Doolars BMW R1200RS mysmeck

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tänkte starta en liten tråd - för jag kommer att pilla en del på denna hojen då den inte är gammal, MY2016, uttagen april -17, men den har gått 7200 pendlingsmil i vått och torrt, dessutom misstänker jag starkt att den alltid stått utomhus och tvättats högst sporadiskt.

Det är en mer än välservad hoj, och maskinellt går den hur fint som helst. Däremot finns det lite korrosion, lacksläpp på motor, matt och tråkig lack. Likaså var all plast väldigt grå och tråkig.

Det som nog skämmer den mest är grenrör/avgasrör fram till slutdämparen. Fullständigt totalrostat. Så det är nu demonterat, jag hade bara av en pinnbult också! :glömdet Den ska jag jobba loss i morgon.

Beggat grenrör med katalysator och flapper valve är beställt från Bike demontering, 2900 kr inklusive frakt för ett rör som ser nästan nytt ut är ok. Ett nytt på BMW från Tyskland var €2000...

Jag ska lägga upp lite bilder senare i kväll!
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag råkade publicera inlägget ovan innan jag skrivit klart tydligen - nu finns allt jag ville säga där. :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
1C13ED85-C7E8-4E78-9FDA-98BC33BC192B_1_105_c.jpeg
Utgångsobjektet - här hemkommen och plockat av sadel och ruta

ADA2D04B-00F2-4898-99ED-A0EB0A3B551A_1_105_c.jpeg
Putsat och matat plast, jag använder Kema Industripolish och Concept Vista. Detta är ett jobb som tar sin tid, det blir bäst om man tar lite i taget.

0217F94D-26E6-4D81-B11B-8FA87592E2E9_1_105_c.jpeg
Tyvärr lite mörk bild, och jag missade att ta en bra före-bild. Men plasten runt led-strippen var väldigt grå - nu svart och snart där jag är nöjd.

D105404E-0C07-4C5E-A719-E2033F7DD4D1_1_105_c.jpeg
Grenrör/avgasrör demonterat, här finns det en del att bättra. Eller ska jag bara låta det vara? Motorfärg flagar här och där - tips mottages gärna. Rent ska det bli iallafall!

8AF0DF19-2312-4814-8952-B9BEB6827894_1_105_c.jpeg
Ganska bedrövligt...

754ABEFA-065D-49CF-B927-001041417F1F_1_105_c.jpeg
Jag arbetar med maskinskaderenovering efter bränder, så rostiga rör har jag alla medel och tekniker för. Men detta svarar varken på fosforsyra, citronsyra eller knappt ens mekanisk rengöring. Det går att få ok - men inte bra.

1FAFA555-4AB6-464F-9048-81071FE5D66E_1_105_c.jpeg
Man ska alltid ha en fadäs. Undra hur många gånger jag lossat grenrörsmuttrar? Tillräckligt många för att veta att jag måste!! värma ordentlig och jobba försiktigt, lite i taget. Men det gick ju så lätt så jag var för snabb. Som tur är brast den uppe, så jag har många möjligheter att få ut den.

Nu har jag beställt nya pinnbultar, nya muttrar och nya grenrörspackningar för att få ihop detta snyggt.

Det blir spännande och se om nya röret passar - det fanns inga till RS i lager, men så vitt jag kan se är det samma rör på GS. Så ett sådant är på väg hem. Passar det inte så modifierar jag, men jag har korsrefererat med någon BMW-site och det verkar vara samma, och ser helt lika ut på bild.

Det var dagens - nu är jag faktiskt lite glad att det inte är körväder någon vecka framåt, så får jag allt detta fixat.

Om någon behöver ett rostigt och fult, men fullt fungerande och helt avgassystem, säg till. Jag släpper det väldigt billigt.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Skippa flappervalven! Har gjort det då den kärvade.
Skarvade i rörbit från B-tema.
Wunderlich säljer också.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Skippa flappervalven! Har gjort det då den kärvade.
Skarvade i rörbit från B-tema.
Wunderlich säljer också.
Hur gör man? Tänker mest på att ECUn kanske reagerar på att den inte är där? Så var det på min Z1000 iaf, så jag fick sätta en plugg.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ska tillägga att jag är rätt nöjd med att få loss gamla grenröret. En av muttrarna hade reagerat helt med röret och var på väg att släppa, fick köra sliprondell för att få bort den. Grenrörspackningarna såg allt annat än pigga ut. Så bling eller ej - för det är inget tekniskt fel på det befintliga röret, det är bara skitfult - så blir allt bättre. Frågan är om jag ska passa på att byta alla fyra pinnbultar när jag är där, eller är det ett fall av "if it ain't broke, don't fix it"?

