DR 350 dar olja!

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
DR 350 drar olja!

Jag drar i väg en tråd här med...

Jag har en Suzuki DR 350 som drar olja (igen).:mad:

Kolven är nästan ny och ringarna är fräscha. Alla olje/kolvringar är rättvända. Toplockspakningen är okej och venttätningarna är nya men endå verkar den dra olja. Nu senast när jag tömde den saknades det 2 dl på 2 mil! Eller har oljan gåt och gömt sig någon stans i motorn? Hojen blåryker inget, fast skärmen blir lite sotig av avgaserna. Så ska det väll inte vara :confused:

Verkstan eller skroten nästa?

Någon som har någon ide vad jag kan mera göra?

Last edited:
Skärmen blev också sotig efter ett tag på min Dr 350, men inte så mycket. Har du rivit motorn? Då ska man fylla på 2 dl mer olja än vanligt om jag inte minns fel.

Tok!g skrev:
2672583 Skärmen blev också sotig efter ett tag på min Dr 350, men inte så mycket. Har du rivit motorn? Då ska man fylla på 2 dl mer olja än vanligt om jag inte minns fel.

"Bara" övre delen av motorn, Cylindern och toppen. (igen)

Hur lång tid tog det innan skärmen vart lite sotig? Min vart lite sotig efter ca 2mil.

Undrar om det är vart att prova med en lite tjockare olja :va

Nu drar till garaget!

enduroemil skrev:
2672602 "Bara" övre delen av motorn, Cylindern och toppen. (igen)

Hur lång tid tog det innan skärmen vart lite sotig? Min vart lite sotig efter ca 2mil.

Undrar om det är vart att prova med en lite tjockare olja :va

Nu drar till garaget!

Inte efter 2 mil, snarare 10-20 timmar blev min sotig. Vad kör du för med olja nu,10-40?

Tok!g skrev:
2673954 Inte efter 2 mil, snarare 10-20 timmar blev min sotig. Vad kör du för med olja nu,10-40?

15-40 kör jag med nu. Jag ska inhandla 10-50 i dagarna.

I dag körde jag 5 mil utan att nivån verkar ha ändrats. Jag fattar ingenting :confused: ska ta och töma ut oljan i mellandagarna och se hur mycket som fattas igen.

enduroemil skrev:
2674650 15-40 kör jag med nu. Jag ska inhandla 10-50 i dagarna.

I dag körde jag 5 mil utan att nivån verkar ha ändrats. Jag fattar ingenting :confused: ska ta och töma ut oljan i mellandagarna och se hur mycket som fattas igen.

Kör du motorn varm innan du tittar oljenivån? Det måste man. Med tanke att du har varit lös med toppen har säkert det farit dit en massa olja osv. Så håll koll på nivån och kör på.

Tok!g skrev:
2674868 Kör du motorn varm innan du tittar oljenivån? Det måste man. Med tanke att du har varit lös med toppen har säkert det farit dit en massa olja osv. Så håll koll på nivån och kör på.

Japp jag har kollat på nivån när hojen är varm.

Det verkar vara det ända vetiga med den här maniken. Jag får köra och hålla koll på oljan. Kommer tillbacks med resultatet senare...

Bra juldags morgon :mad:

Drar man max med gasen när hojen har friläget i så rycker hojen svart! :mad: :huvet :näsblod :confused:

Det syntes inget när jag åkte, med gå gasade jag inte så mycket pga svårt att maxa när det är halt :näsblod

Inte en ända meckguru här på forumet som har någon anning om vad det kan vara för problem? Jag har då slut på idér och jag orkar inte skruva ner hojen igen bara för att "kolla". Verkstan nästa :huvet

#¤%&%¤!"=&(/&%¤# (använd fantasin)

Last edited:
enduroemil skrev:
2676695 Bra juldags morgon :mad:

Drar man max med gasen på tomgång så rycker hojen svart! :mad: :huvet :näsblod :confused:

Det syntes inget när jag åkte, med gå gasade jag inte så mycket pga svårt att maxa när det är halt :näsblod

Inte en ända meckguru här på forumet som har någon anning om vad det kan vara för problem? Jag har då slut på idér och jag orkar inte skruva ner hojen igen bara för att "kolla". Verkstan nästa :huvet

#¤%&%¤!"=&(/&%¤# (använd fantasin)

ska väl ryka blått om de är olja..
svart :va mycket soppa?

ozeo skrev:
2676712 ska väl ryka blått om de är olja..
svart :va mycket soppa?

