Donnie Darko

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
Såg Donnie Darko igår. Grym film!

Men kan någon tala om vad som egentligen händer, är det någon här som grepp om det hela :ätapiller ..??

tror meningen är att alla ska ha en egen uppfattning/"tro" om vad som hände och vad som kommer hända.

sen va det ett bra tag sen jag såg filmen sist så jag låter min luddiga uppfattning vara just min hehe

om du gillar den filmen så bara måste du se the Butterfly Effect (och Fight Club, men den hoppas jag verkligen du redan har sett)

Last edited:
Werzion skrev:
tror meningen är att alla ska ha en egen uppfattning/"tro" om vad som hände och vad som kommer hända.

sen va det ett bra tag sen jag såg filmen sist så jag låter min luddiga uppfattning vara just min hehe

om du gillar den filmen så bara måste du se the Butterfly Effect (och Fight Club, men den hoppas jag verkligen du redan har sett)

Ja, jag har sett dom också. Såg även Eternal sunshine of the spotless mind i veckan. Också en mycket skum film, det krävs nästan att man ser den igen för att fatta.

Man får se filmen flera gånger för att förstå någorlunda.
Jag själv har set den för få gånger.

Jag har sett den två gånger, och har väl inte heller nån koll :) Jag tänker som så att han får se vad som händer om han fortsätter leva, och väljer att dö.

DVD versionen av "Butterfly effect" skiljer sig ganska mycket från den som gick på bio.

Hade (*Har* rättare sagt) oxå problem att hänga med i "donnie darko"...

Werzion skrev:
Visst är det så. Roligt med sånna filmer. Gillar du filmer där man får sitta och pussla själv ska du kolla in filmer av David Lynch. Där får man lite att fundera på!

[Spoilervarning=on] Markera texten för att se.
Personligen tror jag att han tog maskhålet tillbaka i tiden innan flygmotorn föll genom taket. Alla verkar helt förbryllade i slutet, precis som de just haft en dröm. Det kan ju vara så att de kommer ihåg allt som hänt men inte riktigt fattar vad som hände. Kolla tex in Frank. Han tar sig för ögat han blev skjuten i.

[Spoliervarning=off]

Edit: Rätt nyans på texten...

Last edited:
ksann skrev:
För att förstår filmen måste man läsa följande "fejkade" bok:
The Philosophy of Time Travel

Grymt! Tack som fan för den! Jag började meka med hemsidan när filmen kom, men orkade aldrig färdigt.

Apropå handlingen i filmen så tycker jag det är lite jobbigt att det i och med Donnies död antagligen inte finns någon som avslöjar Peddo-Swayze.

jag tror att jag förstod en gång då jag sett den och satte och nötte filmforum i några timmar men då blev jag skittrött och gick och la mig. Sen när jag vaknade så var det inte så klart längre. :gnissla

Jag har funderat på att skaffa Directors Cut-versionen av Donnie Darko, någon som sett den och kan säga hur den är i förhållande till orginalklippningen?

honkiie skrev:
jag tror att jag förstod en gång då jag sett den och satte och nötte filmforum i några timmar men då blev jag skittrött och gick och la mig. Sen när jag vaknade så var det inte så klart längre. :gnissla

Det som du hade rökt på kvällen hade väl gått ur då på morgonen... :tungan

Zormin skrev:
Visst är det så. Roligt med sånna filmer. Gillar du filmer där man får sitta och pussla själv ska du kolla in filmer av David Lynch. Där får man lite att fundera på!

Personligen tror jag att han tog maskhålet tillbaka i tiden innan flygmotorn föll genom taket. Alla verkar helt förbryllade i slutet, precis som de just haft en dröm. Det kan ju vara så att de kommer ihåg allt som hänt men inte riktigt fattar vad som hände. Kolla tex in Frank. Han tar sig för ögat han blev skjuten i.

[Spoliervarning=off]

Fan, en del är inte så dumma..... Nu när du säger det så är jag övertygad om att det är så.

Zormin skrev:

[Spoliervarning=off]

Det är sant. Tänkte också på det där med Frank och dessutom ser ju Mamman lite förvirrad ut när hon vinkar till Gretchen.

Kul också att Mamman sitter och läser Stephen Kings DET och ur bilen på slutet kliver det ur en clown. Kanske inte har nåt samband men lite lustigt ändå...

goodfella skrev:
Men kan någon tala om vad som egentligen händer, är det någon här som grepp om det hela ..??
Min uppfattning av vad filmen handlar om är att Donnie får en chans att se vad som händer under de närmaste 28 dagarna om han inte dör, dvs om han inte befinner sig i sitt rum den 2:a oktober(?) när motorn faller ner.
Även om han åstadkommer en del bra/lyckliga händelser så väljer han, i slutet, ändå att dö den natten bara för att rädda Gretchen från att dö.

morlock skrev:
Jag har funderat på att skaffa Directors Cut-versionen av Donnie Darko, någon som sett den och kan säga hur den är i förhållande till orginalklippningen?
Jag har sett Donnie Darko massor med gånger, både original och director's cut, och det är en av mina favoritfilmer.
Även om director's cut har en del extra scener som ger lite mer (inte mycket dock) information så får man ändå ingen riktig koll på vad fan som händer i filmen.

Såg direktors cut igår... Gav en del..

Mina funderingar just nu är om det finns någon koppling mellan engelska lärarinnan (drew barrymore) och Roberta sparrow, tänkte på det med cellar door och att både får sparken för att de har misskött sitt arbete.

Vad är Juanitas (kinesbrudens) roll i filmen? Någon funktion måste hon väl ha?

Finns det ett samband mellan att Jim Cunninghams exempel person heter Frank och Frank?

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8