Det blir oavsett lagom spännande att brotta ur den knäckta pinnbulten, den lär ju sitta som satan.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Grenrör/avgasrör demonterat, här finns det en del att bättra. Eller ska jag bara låta det vara? Motorfärg flagar här och där - tips mottages gärna. Rent ska det bli iallafall!

View attachment 458655
Ganska bedrövligt...

View attachment 458657
Jag arbetar med maskinskaderenovering efter bränder, så rostiga rör har jag alla medel och tekniker för. Men detta svarar varken på fosforsyra, citronsyra eller knappt ens mekanisk rengöring. Det går att få ok - men inte bra.
.

Jag hade ett liknande grenrör när jag köpte begagnat för massa år sedan. Klarade alla sex pinnbultar med mycket tålamod. Men grenröret, det syntes att hojen gått några år på saltade vägar i Malmötrakten. Gav tillslut upp och körde smärgelduk tills metallen kom fram under rosten. Även efter avslut med finaste och sedan Autosol så var det grova repor som inte var vackra. Nu var det blivande bruksSportHojen så det fick vara så... Men efter att kört den ett tag kunde jag förvånat konstatera att grenröret var blankt. Om jag inte vetat hur illa det såg ut innan hade jag inte trott det var sant.
Nu lossar jag grenröret varje år när jag ändå smörjer bakdämparlänkagenållagren. Bor i Scanialand så pinnbultarna får lite grå smörja som tål rejäl värme och lossar därmed alltid lätt. En extramutter skyddar gängan och fungerar även som låsmutter.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag hade ett liknande grenrör när jag köpte begagnat för massa år sedan. Klarade alla sex pinnbultar med mycket tålamod. Men grenröret, det syntes att hojen gått några år på saltade vägar i Malmötrakten. Gav tillslut upp och körde smärgelduk tills metallen kom fram under rosten. Även efter avslut med finaste och sedan Autosol så var det grova repor som inte var vackra. Nu var det blivande bruksSportHojen så det fick vara så... Men efter att kört den ett tag kunde jag förvånat konstatera att grenröret var blankt. Om jag inte vetat hur illa det såg ut innan hade jag inte trott det var sant.
Nu lossar jag grenröret varje år när jag ändå smörjer bakdämparlänkagenållagren. Bor i Scanialand så pinnbultarna får lite grå smörja som tål rejäl värme och lossar därmed alltid lätt. En extramutter skyddar gängan och fungerar även som låsmutter.
Hade lösningen varit dyrare eller krångligare än att köpa ett begagnat, så hade jag gått samma väg. Jag vet att det går. Ett syrabad i 50 grader, klart. Men är orolig för hur katten skulle må av bad. Eller som du, köra smärgelduk och putsa putsa putsa. Det går. Det blir ok. Och att det blev blankare efteråt beror på värmen i ditt fall.

Men för knappa 3k får jag ett jättefint grenrör, med en förhoppningsvis mycket mindre trött katalysator dessutom. Såg riktigt fint ut på bilderna, och jag behöver inte ha nyskick, men mitt befintliga rör var för skamligt. Plus att jag vet hur jag håller det så även i salta Skåne. :)
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Flappervalve är till för att dämpa ljudet vid visst varvtal.
Wunderlich anger i sin beskrivning "only for racing"?
Man ser med diagnosverktyg att valven felvarnar i övrigt har det fungerat ok på dock min äldre 2010GS
Ingen påverkan av ECU, de sitter före valven
Finns mycket skrivet på nätet
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Flappervalve är till för att dämpa ljudet vid visst varvtal.
Wunderlich anger i sin beskrivning "only for racing"?
Man ser med diagnosverktyg att valven felvarnar i övrigt har det fungerat ok på dock min äldre 2010GS
Ingen påverkan av ECU, de sitter före valven
Finns mycket skrivet på nätet
Jo funktion har jag koll på - men jag har sökt runt lite också och det verkar som wasser boxer modellerna får felmeddelande i displayen om man kopplar ur den, men inte på de tidigare modellerna som din.

