Dowel pins; behövs dom?

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Hej,
har precis köpt en gammal honda XL600 med dålig motor.. och som av en händelse så råkar jag ha en annan hondamotor liggande i garaget som skulle passa fint i den ramen. Tyvärr dubbelfugge på XL:en och enkel på den andra. Easy-peasy tänkte jag, hondas motorer är ju släkt med varandra så alltså ska XL-toppen flyttas över på NX-motorn å sen ska skiten in i XL-ramen. Men... Mr Honda har bytt dimension på "dowel-pinsen" (ber så mkt om ursäkt, men jag vet ej vad de heter på svenska... styrstift kanske?) mellan topp och cylinder. Alltså, kan jag bara skippa dom (dowel pins alltså) och bulta ihop eländet ändå? 670kubik, komp under 10:1, varvar nog inte mkt över 7000rpm, och jag kör säkert aldrig över 70kmh..
Tacksam för synpunkter.
/660

Lägg på toppen utan styrpinnar och försök vrida toppen hit å dit, fram å tebax. Så kommer toppen att röra sig när du kör. Kommer kamkedjan att få brytningar?

Pinnarna behöver inte vara härdade men det rekommenderas. Svarva till ett par adapter-pinnar själv av en bult i storlek större eller låt Nisse Hult på den lokala verkstaden göra dem av silverstål. Härda kan du göra själv genom att hetta upp dem till att bli körsbärsröda med gasolen och slänger dem glödande i en skål med gammal motorolja (flammar till lite) som är rumstempererad. De brukar bli lagom sega då.

Tack för tipsen! Här hade man tänkt sig att plocka ihop en billig vinter-hoj, men så måste man gå och köpa sig en svarv oxå, kan bli dyrt i slutändan...

Om du kommer med lite mått så kanske gubbfan kan tänka sig att svarva lite....

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...