Double slip exhaust joins

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Då mitt helsystem i 1.5mm 304SS rostfritt har bakre lambdasonden nedströms en glidskarv (svenskt ord för slip-join?), så har jag troligtvis problem med luftläckage (det blåser varmt när motorn går iaf).

Jag planerar att svetsa på ett yttre rör i form av en double slip join för att minska läckaget, dvs skjuter in ena röret mellan två rör med olika diameter för att täta både inåt och utåt.

Rent instinktivt vill jag göra delarna med knackpassning, men undrar om jag då kommer få problem med termiska spänningar i systemet. Skarven det handlar om sitter 40cm efter bakre avgasporten, och blir ljusröd vid effektuttag.

Kan man med säkerhet anta att det rör på sig såpass det behöver bara det går att knacka ihop det utan alltför mycket våld när delara är kalla?

Det rör sig om denna skarven:
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_201010xx/PICT0271.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/exhaust_201010xx/PICT0274.JPG

Använde vanlig silicon i dina slip joints.
Då blir de täta. Utan silicon blir det alltid läckage om du inte har slipjoints med silikon-O-ring

/J

Monteringspasta för avgassystem.

Påverkar inte sonder.

Bryts inte det sönder om det hänger och vickar i skarven? kollektorn hänger ju som en pendel och slår i sidled från bakre flamröret. Just det pendlandet som tillåter länkrören att nära på ta i svingen i extremlägen är en av sakerna som jag tänkte få bort med att bygga dubbel-skarv.

Bryts inte det sönder om det hänger och vickar i skarven? kollektorn hänger ju som en pendel och slår i sidled från bakre flamröret. Just det pendlandet som tillåter länkrören att nära på ta i svingen i extremlägen är en av sakerna som jag tänkte få bort med att bygga dubbel-skarv.

Hade samma bekymmer när jag körde mottyn på highlanden till en början. Den har vanliga "glidskarvar" och eftersom motorn på den är avdämpad så rör sig motorn nå jävulskt jämfört med systemet som är bultat i ramen. Råkade inte ut för att det bröts sönder men då är glidskarvarna i grunden hyggligt anpassade i storlek. Man fyller inga millimeterglapp mellan rörändarna med det.

Hade samma bekymmer när jag körde mottyn på highlanden till en början. Den har vanliga "glidskarvar" och eftersom motorn på den är avdämpad så rör sig motorn nå jävulskt jämfört med systemet som är bultat i ramen. Råkade inte ut för att det bröts sönder men då är glidskarvarna i grunden hyggligt anpassade i storlek. Man fyller inga millimeterglapp mellan rörändarna med det.

Jag har tyvärr runt 1.5mm diameterskillnad åt glapphållet. Men du tror alltså att jag kan lösa det här genom att tig:a två "ränder" på det inre röret som jag slipar till knackform mot den yttre glidskarven, och sen täta med monteringspasta?

Vidare, borde inte monteringspastan ha ens mältpunkt där den blir till glas eller annan hård substans? Isf borde den skada en lambdasond på samma sätt som silikon gör (blir till sand -> glas och täcker sondens aktiva ytor).

Just den här skarven är i princip den enda "original" smaltmoto-skarven som jag inte rättade till glappet i när jag byggde i tron om att det var korrekt utfört från fabrik. Sen efter att allt var svetsat så glömde jag bort att syresensorn tvingades hamna efter skarven pga svingens rörelse.

Vidare, borde inte monteringspastan ha ens mältpunkt där den blir till glas eller annan hård substans? Isf borde den skada en lambdasond på samma sätt som silikon gör (blir till sand -> glas och täcker sondens aktiva ytor).

Har ingen vetenskaplig uppfattning vid vilken temperatur den substansen skulle ändra sin typ, men jag har den mellan grenrör och avgashus där min avgastempmätare frekvent mätt 980grader. Har dock inte fått ut nåt glas vid demontering, eller för den delen dödat turbo eller wbo-sond strax därefter. Däremot läcker det inte :)

Om jag nu fegar lite med tanke på monteringspastan - kom på att jag har fintrådig syrafast stålull. Borde inte denna gå att linda på ett sätt som tätar det mesta av läckaget?

Om jag nu fegar lite med tanke på monteringspastan - kom på att jag har fintrådig syrafast stålull. Borde inte denna gå att linda på ett sätt som tätar det mesta av läckaget?

Mest troligt =)
CRC verkar inte ha nån uppfattning om att det skulle skada sonder http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TCA8 EXHMOUNTP.PDF

Och hade det skadat sonder hade tillverkaren förhoppningsvis talat om det, med tanke på diverse stämningsrisker..

Att använda silokon uppströms om lambdasonder är särdeles dåligt, tänker jag inte ens prova ;)

Ok, jag missade att det var uppströms sonderna.
Ja då är du ju lite handikappad. Silikon är bäst till slipjoints.

Du kan ju prova avgaspasta, om nu det inte innehåller ngt som kan kontaminera sonderna. Det brukar sitta om det inte är för glappt.

Eller linda en muff av avgasbandage. Alternativt täta genom att dreva med tråd av glasull. Ett enkelt sätt att få tag på sån tråd är ju att repa upp avgasbandage.

Last edited:
Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...