Jag låter det sitta, får jag någon gång problem så vet jag hur jag kopplar ur det. Dessutom verkar det som att det i standardläge är öppet, vilket ju gör att man kan modifiera funktionen på flera sätt, ett är ju att helt sonika såga av bladen, så kan servot få snurra runt en pinne bäst det vill. :)
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det finns ju till andra hojar en liten pryl man sätter i kontakten för att lura ECU,n.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur gör man? Tänker mest på att ECUn kanske reagerar på att den inte är där? Så var det på min Z1000 iaf, så jag fick sätta en plugg.
På min HP2s lät jag servot sitta kvar men tog bort wiren till spjället. Inte den snyggaste lösningen kanske men enkelt.
Ta isär kardan, inspektera och smörj. Det slarvas ofta med detta på service så det är bra att veta att det är ordentligt gjort.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
På min HP2s lät jag servot sitta kvar men tog bort wiren till spjället. Inte den snyggaste lösningen kanske men enkelt.
Ta isär kardan, inspektera och smörj. Det slarvas ofta med detta på service så det är bra att veta att det är ordentligt gjort.
Tack för tipset - jag har sett en del videor på det - det ska göras!
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Flappern är en populär modifikation på VFR där den styrs av en vacuumlina. Frågan är om den faktiskt gör någon nytta iom att den, på VFR, verkar vara öppen huvudsakligen på tomgång eller låga varv för att sedan öppnas när man gasar mer. Vet iofs inte hur det funkar på en beemer
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag vann till slut. Herrejösses vad den pinnbulten satt fint - och hur mycket jag än värmde och provade med pinnbultsutragare, grispitt, jag provade tom fultricket med en ibankad torxbit - but nooo, den skulle inte släppa. Så jag borrade upp i omgångar och gängade om en M8:a. Det var många onödiga timmar det. :) Men men, jag kanske lär mig till nästa gång (förmodligen inte). :dummer:3freak:rofl

Nu ska jag täppa för avgasportarna och motortvätta under när jag har avgasrör och plast borta.

2021-02-09 13.52.14.jpg
Gängat!

2021-02-09 14.04.33.jpg
Vill passa på att tipsa om den här lilla rackaren. En bitsats från Tengtools med ett mini-spärrhandtag. Den är guld värd på hojen! Liten, lätt och man kommer förvånansvärt långt med den. Jag har kompletterat min med Torx då BMW verkar köra det överallt. Finfin att ha med i verktygskitet och slår verktygen under sadeln 17 gånger om.
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Hej Doolar,

Tänkte bara höra lite om bytet från Street Triple RS till Bimmern. Två väldigt olika hojar så lite nyfiken på vad som låg bakom bytet, hur du upplever nya hojen och dina reflektioner om hur den här att köra så här långt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hej Doolar,

Tänkte bara höra lite om bytet från Street Triple RS till Bimmern. Två väldigt olika hojar så lite nyfiken på vad som låg bakom bytet, hur du upplever nya hojen och dina reflektioner om hur den här att köra så här långt.
Tjena,

Jag kan inte ge någon direkt recension av nya hojen än, då jag bara provkört den i en halvtimme, för att sedan bestämma mig och köra ett par mil hem. Sen kom vintern ju... Men jag tänker dela med mig av mina intryck så fort jag har möjlighet.

Vad låg bakom bytet? Ja många faktorer, till att börja med vill jag egentligen ha (minst) två hojar, en för ren nöjeskörning, och en för allt annat. Just nu håller jag och frun på att spara pengar till husköp, så två hojar måste jag vänta med tills det är avklarat.

Jag använder min motorcykel året runt och som mitt primära transportmedel, och jag får villigt erkänna att jag nog överanvänt min Street Triple en aning. Visst det går att åka långt, utan problem dessutom och jag klagar inte. Likaså fungerar Triplen utmärkt att pendla med.

Men jag har insett att jag förmodligen skulle ha det bättre på totalen med en hojtyp som mer tilltalar fler områden än bara som ren nöjesmaskin, vilket jag ändå får säga att Streeten är i grund och botten. Den vill varvas, högt upp finns kraften numera på Street Triple. Dessutom har jag blivit äldre, med en halvtaskig rygg, även om det nog är det minst avgörande skälet, för så ont har jag inte. När jag körde till Arvika i somras (drygt 50 mil) så insåg jag att jag tyvärr satt ganska dåligt för längre turer, jag som alltid trivts kanon på Street Triple (detta är min andra Street i rad) vilket bara kan förklaras med att min kropp är sämre. För övrigt är Streeten svårare att packa på ett bra sätt, även om jag kommit runt det ganska ok. På nya hojen är det en baggis, packväskor och stor fin passagerarplats med pakethållare och stora handtag att surra fast grejer vid. Det var väl tråk-perspektiven.