Ja reglerna säger att den ska ryka blått när den drar olja men min hoj håller nog inte med. Den rök svart förut när den drog olja. Med en liten nyans av blå :näsblod

Nu har det blivit ännu kyligare så om nåt så skulle hojen gå lite snålt (enligt reglerna då men min hoj verkar inte vilja följa de reglerna) Eller finns det hopp? Kan en hoj ryka om den går för snålt?

Men bra ide. Felbestyckning orsakar sot. Tack :)

enduroemil skrev:
2676727 Ja reglerna säger att den ska ryka blått när den drar olja men min hoj håller nog inte med. Den rök svart förut när den drog olja. Med en liten nyans av blå :näsblod

Nu har det blivit ännu kyligare så om nåt så skulle hojen gå lite snålt (enligt reglerna då men min hoj verkar inte vilja följa de reglerna) Eller finns det hopp? Kan en hoj ryka om den går för snålt?

Men bra ide. Felbestyckning orsakar sot. Tack :)

hur går den annrs då?
chokar du när du startar?
bluddrar nåt?
dålig tomgång?

ozeo skrev:
2676731 hur går den annrs då?
chokar du när du startar?
bluddrar nåt?
dålig tomgång?

Nej jag chokar inget när jag startar pga den är lite ur funktion. Den vill inte stanna i öppet lägge så länge, men jag kan kolla över chokfunktionen. Den kan ju bero på varför skärmen blir sotig.

Den går som ett skollat troll. Den bluddarar inte eller nåt. Men kör man maxgas ett tag så smäller den som om den fick för lite soppa. DVS Jag har lite för litet huvudmunstycke nu. Men jag kör så lite nu på vintern så låter jag nog det vara. Men då ska den ju inte ryka en massa väll?

Jag är mer bekymrad över att oljan som verkar försvinna. Jag ska töma ut oljan i morron och se hur mycket som saknas.

Nu är jag inte någon expert på DR 350. Men när du bytte kolv och ringar, honade du cylindern då? Det kan ju vara så att slipspåren som man ska kunna se på cylinderväggen är bortslitna. Då smiter det förbi olja trots att kolv och ringar är nya. Men försök ta reda på hur mycket som verkligen försvinner. 2dl på 2 mil är ju extremt.

Du verkar ha skruvat med precis allt på den där hojen så
det är svårt att komma med en seriös gissning på vad som
är fel?
Hur ser egentligen stiftet ut om du drar ut den fullt på hög växel
o sen slår av maskin direkt o kollar stiftet.Vitt eller kolsvart?
Kolla oljemängden på en torrsumpare genom att tömma ur oljan
funkar inget vidare.Bättre att köra den genomvarm och kolla
nivån på stickan nästan direkt efter att du stängt av motorn.

Min DR som iofs var i(nästan) originalskick var helt omöjlig att starta
utan choke och några extra vridningar på gasrullen innan kallstart.

Hell_Man skrev:
2676929 Nu är jag inte någon expert på DR 350. Men när du bytte kolv och ringar, honade du cylindern då? Det kan ju vara så att slipspåren som man ska kunna se på cylinderväggen är bortslitna. Då smiter det förbi olja trots att kolv och ringar är nya. Men försök ta reda på hur mycket som verkligen försvinner. 2dl på 2 mil är ju extremt.

