Donington

Nyteknik skrev:
Blir de inte?

Biaggi på Jerez
2005: 1,41
2004: 1,53 (regn)
2003: 1,43
2002: 1,43
2001: 1,44

Biaggi på Mugello
2004: 1,50
2003: 1,52
2002: 1,52
2001: 1,53
2000: 1,53
1999: 1,55
1998: 1,54

Biaggi, placering i sammandraget
2004: 3
2003: 3
2002: 2
2001: 2
2000: 3
1999: 4
1998: 2

Utan Doohan och Rossi är det lätt att föreställa sig hur sviten hade sett ut.

Att hojarna blir snabbare är knappast någon hemlighet. Med ditt resonemang borde Repsol Honda skriva 10-årskontrakt med Biaggi och Roberts.
 
valmers skrev:
Att hojarna blir snabbare är knappast någon hemlighet. Med ditt resonemang borde Repsol Honda skriva 10-årskontrakt med Biaggi och Roberts.
Jag besvarade bara ditt påstående; att Biaggi m.fl. inte blir snabbare med åren. Doohan blev knappast heller snabbare för varje år. Tror du verkligen på att "utvecklas" när man tillhör en handfull av de snabbaste förarna i världen?
 
Nyteknik skrev:
Jag besvarade bara ditt påstående; att Biaggi m.fl. inte blir snabbare med åren. Doohan blev knappast heller snabbare för varje år. Tror du verkligen på att "utvecklas" när man tillhör en handfull av de snabbaste förarna i världen?
Hojarna, däcken, teamen, banorna, allt blir bättre och snabbare. Självklart måste förarna kontinuerligt utvecklas i samma takt.
 
valmers skrev:
Hojarna, däcken, teamen, banorna, allt blir bättre och snabbare. Självklart måste förarna kontinuerligt utvecklas i samma takt.

Men det är ju tekniken som medger förarutvecklingen, skulle de kört på exakt samma hojar år efter år så skulle nog tiderna dippa lite upp och ner. Som tex 500-tiderna mellan 1992 och 1997, Doohans 1997 NSR500 var i princip en 92-spec då Mick var extremt konservativ och tiderna var inte så mycket bättre, däcken gjorde nog större delen av skillnaden.
 
Nyteknik skrev:
Doohan var emot utveckling som inte gjorde honom snabbare.

Ja det kanske man kan säga, men enligt Jerry Burgess så ville han aldrig prova något nytt, Rossi däremot vill testa precis allting och ändra och fixa och dona, allt för att hitta nya vägar att utveckla hojen. Inget ont om Doohan men om man kör med samma hoj i 5år i VM är nog benämningen "extremt konservativ" snarast en underdrift.
 
Chris Ash skrev:
Ja det kanske man kan säga, men enligt Jerry Burgess så ville han aldrig prova något nytt, Rossi däremot vill testa precis allting och ändra och fixa och dona, allt för att hitta nya vägar att utveckla hojen. Inget ont om Doohan men om man kör med samma hoj i 5år i VM är nog benämningen "extremt konservativ" snarast en underdrift.
Du har säkert läst "Thunder from Down Under" och där står (inte nödvändigtvis sanningen, men ändå) att HRC´s "utveckling" av NSR:en handlade bara om maximal effekt. Körbarhet verkade ha varit ett okänt begrepp. Man kan ju förstå att det känns som slöseri med tid att testa nya delar om de som utvecklar dem inte lyssnar på förarens önskemål.
 
En intressant anekdot som jag läste här om dagen var om hur Honda fick till ett bättre chassie, enligt Wayne Gardner i varje fall. Den NSR han körde var inge vidare chassiemässigt, som vanligt med Honda var motorn grym men chassiet sämre än Yamahas och Suzukis. Vid ett race stod dock Suzuki och Honda bredvid varandra med endast en spegelvägg/glasvägg emellan. Gardner tipsade HRC snubbarna om det och de fotograferade hojen från sidan och förstorade bilderna till naturlig storlek och tog mått på den. De konstaterade att det var radikalt annorlunda från hur de hade tänkt och kopierade mer eller mindre det chassiet rakt av och fick fram en mycket bättre hoj. Sant eller inte men Gardner var med och borde veta på ett ungefär vad som hände.
 
PRESS RELEASE

BRITISH GP, Donington - Race Results - July 24, 2005

REPSOL HONDA RIDERS STRUCK BY DOWNPOURS AT DONINGTON


Weekend Crowd Attendance: 118,183


In a race run in torrential rain, both Repsol Honda riders, Nicky Hayden and team-mate Max Biaggi crashed out uninjured in the early laps in front of 75,000 drenched fans at the British Grand Prix on Sunday. Only 11 of the 21-rider field completed the full race distance on a dismal day.

The weather was always going to be a key factor over the weekend. Friday there was mist and drizzle, yesterday it cleared up and this morning in the warm-up it was damp with 75% moisture in the air. Biaggi ended the 20-minute session sixth fastest with Hayden 10th.

The predicted rain arrived during the 125cc race and at 3.30pm when the 21-rider field set off for the 30-lap race it was raining torrentially which made for a straight forward tyre choice for the Repsol men; full Michelin wets.

Biaggi, starting from the third row of the grid for the third consecutive race, made a good start and was up to fifth place before slipping off. The 34-year-old remounted and rejoined the race in last position before crashing out again three laps later.

Hayden also fell victim to the treacherous conditions. The winner of the last GP slipped off at left hand Gerrards on the second lap. The 23-year-old's RC211V broke its handle bar and he was forced to retire.

With five of the seven Honda riders crashing out it was left to Alex Barros to salvage some Honda pride by finishing on the podium in third place in his 250th GP appearance behind race winner Valentino Rossi and runner-up Kenny Roberts.


Makoto Tanaka, Repsol Honda Team Manager

"A race in conditions like this is really a lottery and it is very hard to accept that both our riders crash out and that we have no points from this weekend. It is a great shame as both Hayden and Biaggi seemed to have a good set-up in the damp conditions this morning and couldn't take advantage of them just when we had such a good momentum with both riders from recent races."

Max Biaggi

Position: DNF - Best lap: 1m 52.942s

Front: 16.5" wet Michelin

Rear: 16.5" wet Michelin

"In the sighting lap we had absolutely no traction. In the five-minute stop before the race we made some adjustments but it seemed to make no difference. We had spinning in the straight - in second, third and fourth gears. It was strange to have no feeling. I made a good start but very soon crashed out. I managed to get back on but then fell again. I feel very sorry for my team, as I know they work so hard and I couldn't repay them. All I can say is I will come back strong at the Sachsenring."

Nicky Hayden

Position: DNF - Best lap: 2m 00.40s

Front: 16.5" wet Michelin

Rear: 16.5" wet Michelin

"I got a terrible start and in the first lap or two had a few guys crash right in front of me. I only just avoided Biaggi and Xaus. I made a mistake in the Melbourne loop and ran a bit wide but generally in the opening few laps the bike felt pretty good. I just wanted to get into a good rythmn but just didn't get time. I'm mad at myself for crashing at that corner. I almost crashed there myself this morning and I watched lots of guys crashing there in earlier races. It was just so slippery. It was so quick and I was down. Unfortunatly I broke the handlebar – it was an easy crash. It's frustrating being so high from the last race and so low from this one. It's a cruel game sometimes."
 
HRC skrev:
Makoto Tanaka, Repsol Honda Team Manager

"A race in conditions like this is really a lottery"

Inte för regnkung-Kenny,
för honom är det som att få lämna in lottokupong kl 18 på lördag :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top