Till de roligare perspektiven då, jag har provat R1200RS förut och gillat den från början. Den är inte så gubbig och tråkig som man lätt kan få för sig. Ja, den är mycket tyngre (236 kg våt kontra Street ca 190 kg våt) och med ungefär samma effekt (runt 125 hk). Men vad BMWn har, det är vridmoment, 125 Nm, och det gör den riktigt rapp. Vridet finns tillgängligt överallt också känns det som. Men en motor som bara går till runt 9000 rpm, det är ovant, vid 8000 rpm kickade Triumphen igång liksom, så jag måste lära om att växla tidigt och köra på vridet istället. Jag sitter väldigt bra, vindskyddet är utmärkt även om jag nog behöver en högre ruta. Det går att åka riktigt fort med BMWn också, den är väldigt fin i svängarna, även om den kräver en mer bestämd hand än Streeten som är snudd på telepatisk. Påminner lite om min gamla ZZR1100, den fick jag brotta ned i svängarna. Det är dessutom den enda BMWn med boxer som jag tycker är riktigt snygg!

Så jag har inte bara bytt av tråkiga praktiska skäl, utan också för att BMWn verkligen är rolig att köra. Men det kommer att bli en hoj till snart, och då är det inte alls omöjligt att jag köper en begagnad Street Triple RS, det är verkligen en fantastisk hoj. Och jag kommer att sakna den på Knutstorp i sommar, helt garanterat.

Jag återkommer som sagt när jag fått möjlighet att köra nya hojen ordentligt!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kan bara instämma med skillnaden i motorkaraktären på en BMW boxer och rad3/rad4. Vridet är enormt och tillgängligt överallt. En omkörning görs från 6an i 70 utan att behöva växla ner över huvud taget. Helt underbart är det. Nu jämför jag med en ECU-flashad FZ1 som också är riktigt rapp men det är något med boxern som fängslar. Det är som motorcyklarnas John Deere. En traktor helt enkelt som bara drar och drar. Varnar dig från att testa haha för det är svårt att inte köpa med sig hojen hem efteråt... :hojsmilie

Sen märker du inte att du har packning och ev. passagerare bakpå. Den går lika fint ändå och den låga tyngdpunkten tycker jag gör den oerhört kvickstyrd på kurviga vägar. Så pass att jag hellre kör "inspirerat" (inom lagliga gränser..) på min GS än FZ.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag glömde en (tråk)punkt till på varför jag bytte hoj - kostnaderna. Försäkring för Triumphen 8-10000 kr per år, för BMWn 3900 kr per år. Jag hade dessutom den stora servicen på Triumphen att se fram emot i maj, räknade med mellan 7-10000 kr för den, plus att jag behövt köpa nytt framdäck snart, 1500 kr (byter själv). BMWn är ju inte gratis att serva, men servad innan leverans, största servicen, plus helt nya däck, så den ska bara ha lilla servicen i oktober.

Jag vet - det är ett korttidsperspektiv, men det spelar roll för oss då vi är några tiotusenlappar från att ha kontantinsatsen till hus, och jag kan meddela att min fru blev väldigt nöjd när jag berättade att vi inte behöver ut med dryga 10k för service/däck OCH sparar närmare 6000 på ett år i försäkring. Sen har jag visserligen köpt till lite saker (avgassystemet ovan tex), men det blir fortfarande bättre kostnadsmässigt just år 2021.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Efter att ha haft ett par R1200S, en R1200GS och en HP2 Sport kan jag med säkerhet säga att de går att få nog så kvickstyrda men från fabrik har de en väldigt sävlig setup.
Med Öhlinsfjädringen som finns som tillval på sportmodellerna kan man höja bakdelen vilket gör underverk och vill man ytterligare modifiera och undvika oproportionerligt hög bakdel kan man även byta teleleverarmen till en från en RT. Denna gör försprånget mindre (=mer kvickstyrt) och höjer framdelen något vilket gör att höjningen bak matchas upp väl. Det är fina hojar även utan dessa modifieringar men vill man förfina så svarar de bra på dessa modifieringar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top