Dont drink and drive! tänkvärt

• Thread starter Thread starter Mar
  • Start date Start date
Den var fin!
Det är ju, som så många gånger förr, fördjävligt...

Alkohol + bilkörning = osant
Ändå görs mer än 14 000 bilresor per dag med berusade förare i det här
landet. Var tredje rattfyllerist är mellan 18 och 24 år.

Vi kan göra en jämförelse...
Antalet registrerade taxibilar i Sverige är ungefär 14 500. Det är görs alltså lika många rattonyktra bilresor per dag i Sverige som det finns inregistrerade taxibilar. Hur ofta ser du en taxi?

Skrämmande :skrämd

tja jag tror mörkertalet är stort, här ute i skogarna kör folk fulla ofta, och nån taxi finns inte här, så just här är de fulla vanligare än taxibilarna.

Tänk om dom hade lagt alla dom pengar dom lagt på fartkameror på nykterhets koll istället.

Poacher skrev:
tja jag tror mörkertalet är stort, här ute i skogarna kör folk fulla ofta, och nån taxi finns inte här, så just här är de fulla vanligare än taxibilarna.
Djupt inne i Upplands mörkaste skogar? :7peta
I så fall kan du tänka dig ungefär hur det ser ut i Jämtlands mörkaste skogar. För att inte tala om Lappland.

Ikväll vid ca 23:20 åkte tre radiobilar på ett inbrottslarm på Rusta i Östersund. Det är nästan samtliga poliser som är i tjänst i Jämtlands län en vardagkväll. Jämtlands län är till ytan ungefär lika stort som Danmark.

Gixxer-Anders skrev:
Alkohol + bilkörning = osant
Ändå görs mer än 14 000 bilresor per dag med berusade förare i det här
landet. Var tredje rattfyllerist är mellan 18 och 24 år.

Vi kan göra en jämförelse...
Antalet registrerade taxibilar i Sverige är ungefär 14 500. Det är görs alltså lika många rattonyktra bilresor per dag i Sverige som det finns inregistrerade taxibilar. Hur ofta ser du en taxi?

Skrämmande :skrämd

Men då får vi inte glömma att vi överdriver farligheten med att köra "full". Oftast är man inte ens nära full när den där mackapären piper. Men det är ju inte så bra att köra ifall man är full på riktigt. "Dagen-efter-fyllan" räknas inte enligt mig

honkiie skrev:
Men då får vi inte glömma att vi överdriver farligheten med att köra "full". Oftast är man inte ens nära full när den där mackapären piper. Men det är ju inte så bra att köra ifall man är full på riktigt. "Dagen-efter-fyllan" räknas inte enligt mig
Hur kan du vara så säker på det? Har du testat dina reaktioner och din uppfattningsförmåga på ett vetenskapligt vis när du "inte varit full trots att mackapären pipit"?

Tvärtom så finns det många undersökningar som visar att man är en ruskigt dålig förare även med hyffsat låg promillehalt som t.ex dagen efter en stormfylla.

Det är folk som tänker som du som kör ihjäl oskyldiga.

honkiie skrev:
Jag har en bekant som blivit av med kortet i 8 månader på en dagenefterfylla som han tyckte var helt onödig... :3freak :fatta! :näsblod

honkiie skrev:

Rädda en varg, skjut en same.

Kul att de finns sånna som dig då! Som talar rakt emot allt vad tester å statestik visar ... dvs 0,2promille GER inverkan på din körning oavsett om du tror de eller ej! ... är givetvis olika från person te person!
Står ju bland annat på sidan att man har 20% sämre prestationsförmåga dvs för bilkörning "dagen efter" men dom kan ju så klart ha hittat på de! :-(

/M

honkiie skrev:

VARFÖR finns det överhuvutaget en annan gräns än 0.00 Promille?

Vad är det som är så viktigt med att dricka alkohol att man inte kan avstå när man kör bil? För mig är det självklart att man inte dricker annat än läsk/vatten/annat när man kör. Enda undantaget är eventuellt lätt-öl, men bara med mat (ex. lunch)

Så här är det: • Fler killar än tjejer kör på fyllan.

• En av fem tjejer mellan 18-19 år åker med en alkoholpåverkad bilförare någon gång under ett år.

• Nästan var tredje förare som dödas i trafikolyckor är alkoholpåverkade.

• Hälften av de bilförare som dör i singelolyckor är påverkade av alkohol

• I singelolyckor där ungdomar mellan 15 - 24 år var inblandade, var tre av fyra alkoholpåverkade.

• Var 60:e timme dödas någon på grund av rattfylleri.

• Under 2003 dog 27 personer i åldern 15-24 år i singelolyckor. 74 % av dem hade alkohol i blodet.

• För förare mellan 18-24 år ökar risken att dödas i trafiken 900 gånger om de har mer än 0,5 promille i blodet.

Last edited:
honkiie skrev:

Håller helt med! Hur många gånger har man inte dragit några öl och kört moppe, hoj eller jeep nånstans nere i Spanien, Grekland eller Thailand? Handen på hjärtat nu, alla har ju gjort det :fyllisar

/K

amullo skrev:
VARFÖR finns det överhuvutaget en annan gräns än 0.00 Promille?

Vad är det som är så viktigt med att dricka alkohol att man inte kan avstå när man kör bil? För mig är det självklart att man inte dricker annat än läsk/vatten/annat när man kör. Enda undantaget är eventuellt lätt-öl, men bara med mat (ex. lunch)

Så, dubbelmoralen talar: "Alkohol - Hur många cl sprit motsvarar en öl? Olika ölsorter innehåller samma mängd alkohol som följande mängd 40% sprit: 33 cl lättöl 2.2 % equals 1.8 cl."

Källa: http://www.carlsberg.se/wbch3.exe?d=1001481

Så länge du inte kör runt knack i sverige å skryter med de så får det väl gå , även fast jag tycker att man helt ska hålla sin undan från alla fordon om man druckit , säger inte de sig själv? .. Vill man åka med en pilot som precis rökt hach?! ... nå väl!...

/m

Keihin skrev:
Håller helt med! Hur många gånger har man inte dragit några öl och kört moppe, hoj eller jeep nånstans nere i Spanien, Grekland eller Thailand? Handen på hjärtat nu, alla har ju gjort det :fyllisar

/K

Keihin skrev:

/K

Nej, har aldrig gjort det.

Dat finns minst en på detta forum som har mist nära anhöriga pga. folk som tänker som du. Hoppas inte han läser tråden.

Keihin skrev:

/K

Nope alla har inte gjort det.

Skönt å höra att det finns lite vettigt folk iaf. Så inte varenda jävel tänjer på gränserna efter ett antal fester i månaden :-/

/m

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back