Dopade? Eller?

Vilka 7 personer är det som har blivit straffade inom SVEMO?

Jag känner bara till en och det är en crossåkare från Skåne i min egen ålder. Märkligt att där inte har varit mer uppståndelse kring ämnet.....

Jag känner bara till en och det är en crossåkare från Skåne i min egen ålder. Märkligt att där inte har varit mer uppståndelse kring ämnet.....

Det skulle ju kunna vara skoteråkare.

Mer intressant för media att rapportera om Pantani när han dog av en överdos kokain lr om skandalerna i Touren. Vad tror du själv ?

Mer intressant för media att rapportera om Pantani när han dog av en överdos kokain lr om skandalerna i Touren. Vad tror du själv ?

Jo men man kan ju tycka att Race/IB som har varit SVEMOS officella organ sedan stenåldern borde ha uppmärksammat detta.

Robert Forsell(motocross)blev avstängd två år efter att ha knaprat något otillåtet kosttillskott.IB skrev om det nyligen.

Snacka om att styrkelyft dominerade dopingligan..... :tungan

Men jag hittade ingen statisitk för bodybuilding. De borde väl ha några fall också?

Nej alla vet att de dopar sig, men kollar mellan fingrarna. Det är en sport från amrikat då kan även en polis pyssla med det utan några som helst problem :P

hmm, kommer ihåg för några år sedan när Svenska NHL-hockeyspelare inte ville/fick testa sig när de spelade för Tre kronor. Det var någon regel/avtal som gjorde att det internationella hockeyförbundet (tror jag det heter) inte fick tvinga NHL-spelare till test.

Robert Forsell(motocross)blev avstängd två år efter att ha knaprat något otillåtet kosttillskott.IB skrev om det nyligen.
Det står lite om det här också: http://www.rf.se/templates/Pages/NewsPage____806.aspx

Men jag hittade ingen statistik för bodybuilding. De borde väl ha några fall också?
Bodybuilding är inte medlemmar i RF, därför saknas statistik. Annars skulle de garanterat ha toppat listan, ja :D
elitnivå i många sporter
Det tror jag är tveksamt med tanke på hur RF arbetar med antidoping idag.

Last edited:
Eftersom det inte går att citera första inlägget i tråden...

Människan har lärt sig mycket sedan vi gick lätt framåtlutade (Homo Erectus). Vi har lärt oss hur man gör eld, uppfunnit hjulet, skapat monetär ekonomi, gjort medicinska landvinningar och att ...fuska.

-Är det inte konstigt att vi svenskar aldrig någonsin skulle drömma om att ta otillåtna preparat för att höja vår prestationsförmåga ?

Vill absolut inte peka ut någon men det finns både dopade och rena idrottkvinnor/män i/från Sverige.
Peter... trött, fet och fyrtio.

Säker på det?

Och om det nu är så... HUR kan det vara möjligt??? :va

Nej efter en snabb googling på drugtest nhl så verkar inte det stämma längre, vet iof inte om de testar mot droger bara o inte doping kanske?
Men jag blev osäker nu men har för mig de inte testades mot doping för inte så längesen iaf.

Det tror jag är tveksamt med tanke på hur RF arbetar med antidoping idag.

jag ska inte säga något säkert då jag inte vet så mycket men talade med en läkare inom elitidrotten, sen sa någon annan kolla i papperkorgarna vid stora tävlingar -om jag minns rätt

jag ska inte säga något säkert då jag inte vet så mycket men talade med en läkare inom elitidrotten, sen sa någon annan kolla i papperkorgarna vid stora tävlingar -om jag minns rätt
inom vilka idrotter? låter helt stört...

Säker på det?

Och om det nu är så... HUR kan det vara möjligt??? :va
har hört liknande saker om NFL(?) amerkiansk fotboll där det bara handlar om pengar, blir det ingen show blir det inga pengar då gör man sina egna regler. har för mig att varken nfl eller nhl ligger under wadas regler och det gör inte ens fifa o de gör att dom kan riskera att missa os (var snack om det men lär vara ur världen nu)

men åker man fast inom NFL så får man väll själv bestämma när man ska ta straffet och det är väll inte ofta längre änn veckor/matcher? så dom kan ju gå o skjuta upp det tills dom e borta för skador eller dyligt, inte så säker när det gäller den biten dock.

Last edited:
Svenskar är alltid så naiva och tror att inga svenska idrottare dopar sig och ändå vinner de mot idrottare från andra nationaliteter där atleterna dopar sig. Oftast när någon åker fast så har de ämnen med långa spårtider i kroppen, troligtvis har de tagit preparat som inte innehållit exakt vad de trodde utan något preparat med längre spårtid, i andra fall kanske någon räknat fel på spårtiden. Men jag tror inte att svenskarna är bättre än någon annan nationalitet. När hela deras idrottskarriär och ekonomi står på spel så kan jag nog förstå om de tar den lilla risk som det innebär att förr eller senare åka fast.

En annan intressant sak att jämföra på vissa svenska idrottare är deras kroppsutvekling. En av våra supertjejer som är väldigt smalt byggd med nästintill inget kroppsfett hade lagt på sig åtskilliga kg med massa från en säsong till en annan. Detta trots att hon tränat med experthjälp i ett flertal år. Med den typen av träning denna tjej håller på med finns det ingen möjlighet i världen att lägga på sig den massan på så kort tid utan "tillskott".

Något annat som är ytterst märkligt är att våra elitidrottare på något mirakulöst sätt återhämtar sig från allvarliga skador på 25% av den normala tiden.

inom vilka idrotter? låter helt stört...

ja vet väldigt lite så jag ska inte säga så mycket och det var länge sen så jag kan minnas fel, dock så handlar det väl om pengar och framgång, höll jag själv på med elitidrott skulle nog vilja nå bästa resultat och säger någon tar du det här så blir frisk fortare osv. så är det nog lätt hänt utan att man tänker efter, Supergirl verkar ha en del koll.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph