DR 650 & Dr 800

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
KTM 525 SM -05
Är det någon som vet hur mycket som är likadant på de båda DR motorerna,
vad skiljer förrutom cylindervolym eller är de rent av helt olika? :confused:

jag e inte säker men det e nog helt olika motorer..
800 e så stor så den borde byggts lite annorlunda...om de e en större motor du e ute efter köp big bore istället eller försök klämm in en 800 ändå :)
men effekten e inte så hög på 800..men det finns ju bra med vrid :)

ozeo skrev:
jag e inte säker men det e nog helt olika motorer..
800 e så stor så den borde byggts lite annorlunda...om de e en större motor du e ute efter köp big bore istället eller försök klämm in en 800 ändå :)
men effekten e inte så hög på 800..men det finns ju bra med vrid :)
Jag har big bore men är bara nyfiken på hur min motor kommer att hålla (jag kör inte den så fruktansvärt hårt bara ibland) och jag tänkte att om det är samma motor i övrigt så lär min 650 motor hålla för mina 710 kubik :)
För visso så är det lite olika utseende på motorerna och slaget är längre på 800 motorn storleken på kolv är dockdensamma nu med big bore. :tummenupp

Billson skrev:
Jag har big bore men är bara nyfiken på hur min motor kommer att hålla (jag kör inte den så fruktansvärt hårt bara ibland) och jag tänkte att om det är samma motor i övrigt så lär min 650 motor hålla för mina 710 kubik :)
För visso så är det lite olika utseende på motorerna och slaget är längre på 800 motorn storleken på kolv är dockdensamma nu med big bore. :tummenupp

den håller nog bra..har hört om körskolehojar som har gått bra långt som har haft bigbore kitt(suzuki 710cc)
enda dom tyckte va vekt var kopplingen ha jag för mig :rolleyes:

800an är faktiskt helt tom på lägre varv jag har provat.
De tar sig på varv, jag förstår att modellen försvann.

ozeo skrev:
den håller nog bra..har hört om körskolehojar som har gått bra långt som har haft bigbore kitt(suzuki 710cc)
enda dom tyckte va vekt var kopplingen ha jag för mig :rolleyes:
Kopplingslamellerna på en DR 650 är ganska känsliga oavsett om hojen är borrad eller till och med strypt när den körs som trafikskolehoj. Det kan ju bli till att byta ett par gånger per säsong.

Jag har för mig att en DR 650 borrad till 703cc ger strax under 50hk med original avgassystem etc.

Men om man borrar så blir hojen lite mera svårkörd. Då har man antingen kraftig acceleration eller kraftig motorbroms. På riktigt knixiga vägar (typ skogsbilvägar) så är det lättare att köra fort med en DR 650 i standardutförande.

Esquire skrev:
Kopplingslamellerna på en DR 650 är ganska känsliga oavsett om hojen är borrad eller till och med strypt när den körs som trafikskolehoj. Det kan ju bli till att byta ett par gånger per säsong.

Jag har för mig att en DR 650 borrad till 703cc ger strax under 50hk med original avgassystem etc.

Men om man borrar så blir hojen lite mera svårkörd. Då har man antingen kraftig acceleration eller kraftig motorbroms. På riktigt knixiga vägar (typ skogsbilvägar) så är det lättare att köra fort med en DR 650 i standardutförande.
Jag kör en CCM R30 där sitter ju dr motor i den, jag har 710-kitt och effektsystem och extra effekt är välkommet.
Nu till våren ska den upp i bänk så vi får se vad den ger :cdevil
Jag har dock inte haft några problem med kopplingen än, jag har också hört att den kan krångla.

Poacher skrev:
Från vilket varvtal började den dra?
Den varvar bara ca 6000rpm va?

Poacher skrev:

den försvann inte helt..den såldes ganska länge i andra länder med o fram till 96 ha jag för mig i sverige.

Billson skrev:
Från vilket varvtal började den dra?
Den varvar bara ca 6000rpm va?
nja en 7-8 varvar den nog iaf, men det var ett rätt smalt register, exakt när den orkade kommer jag inte ihåg men jag upplevde den tom på lågvarv och inte alls som jag hade väntat mig.
Skapligt bitig hoj med, måste vägt närmare 200 kg, nä jag skulle valt en dr650.
Men det var en förbannat stor tank på 800an, säkerligen 25 liter.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...