Kolv och cylinder är nya mer eller mindre och cylindern är ny honad. Man kan se slipspåren. Jag blir inte klok, men i morron är det slut speculerat. Då tömer jag ut oljan som finns i motorn och mäter upp hur mycket det är. (självklart så ska jag även kolla stickan)

xrperra skrev:
2677044

Min DR som iofs var i(nästan) originalskick var helt omöjlig att starta
utan choke och några extra vridningar på gasrullen innan kallstart.

Min choke är lite ur funktion, den har lite problem med att stanna ute när man drar ut den så jag brukar inte avända den när jag ska starta min. Några kickar med lite gas så startar den på en gång. Undar om chhoken kanske kan ha hängt sig på nåt sät trots allt? Det visar sig i morron.

En grej till: Vad händer om inte en verkstan kan hitta felet? Måste man betala dom ändå?

Last edited:
Dom brukar ta betalt även om dom inte hittar felet. Vanligtvis byter dom prylar tills den fungerar! Det där med choken skulle då jag iaf ta en extra titt på. Brukar ju inte vara normalt att få igång en kall motor utan choke så enkelt. Skulle ju i så fall förklara den svarta röken med....

Last edited:
stranglefoot skrev:
2677233 Dom brukar ta betalt även om dom inte hittar felet. Vanligtvis byter dom prylar tills den fungerar! Det där med choken skulle då jag iaf ta en extra titt på. Brukar ju inte vara normalt att få igång en kall motor utan choke så enkelt. Skulle ju i så fall förklara den svarta röken med....

fick igång min xr utan choke när de var över 10+ annars måste jag använda choke, då var den övebestyckad.
dr,n måste alltid ha choke :)

Jag rengjorde choken och kolla så att allt funkar. Jag får inte i gång hojen när choken är i :confused: men så fort jag tar bort den så startar den så finnt. Jag går efter regeln "pilla inte när det funkar" så jag ska inte mecka mera. Det får vara som det är.

Oljeförbrukningen... Jag blir inte klok på stickan (jag vet hur det funkar) i bland är den bra i bland är det mindre bra med oljan. Men jag har inte hällt ut oljan och kollat, nivån på stickan är för det mästa ovanför minsträket vargefall. Jag för köra ett tag till och utvärdera sen.

enduroemil skrev:
2680250 Jag rengjorde choken och kolla så att allt funkar. Jag får inte i gång hojen när choken är i :confused: men så fort jag tar bort den så startar den så finnt. Jag går efter regeln "pilla inte när det funkar" så jag ska inte mecka mera. Det får vara som det är.

Oljeförbrukningen... Jag blir inte klok på stickan (jag vet hur det funkar) i bland är den bra i bland är det mindre bra med oljan. Men jag har inte hällt ut oljan och kollat, nivån på stickan är för det mästa ovanför minsträket vargefall. Jag för köra ett tag till och utvärdera sen.

Hade ju varit rätt bra om du förstod dig på mätstickan, om du nu oroar dig över oljemängden:näsblod
På min SR500 som också har torrsump gör man följande:
Kör motorn genomvarm, skruvar upp stickan och torkar av den (gärna med luddfritt papper eller ren trasa). Sedan stannar du motorn och doppar stickan ner till gängorna, utan att skruva. För upp och läs av.
Kanske liknande på din DR.

Rignell skrev:
2680304 Hade ju varit rätt bra om du förstod dig på mätstickan, om du nu oroar dig över oljemängden:näsblod
På min SR500 som också har torrsump gör man följande:
Kör motorn genomvarm, skruvar upp stickan och torkar av den (gärna med luddfritt papper eller ren trasa). Sedan stannar du motorn och doppar stickan ner till gängorna, utan att skruva. För upp och läs av.
Kanske liknande på din DR.

Jo jag gör å också men problemet är att nivån verkar skifta så mycket beronde på underlaget så det är svårt att få något bra resultat när man kollar på ute på gatan. Eller så kan det vara så att det tar en evighet att få motorn varm nu när det är så kyligt ute.

Det låter kanske knäppt men det verkar vara så krångligt. :3freak Men jag jobbar på.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg