Drägelbilder från Red Bull-Yamaha

500 v4 tvåtakt, ett par sådana motorer hade gärna fått hamna i mitt garage :)

Det är inte mycket som slår femhundra tvåtakt. MotoGP är high tech, visst. Men det är inte lika "farligt" och "elakt" och "ilsket" som femhundra tvåtakt.

Jag instämmer helt med Goodstuff:

:Rockbanan

Nyteknik skrev:
Det är inte mycket som slår femhundra tvåtakt. MotoGP är high tech, visst. Men det är inte lika "farligt" och "elakt" och "ilsket" som femhundra tvåtakt.

Jag instämmer helt med Goodstuff:

:Rockbanan
Tyvärr så måste jag säga emot. Efter att ha varit på Sachsenring 2002 där de körde med både 500 tvåtakt och de nya fyrtaktarna så är min åsikt att motorljudet från fyrtaktarna är något så övergrymt farligt/elakt/våldsamt/skrämmande att det knappt går att beskriva! :skrämd
500'orna lät som symaskiner i jämförelse, i alla fall där vi satt en bra bit bort. Snörvlandet från Suzukin kommer jag särskilt ihåg, oj oj oj!! Sen att motorkaraktären antagligen är vildare på en 2T är en annan femma men på ljudfronten så ligger de i lä! Tyvärr!

Hmm...

Torkel, är det du som e den Torkel som har lite RD 350-material liggande på nätet nånstans? Guide till inställning av YPVS med mera...?

Läckra bilder från Philip Island föresten. :Bugar

Torkel skrev:
Tyvärr så måste jag säga emot. Efter att ha varit på Sachsenring 2002 där de körde med både 500 tvåtakt och de nya fyrtaktarna så är min åsikt att motorljudet från fyrtaktarna är något så övergrymt farligt/elakt/våldsamt/skrämmande att det knappt går att beskriva! :skrämd
500'orna lät som symaskiner i jämförelse, i alla fall där vi satt en bra bit bort. Snörvlandet från Suzukin kommer jag särskilt ihåg, oj oj oj!! Sen att motorkaraktären antagligen är vildare på en 2T är en annan femma men på ljudfronten så ligger de i lä! Tyvärr!

Motorljudet från fyrtaktarna var iofs något överjävligt, men efter att ha hört dem live, så vetifan om jag tyckte det var någon vacker "sång", det lät mest bara JÄÄÄVLIGT mycket, som när 4st Viggen startar samtidigt eller nåt..
Tråkigt är dock att folk runtomkring Assen börjat klaga, så nu har holländarna svårt att genomföra sina egna holländska mästerskap etc..
Välljud är det inte, mycket ljud, och lite ballt är det dock. Var ju nog bara Kawan som lät någorlunda som en fyrtaktsmotor, som ett litet klenare f1-ljud, resten lät mest som de skulle braka ihop vilken sekund som helst.
Ducatin lät som någon slog på en tvättbräda när de varmkörde den..

Torkel skrev:
Sen att motorkaraktären antagligen är vildare på en 2T är en annan femma men på ljudfronten så ligger de i lä! Tyvärr!

Det var mest det jag menade. Att ljudet från fyrtaktarna skulle vara så mäktigt förvånar mig lite. Men jag kan tänka mig att V4:orna gurglar rätt skönt...

Nyteknik skrev:
Det var mest det jag menade. Att ljudet från fyrtaktarna skulle vara så mäktigt förvånar mig lite. Men jag kan tänka mig att V4:orna gurglar rätt skönt...

En motor utan ljuddämpning som varvas till ca 15000 varv/min låter nog skönt/tufft oavsett takter. Sedan gör ju alla elektroniska styrningar attd e låter skumt som tusan i inbromsningarna tydligen.

Goodstuff skrev:
En motor utan ljuddämpning som varvas till ca 15000 varv/min låter nog skönt/tufft oavsett takter. Sedan gör ju alla elektroniska styrningar attd e låter skumt som tusan i inbromsningarna tydligen.

Ja, det och att de verkar köra skumma tändföljder och vid konstiga gradtal..
Jag trodde cyklarna skulle låta mycket rappare, men det gör de faktiskt inte..

oFFkeFF skrev:
Ja, det och att de verkar köra skumma tändföljder och vid konstiga gradtal..
Jag trodde cyklarna skulle låta mycket rappare, men det gör de faktiskt inte..

Det är väl bara Kawasaki som kör helt rak tändföljd på sin fyra?

Det är synd att inte 500cc 2t tänder 4ggr per varv (symetriskt) det hade blivit ilsken mygga! läckert!
Nu låter de mest som en sliten encylindrig cross. (hukar mig) :tungan

När man ser så här mycket reservdelar, hojar motorer m.m.
och vet att inget av detta skall användas mer så tänker jag
alltid samma sak, GE MIG HELA SKITEEEEEN!!!!!! :kär
Halelulia,vilken r600 hoj jag skulle ha... med reservdelar och allt.
Varför är inte pappa yamaha chef Suck :huvet

*/ ?>
Back