkar bra eller ebola ?

Bifogat

• DSCN4485.jpg
    DSCN4485.jpg
    1.4 MB · Visningar: 140
  • DSCN4486.jpg
    DSCN4486.jpg
    1.2 MB · Visningar: 113
  • DSCN4487.jpg
    DSCN4487.jpg
    1.3 MB · Visningar: 130
Har själv en dr650 hemma i Sverige som jag antar din hoj delar många delar med och min input är:

Lätt ljuddämpare kan du få till med typ 1000cc sportdämpare, iom att det är encylindrigt så är stor storlek/volym att föredra för att få ner ljudet. Ska det vara billigt är det bäst att bygga en själv, det gjorde jag. ett stort rör, ett litet rör, ändplåtar, lite dämparull osv.

Orginaldämparna på dom där hojarna, iaf vanliga dr, är skit om du inte väger <50 kg så att byta åtminstånde bak rekommenderar jag starkt.

Kan vara värt att kolla balanskedjan som är ett av de ytterst få fel som finns på den motorn, dom kanske tillochmed hade fixat det vid -96.

Har för mig att det är vaccumförgasare så luftfilter ska du nog behålla så orginal som möjligt. Strypningen lär du nog hitta i anslutning till förgasaren i form av nån bricka eller trottelstopp.

I övrigt är det en skottsäker hoj som bara går och går. Lycka till!! :tummenupp :tummenupp

ska kika på skroten mina kunskaper i svets är sådär..

ok väger ju 90 + en massa packning ! ta från någon annan modell ?
hur kollar man balaskedjan ?

ska kika på skroten mina kunskaper i svets är sådär..

ok väger ju 90 + en massa packning ! ta från någon annan modell ?
hur kollar man balaskedjan ?

Angående dämparn har jag inte stenkoll, vet bara att den e kass enligt mig å många andra, detta kan kanske vara till hjälp: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=390079

Balanskedjan sitter bakom kopplingskåpan, men iom att din enbart gått 1500 mil så är det nog lungt om den inte har några missljud

Tjena, cool resa. :rock

Sitter det en mikuni bst-40 i hojen? Isf verkar du ha väldigt stort lågfartsmunstycke.
Testa 42.5 kanske 45 med KN filter.
En förlängd blandskruv från procycle.us hade nog gjort det enklare att justera också.

Stypningen borde ha suttit i toppen av förgasren vid membranet. Hindrar throtteln från att gå upp hela vägen.

Last edited:
ljuddämparna väger minst 10kilo några tips på en lättare lösning

motorbågar handtagsskydd ska byggas tipps ?
funderar på att göra två packväskor av 2 förstärkta 25l jeepdunkar bra eller ebola ?

Bygga handtagsskydd känns lite omväg när bra grejer går att beställa varsomhelst och billiga grejer redan ligger på hyllan hos Biltema.

Jeepdunkar är normalt sett bara på 20lit, och att förstärka dem känns bara som att addera ytterligare vikt till redan tunga behållare. Dom är också jäkligt smala, djupa och sällsynt opraktiska att packa i.
Bättre att se sig om i korvlådeträsket - man kan köpa billigt begagnat från folk som planerat Afrikaresor i åratal utan att komna iväg...

Motorbågar, lastbågar - the works hittar du här:
http://www.dr-big-shop.de/DR_650.html

Stefan Hessler är nischad på Suzukis DR-modeller, och vill du inte köpa nytt så kan du åtminstone läsa in dig på vad för grejer du vill söka begagnat. Speciellt bland motorbågar finns åtskilligt som är mer prydnad än skydd.

Hessler kan också bistå med att sätta ihop ett relevant reservdelspaket av frekventa delar för just din hoj - ingen har så ingående kunskap om DR som han. Han kan också upplysa om lämpliga uppdateringar och saker att se över närmare på just ditt exemplar.

Vidare kan det vara bra att ha en upparbetad relation med firman om du blir sittande i främmande land. Det finns åtskilliga exempel på när Dr Big-Shop fått fram reservdelar snabbare än hemlandets generalagent, lokala landets importör och samtliga andra som försökt.

Jag hoppas att du läst in dig på The Hubb?

http://www.horizonsunlimited.com/hubb/

Även där finns otroligt mycket kunskap att hämta innan en resa, samt hjälp att få när något krånglar.

Framförallt är The Hubb troligen den allra bästa nyhetskanalen för vad som verkligen händer längs alla de rutter och stråk som overlanders och motorcyklister färdas längs. Situationen förändras otroligt snabbt där nere - Mali är förlorat sedan länge, tecken tyder på att Mauritanien är på väg åt samna håll.
AQIM och Boko Haram är trubbel var och en för sig, på var sitt håll. Daesh flyttar fram sina positioner i området - det är svårt att peka ut några 'säkra zoner' i regionen.

Sorry for rantning i Teknikforumet!
Jag tycker dock att det är motiverat.
2011 tog Johan Gustafsson en liten detour på s i n Sydafrikaresa.
Han sitter än, och regionen har blivit mycket mer osäker sedan dess.

Nej, jag säger inte att du inte skall resa. Men, se till att du är påläst och uppdaterad - och lämna prestigen därhän. "skall" i rubriken ger mig jobbiga vibbar...

Slutligen: om du förbereder dig på rätt sätt för din resa så kommer du att snubbla över en snubbe som kallas "Priffe".
Läs och lär! Han är uppdaterad som få andra, och tar UD på yttern i varje kurva när det gäller denna regionen.
Svensk, trevlig och svarar på PM om du har konkreta frågor.

Du kan få köpa min Africa twin med tillhörande korvlådor istället. :tummenupp ;)

hallo
jävla bra svar massa bra tipps ! har varit fullt upp med med andra båt och hojj projekt men i morgon tänkte jag köra förbi fleinge mc och kolla efter väskor och ljuddämpare
skippar jeepdunkarna!! måste erkänna att jag sällan planerar mycket inför resor. behöver inga visum till dakar och så länge man har en bra hojj tid och pengar så brukar det mesta lösa sig ! kan ju dyka upp konflikter i afrika snabbt så det får man ta när man är påväg ner.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT