DR 650 från innan 96??

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Japp, är det någon som har erfarenhet utav en sådan? Funderar på att köpa mig en sådan för jag tycker att de går fint och priserna verkar ju rätt!

Men vad skall man titta efter? Vad brukar vara fel på dessa mm?

Läste någonstans att det kunde bli problem med smörjningen till toppen på hojen om man körde för mycket på bakhjulet :confused: Stämmer detta? Och finns det ingenting man kan göra för att åtgärda det?

Sedan om någon tycker att någon annan modell på äldre offroadare är bättre så får de gärna berätta här :)

(Fast KTM:er och Husabergare är inte vad jag är ute efter)
 
bebbe skrev:
2194809 Japp, är det någon som har erfarenhet utav en sådan? Funderar på att köpa mig en sådan för jag tycker att de går fint och priserna verkar ju rätt!

Men vad skall man titta efter? Vad brukar vara fel på dessa mm?

Läste någonstans att det kunde bli problem med smörjningen till toppen på hojen om man körde för mycket på bakhjulet :confused: Stämmer detta? Och finns det ingenting man kan göra för att åtgärda det?

Sedan om någon tycker att någon annan modell på äldre offroadare är bättre så får de gärna berätta här :)

(Fast KTM:er och Husabergare är inte vad jag är ute efter)

Jag har en 92:a 650r och den funkar hur fint som helst. :)
Jag har hört att på Dr:n med elstart så pajar startmotorn ibland å då blir det ett jävla pill :huvet . Angående bakhjulskörning så stämmer det väl, pumpen orkar la inte vid bakhjulskörningar.
Lycka till :tummenupp
 
KillAhippie skrev:
2195848Angående bakhjulskörning så stämmer det väl, pumpen orkar la inte vid bakhjulskörningar.
Lycka till :tummenupp

Fasen också! Jag som tyckte den var så go att slanga med :(

Finns det inget man kan göra för att fixa det då?
 
Läst i ett bike test att RSE modelen skulle ha enorma problem med smörjningen och det innebar att man vart tvungen att renovera motorn oftare en genomsnittet. Den drack ovanligt mycket olja.

Just deta sa en mekaniker som bike frågade, är det bara han som har haft oturen med just den modelen? För DR verkar ju vanligtvis vara en slitstark model. Jag har själv varit inne på att köpa en RSE men det där med motorhaveri har hindrat mig lite (sammt att jag måste bli av med min 125: först. Nån som vill köpa? :hihi )
 
Har haft en RSE som var i min ägo de sista 1500milen av 5000 ungefär! Hade inga som helst problem med motorn utöver att vipporna var totalt utslitna pga. fel olja och därigenom smörjningshaveri i toppen. De tål att plågas och håller i stil med en XR600. De är dock rätt så slöa på topp och tunga som fasen! Men skön sadel o fjädrig gör dem till rena landsvägsmaskiner, speciellt RSE:n. Lite stenåldersteknologi över det hela men vem bryr sig? Det håller :) Sitter faktiskt en liten oljekylare på dem så smörjning borde inte vara ett problem, fast det stämmer att de dricker en del olja när kolvringarna börjar bli slitna. Utöver det så är delar relativit billiga och själva hojen är ju nästan gratis att äga o köpa!
 
Last edited:
Hmmm...... så det finns iaf sådana som har haft problem med smörjningen ändå. Jag menar att dina vippor var ju som du säger, utslitna. Kan det vara orsakat utav alltför mycket bakhjulsåka istfö oljan?

Anledningen till att jag är så fast vid just bakhjulsåka är för att jag skulle vilja ha hojen bla som lite typ utav trickhoj. De är ju relativt oömma och så är de inta lika lätta att tricka runt på som tex en CRF eller liknande (så man blir bättre på det).

Fast de är ju å andra sidan snorbilliga att köpa så det är väl igenkligen bara att prova :)

Har kollat på hojar som Kawas KLX eller liknande men de är ju vattenkylda. Brukar oftast betyda att det pajar fler saker när man går omkull :rolleyes:
Sedan så har jag inte provat en sådan, vet inte hur bra tryck det är i dom.
 
Någon som vet ifall det är samma problem på de efter 96 (det med smörjningen till toppen)?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top