Drömvärld

sweden

Medlem
Gick med
2 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Gsxr -13
Kollade blocket en suzuki gsxr 1000 årsmodell 2006 för 79 000:- 16 år gammal 4200 mil på mätaren, Måste leva i en drömvärld tror att dom ska få det...35 000;- kan den vara värd kanske...
 
Priserna på Blocket har varit uppe till diskussion då och då. Man ser skillnad på säljare som vill bli av med hojen och de som ska ha ut maximalt pris. De förra sätter ett pris som gör att de får sålt på ett par dagar, de senare få ligga ute med objektet i veckor och får ändå inte sålt. Allt för några tusenlappar till.
 
Likställer mig inte med att begagnatmarknaden är en plats där man krämar kronor ur liksinnad kamrat. Har man själv gjort en bra deal så tycker jag gott att man kan passa vidare den till någon annan. Tjäna pengar, det bör man göra på att tillföra samhället nytta i form av service och innovation.
När svänger det? Hojpriserna bör ju dumpas före bostadspriserna
 
Likställer mig inte med att begagnatmarknaden är en plats där man krämar kronor ur liksinnad kamrat. Har man själv gjort en bra deal så tycker jag gott att man kan passa vidare den till någon annan. Tjäna pengar, det bör man göra på att tillföra samhället nytta i form av service och innovation.
När svänger det? Hojpriserna bör ju dumpas före bostadspriserna
Va? En hoj är väl värd vad någon vill betala för den, varken mer eller mindre. Det är ju ingen som tvingar någon till köp? Sälja billigt för att vara snäll? Absolut, om man är så lagd! Men det avgör inte marknadspriser generellt då de flesta av oss är glada för att göra en bra affär.

Är jag den enda som ångrar att jag sålt fordon billigt för länge sedan, och nu helt plötsligt är det bilar som går för miljonen? Är inte det samma sak? För om det är det kan väl någon vara bussig och sälja mig en måsvingemerca för det de var värda på 60-talet tack! Swishar direkt!!
 
Va? En hoj är väl värd vad någon vill betala för den, varken mer eller mindre. Det är ju ingen som tvingar någon till köp? Sälja billigt för att vara snäll? Absolut, om man är så lagd! Men det avgör inte marknadspriser generellt då de flesta av oss är glada för att göra en bra affär.

Är jag den enda som ångrar att jag sålt fordon billigt för länge sedan, och nu helt plötsligt är det bilar som går för miljonen? Är inte det samma sak? För om det är det kan väl någon vara bussig och sälja mig en måsvingemerca för det de var värda på 60-talet tack! Swishar direkt!!
Likställer mig som sagt inte med det, du får självfallet göra som du vill och knappast lönt att argumentera i saken. Som du säger så beror det på hur man är lagd!
Och ja, på ett sätt är saker värda vad folk är villiga att betala. På ett annat sätt är saken värd produktionskostnad alt försäljningspriset minus föråldring och slitage, och i den punkten håller jag att begagnatmarkaden är skruvad.

Köpte du ansjovis i julas för 150 kr asken?
 
Likställer mig som sagt inte med det, du får självfallet göra som du vill och knappast lönt att argumentera i saken. Som du säger så beror det på hur man är lagd!
Och ja, på ett sätt är saker värda vad folk är villiga att betala. På ett annat sätt är saken värd produktionskostnad alt försäljningspriset minus föråldring och slitage, och i den punkten håller jag att begagnatmarkaden är skruvad.
En anledning till att begpriserna stigit är att priserna nya hojar stigit ännu mer. Då väljer fler att köpa begagnat -> högre efterfrågan -> högre priser. Vad hojen kostade att producera en gång i tiden har ingen som helst betydelse.
Det gäller för övrigt även nya prylar, priset styrs av efterfrågan, produktionskostnaden avgör bara tillverkarens vinst/förlust. Lite förenklat.
 
En anledning till att begpriserna stigit är att priserna nya hojar stigit ännu mer. Då väljer fler att köpa begagnat -> högre efterfrågan -> högre priser. Vad hojen kostade att producera en gång i tiden har ingen som helst betydelse.
Det gäller för övrigt även nya prylar, priset styrs av efterfrågan, produktionskostnaden avgör bara tillverkarens vinst/förlust. Lite förenklat.
Bra poäng, stämmer att nyproducerat blivit dyrare och detta överförs till begagnatmarknaden! Det bidrar nog mycket.

