Dopade? Eller?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Vad säger vi om de svenska idrottsstjärnorna Kallur, Klyft, Kalla, Finns det risk att de nått framgång med hjälp av dopning?
Jag hoppas inte, men tvivlet finns tyvärr hos mig när det gäller framgångar där fysisk prestation belönas.
Eller är det bara i sällsynta undantagsfall det dopas i Sverige?
Vad säger ni?

Garanterat rena säger jag. Med tanke på hur kontrollproceduren är utformad i Sverige är det så gott som omöjligt att dopa sig utan att bli upptäckt. Och då i synnerhet inom friidrotten.

Garanterat rena säger jag. Med tanke på hur kontrollproceduren är utformad i Sverige är det så gott som omöjligt att dopa sig utan att bli upptäckt. Och då i synnerhet inom friidrotten.
Ungefär som i fallet Ludmila eller Linda H?
Edit: de blev ju avslöjade så du kanske har rätt.

Last edited:
Jag har länge undrat hur ofta dessa elitidrottare verkligen blir testade då där fortfarande är många som åker fast något som indikerar att man tar risken att bli testad.
Ett exempel är ju Tour de France där det varje år är stora tillslag när det gäller doping och där är alltid något team som åker fast och ofelbart kommer rubrikerna att man tar till med hårdhanskarna mot dopingen. Om man nu var seriös med det hela så är det väl bara att testa hela startfältet så är det ingen som skulle våga.

Ungefär som i fallet Ludmila eller Linda H?
Edit: de blev ju avslöjade.
Ja, och under Linda H:s tid var inte analysmetoderna särskilt sofistikerade. Fan, hon måste ju ha varit fulladdad med preparat när hon fastnade.

Ser inte Kallur rejält bitig ut? För bitig?
Helvete om det inte är rent mjöl i den påsen...

jag tycker de borde ha en tävlings form för dopade och en för odopade!
vore rätt intressant att se hur bra folk kan bli om de får använda vilka preparat som hälst!

jag tycker de borde ha en tävlings form för dopade och en för odopade! vore rätt intressant att se hur bra folk kan bli om de får använda vilka preparat som hälst!
Ja! Och så kan man ha en klass där man får operera in fjädrar i fötterna eller raketer i röven.

Naah, om man dopar sig för mycket ser man ut som Coleman.

Ronniecoleman.jpg

Svenskarna dopar sig med gröt och blåbärssoppa....

Allt är inte svart eller vitt. De som är bäst ligger nog så nära grå-gränsen som möjligt. Men jag gissar och hoppas att svenskarna trots allt har högre moral än de flesta andra länder.

Jag har länge undrat hur ofta dessa elitidrottare verkligen blir testade då där fortfarande är många som åker fast något som indikerar att man tar risken att bli testad.
Ett exempel är ju Tour de France där det varje år är stora tillslag när det gäller doping och där är alltid något team som åker fast och ofelbart kommer rubrikerna att man tar till med hårdhanskarna mot dopingen. Om man nu var seriös med det hela så är det väl bara att testa hela startfältet så är det ingen som skulle våga.

De stora stjärnorna måste hela tiden meddela vart i världen de skall befinna sig så att Wada(?) kan komma och ta oannonserade dopingprov.

Är det inte lite misstänkt att Susanna Kallur helt plötsligt har blivit så
mycket bättre än Jenny Kallur? Dom har ju liksom samma grundförutsättningar.

Häcklöpning är ju väldigt mycket teknik + att Jenny ju haft en hel del problem med skador.

Jag vet en som var med och tränade för Svenska jujutsulandslaget och blev dopingtestad. Han ville inte testa sig men de var envisa så han lämnade ett prov. Det roliga var att han var bara med och tränade på skoj och var inte registrerad som tävlande...:D

Jag vet en som var med och tränade för Svenska jujutsulandslaget och blev dopingtestad. Han ville inte testa sig men de var envisa så han lämnade ett prov. Det roliga var att han var bara med och tränade på skoj och var inte registrerad som tävlande...:D

Det finns en kul historia (vet inte sanningshalten dock) från elitcykel-världen där en cyklist blev ombedd att lämna ett dopingprov efter en tävling, det var på den gamla godtrogna tiden då dom fick gå och pissa i burken själva, cyklisten anade ju vart det lutade, så han ryckte tag i sin mekaniker och bad honom pissa i burken istället, meken gjorde det, men det visade sig att han också hade knaprat piller inför en amatörtävling han var anmäld till, så elitcyklisten blev avstängd ändå :D

Jag hoppas innerligt att den är sann!

Öhm.. Då kan man ju nästan påstå att alla har samma grundförutsättningar då vi alla är människor :rolleyes:
Nu vet jag inte hur snabbt Jenny springer men det rör väl sig iaf inte om så många sekunder som hon är efter.

Däremot vore det väl ännu mer uppmärksammande om bägge systrarna skulle sätta världsrekord efter varandra...

Jag tror de flesta idrottarna idag tar Genotropin, kolla bara på Carolina Klüfts haka :P har hört att genotropin (tillväxthormon) är väldigt svårt att upptäcka. Sedan har den en jäkla massa fördelar både på styrka, uthållighet m.m.

Tack vare genotropin så utvecklas dagens elit bodybuilder fortfarande.

Öhm.. Då kan man ju nästan påstå att alla har samma grundförutsättningar då vi alla är människor :rolleyes:
Nu vet jag inte hur snabbt Jenny springer men det rör väl sig iaf inte om så många sekunder som hon är efter.

Däremot vore det väl ännu mer uppmärksammande om bägge systrarna skulle sätta världsrekord efter varandra...

Kallurarna är enäggstvillingar och har likadana kroppar.
Sekunder är rätt mycket i det här sammanhanget.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025