Dräneringshål i ljuddämpare?

alar

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2006
Hoj
Suzuki TU250X
Det här är egentligen inte särskilt viktigt, men jag är ändå lite förbryllad och skulle tycka att det vore roligt att få svar.
Köpte förra året en begagnad Suzuki TU250X (1998).
När jag häromdagen plockade fram den ur garaget upptäckte jag att det i början av ljuddämparen - precis innan skarven till avgasröret - finns ett litet hål som är ca 3mm.
Hålet är runt och fint, dvs, det är absokut ingen rostskada. Är detta möjligen ett dräneringshål eller har någon av de tidigare ägarna borrat för att försöka få hojen att låta lite mer? (Jag tycker hojen låter ganska trevligt).
Jag menar, inte fan ska det finnas något hål annat än i slutet av en ljuddämpare? Eller?
/Alar

dräneringshål

:rolleyes:
Det här är egentligen inte särskilt viktigt, men jag är ändå lite förbryllad och skulle tycka att det vore roligt att få svar.
Köpte förra året en begagnad Suzuki TU250X (1998).
När jag häromdagen plockade fram den ur garaget upptäckte jag att det i början av ljuddämparen - precis innan skarven till avgasröret - finns ett litet hål som är ca 3mm.
Hålet är runt och fint, dvs, det är absokut ingen rostskada. Är detta möjligen ett dräneringshål eller har någon av de tidigare ägarna borrat för att försöka få hojen att låta lite mer? (Jag tycker hojen låter ganska trevligt).
Jag menar, inte fan ska det finnas något hål annat än i slutet av en ljuddämpare? Eller?
/Alar

Du har nog rätt i att det är ett dräneringshål.Det bildas en hel del agressiva vätskor som fräter på innehållet i en ljuddämpare innan den blir helt uppvärmd.Oftast ruttnar ljuddämpare på bilar inifrån så hojdämpare har liknande problem(om man på vintern inte kan låta bli o provstarta!):tummenupp

holm

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...