"Ingen som helst betydelse" - visst har det betydelse. För mig som konsument har det betydelse. Säg till om jag ska utveckla.

Sen har det - lite mindre förenklat - visst betydelse för de priser som sätts på nyproducerat. Låga tillverkningskostnader och hög efterfrågan som leder till goda marginaler skapar incitament för fler aktörer att verka på samma marknad. Detta bör i sin tur leda till (pris)konkurrens i något steg.
 
Priserna på Blocket har varit uppe till diskussion då och då. Man ser skillnad på säljare som vill bli av med hojen och de som ska ha ut maximalt pris. De förra sätter ett pris som gör att de får sålt på ett par dagar, de senare få ligga ute med objektet i veckor och får ändå inte sålt. Allt för några tusenlappar till.
Tycker det är skillnad på det och drömvärld-säljarna.
Att lägga sig i överkant på allmänna prisnivån ger ju marginaler att förhandla om priset sen. Speciellt om man inte har bråttom att bli av med hojen. Lägger du dig på lägsta pris skall det ändå prutas.
Drömvärld-säljarna däremot har sällan kollat vad hojarna på Blocket ligger på.
T.ex. En Triumph TT600 första generationen för 35 000 utlagd 10 juli eller en Triumph Daytona 955i från år 2000 för 39 000 dagarna innan ?
Det är en Drömvärld-säljare. Speciellt nu när det inte är vårpriser längre.
Dessa hojar kommer inte att bli sålda för någonting i närheten av det.

 
Tror även det spelar in att det dels knappt verkar ha sålts några (intressanta) motorcyklar i Sverige vid finanskrisen 2008 och ett gäng år framåt, samt att motorcyklarna i stor utsträckning blev jättefula där vid 2008 (+- några år) som gör att andrahandsvärdet är mycket högre på de snygga hojarna tillverkade åren innan.
Jag antar att jag inte är ensam om att tycka hojarna blev fula, exempel:
Honda Fireblade var snygg fram till och med 2007, sen tokful till typ 2021.
Kawasaki Ninja, blev ful 2007(?) Och först snygg igen ca 2020.
Gixxern blev ful lite senare, men har blivit snygg och smäcker igen.
 
Tycker det är skillnad på det och drömvärld-säljarna.
Att lägga sig i överkant på allmänna prisnivån ger ju marginaler att förhandla om priset sen. Speciellt om man inte har bråttom att bli av med hojen. Lägger du dig på lägsta pris skall det ändå prutas.
Drömvärld-säljarna däremot har sällan kollat vad hojarna på Blocket ligger på.
T.ex. En Triumph TT600 första generationen för 35 000 utlagd 10 juli eller en Triumph Daytona 955i från år 2000 för 39 000 dagarna innan ?
Det är en Drömvärld-säljare. Speciellt nu när det inte är vårpriser längre.

Dessa hojar kommer inte att bli sålda för någonting i närheten av det.

Vill man bara ha något att köra så är priset 10 - 15 tusen för högt men vill man ha orepade kåpor och vet hur svåra de är att få tag i så...
Det medföljer dessutom en Sportstjärt! :hihi

1657480393031.png
 
Det finns väl fler orsaker:

Hålla cafescramlerbobberfolket borta - sådana som köper hojen för priset snarare än egenskaperna

Dålig koll på marknaden - har man haft hojen sedan 1992 och aldrig kollat Blocket sedan dess är det lätt hänt

Seriösa spekulanter hör ändå av sig och pratar lite, med ett ”högt” utgångspris slipper säljaren säkert 90% av ”Tammers” som ändå aldrig köper
 
Ah, nu snackar vi drömmare...
Första generationen av Speed Triple för 49 000 den 26 Juli. "Nyskick" med 6900 mil
?
Blocket.jpg

Den 2:a generationen ligger på 20-30 just nu. Den 3:e generationen 45-uppåt. Och höstpriserna har precis börjat dyka upp.
 
Suck, ytterligare en tråd om höga begpriser....ut och åk hoj istället för att sitt och gnäll över Blocketpellejönsar som inte har koll. Dom kommer ändå inte att försvinna men guess what: ingen tvingar er att köpa. :fakta
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top