Drömhojen...Honda NR750!

Syftet med de ovala kolvarna var väl att få plats med fler ventiler per cylinder om jag förstått allt rätt... Men varför blev det aldrig nåt hit i den bemärkelsen att fler fabrikat gjorde likadant? För dyrt? För ineffektivt? Vad? Vad? Vad?
 
De ville i princip bygga en v8 fast med fyra cylindrar, med ovala kolvar och åtta ventiler per cylinder så blir det ungefär så. Vad jag har förstått så är väl det stora problemet att få motorerna att hålla!
 
Helt vansinnigt, men oj vad snyggt!!
VFR-Forum gör vågen. :D
 
En annan specifik detalj på NR:en är ju gallren på sidokåporna:
NR grill.JPG
Original var liite för dyra...630...Euro per styck...
Något fusk i målad plast hade inte blivit bra, metall ska det vara.
Två rejäla kylare till en industriapplikation snokades reda på, dessa hade rätt gods och c-c på flänsarna. Botten var ju lite tjock men-men..
20140212_082953.jpg
Recept:
Gerkapa i din hobbysåg:
20140211_162356.jpg
Grovkapa sedan flänsarna i bandsågen:
20140211_164728.jpg
Ta en finskär på flänsarna:
20140211_165139.jpg
Sedan ska baksidan fräsas ner till ca 3mm gods:
20140211_171132.jpg
Sedan fräser man preciiis förbi godset i botten så flänsarna blir kvar som ett galler:
20140211_175730.jpg
Och vips! Du har ett fint sidogaller till en NR!:tummenupp
20140211_190436.jpg

Sedan är det "bara" att grada alla vassa kanter och skicka på anodisering.
Och den lilla detaljen att såga ut i kåpan och bygga upp nya kanter så man får en snygg passning runt om...
 
En annan specifik detalj på NR:en är ju gallren på sidokåporna:
View attachment 419909
Original var liite för dyra...630...Euro per styck...

Ja, visst är det så att man fortfarande kan köpa reservdelar till hojen? Har för mig att jag läste någonstans att en komplett hoj, i form av reservdelar från Honda, skulle gå lös på ca 3 miljoner...

Mycket snyggt och ambitiöst bygge!
 
Är det densamma jag precis hann snabbfota på väg ut?
Såg när den kom, tänkte bara dricka upp kaffet och ställa mig och glo och fråga om man fick ta nån bild eller två. Men så hann jag inte... satans fin den var!
IMG_0153 mindre.jpg
IMG_0155 mindre.jpg
 
Vad säger man....imponerande bygge:tummenupp:tummenupp
 
Är det densamma jag precis hann snabbfota på väg ut?
Såg när den kom, tänkte bara dricka upp kaffet och ställa mig och glo och fråga om man fick ta nån bild eller två. Men så hann jag inte... satans fin den var!

Hehe, japp! Det var jag!:hej
Tyckte väl att jag såg en telefon i vädret på väg ut.
Det blir nog fler vändor till Rosenhill när vädret blir lite bättre.
 
En annan specifik detalj på NR:en är ju gallren på sidokåporna:
Sedan är det "bara" att grada alla vassa kanter.......................................... och skicka på anodisering.
Och den lilla detaljen att såga ut i kåpan och bygga upp nya kanter så man får en snygg passning runt om...

:Bugar


Så fullständigt bedövande välgjort.


Dessutom, cool idé med en upsidedown-byggtråd !
 
Som sagt, kåporna var ju knappast av modellen "Bolt on" så det krävdes en hel del jobb för att få dem att sitta rätt.
Ibland fick man ta fram sågen och fixa till så det blev mer likt originalet.
Som nedre "flärpen" som behövdes förlängas tex.
20150106_140640.jpg
Annars var det detaljerna som slukade mycket tid.
Gallret under bakljuset var också en sån sak.
NRbak.jpg
Typisk NR-detalj som var ett måste.
Jag fick hjälp med att rita ett galler i ett cad-program som sedan printades ut i en 3D-printer.
galler.JPG
20141102_184308.jpg
Eftersom avgaspiporna ska kika ut genom gallret utan större marginaler runt om så blev det pyssligt att få ljuddämparna och kåpan att sitta rätt.
Det slutade med att jag byggde justerbara fästen både för kåpan och ljuddämparna.
På det sättet kunde jag finjustera piporna så de kom ut precis rätt genom gallret.
20150315_185557.jpg
Nu kan man ju tycka att det är vågat att ha ett plastgaller bara mm ifrån avgaspiporna...:3freak...jag var faktiskt inte helt säker på att det skulle funka. Men avgaserna går genom det inre röret, så det yttre funkar som en värmesköld. Det värms iofs av ljuddämpargaveln där det sitter fast, men blir faktiskt inte mycket mer än ljummet även vid motorvägskörning. (pust!)
Och slutresultatet blev ju...rätt OK.
20150506_184916.jpg
Men skyltbelysningen återstår att fixa...
 
NR:en har ju en lackfinish som är i världsklass, så att försöka uppnå något liknande är inte lätt/billigt..
Men man gör så gott man kan!
Sprayspackel på alla kåpor och sedan slipa, och lite mera spackel och slipa...
Våtslip 400, sedan 800 och sedan 1200.20150208_190214.jpg
Speciellt knepigt var det på tanken där jag haft på mycket spackel i många omgångar. En hel del luftbubblor fanns det som kom fram som gropar vartefter jag slipat. Dessa fick jag peta spackel i innan sprayspacklet kunde täcka.
Insidan på kåporna målade jag svarta för lite kolfiberkänsla...
20150208_190026.jpg
Till slut var det klart för lack!
20150128_211915.jpg
NR:en har en speciell fluorescerande färg som faktisk gick att beställa.
Vit bas, transparent röd + klarlack.
Men dyr att köpa och ännu dyrare att få på...
Så det fick bli den rödaste röda jag kunde hitta bland de solidröda lackerna.
+ klarlack för lite extra glans.
Ett par veckor senare var det julafton...:banana
IMG_3263.jpg
IMG_3262.jpg
 
Jäklar vad härligt projekt!!

Fem glada bananer av fem möjliga;
:banana:banana:banana:banana:banana
 
Jag tog en bild på din hoj, och försökte hitta en riktig NR750 som var fotograferad så likt din bild som möjligt för att lägga dessa bilderna bredvid varandra. Bara konstaterar......................Det är riktigt svårt att se någon skillnad :)

NR750_6.jpg20150506_182037.jpg
 

Bifogat

  • NR750_07.jpg
    NR750_07.jpg
    76.2 KB · Visningar: 261
Last edited:
Jag var tvungen att leta fram klippet på hon (tror jag det var) som tappade en orginal NS efter ett motorstopp på en parkering.

Visst skulle jag bli ledsen om jag tappade min hoj i backen också, men den är inte sällsynt och kostar 600 000:- i alla fall
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top