Downforce på hojar

Nu har jag smygläst den här tråden alldeles för länge utan att skriva något. Som ni kan se har jag gjort en friläggning, lik Bearings friläggning.

Vi vill maximera hastigheten i kurvan. Den radiella rörelseekvationen (1) ger oss hastigheten. Momentekvation (2) kring däckets kontaktpunkt ger ett uttryck för alfa. Detta sätts in i ekv. 1. Vi får då "v" på båda sidor likhetstecknet, men det löser datorn snabbt med ett par iterationer.

Nummer 3 är funktionen man vill maximera för att öka hastigheten och den har jag plottat separat.

Säg till om något är fel i mina ekvationer så fixar jag nya grafer. Märker dock nu att för beta = 0 får jag ingen hastighetsskillnad när jag ändrar på downforcen, vilket man ju borde få enligt ekvationerna man får då man ställer upp jämvikt med beta = 0. Skulle kunna vara fel i koden också.

EDIT:Glömde bifoga bild på friläggning.

Downforce1.pngDownforce2.pngDownforce3.pngDownforce4.pngDownforce5.pngDownforce6.pngVelocityfactor.png20151001_190731.jpg
 
Last edited:
....Vad jobbar du med? har du något jobb att erbjuda?

Jag har ungefär samma erfarenhet som dig med skillnaden att jag senaste åren kör eget och gör lite av varje. Sällan särskilt kvalificerade jobb.

Ja, har nog jobb att erbjuda under sommaren men jag tror inte att någon med din bakgrund vill ha det jobbet bortsett från att du även måste flytta norrut.
 
Jag blir ju också lite förundrad över att du håller med honom, då ni uppenbarligen inte håller med varandra. Du och jag, däremot, är mycket närmare varandra i den här frågan, då vi faktiskt, till skillnad från Two stroke man, har insett att vingen hjälper.

I så fall hade jag missförstått det, jag trodde även Two Stroke Man höll med om att vingen hjälper lite i kurvor. Det vill säga så länge som hojen/vingen har en lutning som är mindre än vad som förespråkas av enbart friktionskoefficienten och masscentrumets lutningsvinkel (alltså när hojen lutar mindre på grund av att föraren hänger ut).

Jag måste säga att jag börjar gilla nivån på diskussionen i tråden nu :tummenupp (fina grafer av Svenne100, jag har dock inte kollat noggrant på dom ännu)
 
Märker dock nu att för beta = 0 får jag ingen hastighetsskillnad när jag ändrar på downforcen, vilket man ju borde få enligt ekvationerna man får då man ställer upp jämvikt med beta = 0. Skulle kunna vara fel i koden också.

:tummenupp Snyggt jobb.

Tror det är korrekt för det stämmer med vad jag trodde mig se och försökte formulera i #93. Man måste burka så att beta blir positivt för att vingen ska göra nytta när man ligger på gränsen till slip.
 
:tummenupp Snyggt jobb.

Tror det är korrekt för det stämmer med vad jag trodde mig se och försökte formulera i #93. Man måste burka så att beta blir positivt för att vingen ska göra nytta när man ligger på gränsen till slip.

Tackar!
Så är det nog ja, därmed stämmer ekvationerna troligtvis trots allt. Alla lär vi oss något av att diskutera :tummenupp
 
Last edited:
Jag har ungefär samma erfarenhet som dig med skillnaden att jag senaste åren kör eget och gör lite av varje. Sällan särskilt kvalificerade jobb.

Ja, har nog jobb att erbjuda under sommaren men jag tror inte att någon med din bakgrund vill ha det jobbet bortsett från att du även måste flytta norrut.

Tack för erbjudandet. Om jobbet innebär att jobba helt/delvis med händerna/kroppen, har jag inte något emot mindre kvalificerade jobb. Men jag kommer nog inte flytta för ett sånt jobb, än så länge. Jag stannar här nere ett tag till, och hoppas få napp på drömjobbet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top