Donald Trump är president

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Avgörs på riktigt i januari. Kom ihåg hur det gick för Al Gore trots att han vann folkets röster.

Som sagt, Trump ÄR inte usas president men har goda chanser att BLI det.

Angående frihandel och sånt så är det skillnad på vad som sägs under valet för att tilltala massorna och vad som blir resultatet när man väl är insvuren och måste ta hänsyn till verkligheten, avtal etc.

Förstår att det är kul att få starta en sån tråd, fast det är ju inte avgjort än ... ;-)

Jodå det är helt avgjort, USA:s valsystem är ej som många andra demokratiska länders. Han är inte president men kommer tillsättas som det 20 Januari 2017




Vi som snickrar på amerikanska hojar kan iaf se fram emot Bush-låg dollarkurs igen!

Det hade varit skönt, dock så sjönk* dollarkursen efter valet. Är mer orolig över att han kommer sätta Sverige i en lågkonjunktur då vi exporterar väldigt mycket till USA, han hotar ju med avgifter på importerade varor osv...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jodå det är helt avgjort, USA:s valsystem är ej som många andra demokratiska länders. Han är inte president men kommer tillsättas som det 20 Januari 2017






Det hade varit skönt, dock så steg dollarkursen efter valet. Är mer orolig över att han kommer sätta Sverige i en lågkonjunktur då vi exporterar väldigt mycket till USA, han hotar ju med avgifter på importerade varor osv...
Initialt så har ju dollarn , som väntat, sjunkit. Men vi kan se om ett år hur det gått.
Ledare som serverar väljare enkla och självsäkra lösningar på komplexa problem brukar inte funka så bra som nationella ledare. Så jag bara gissar utifrån det. Vi får se hur det går.

http://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/dollarn-tappar-efter-valresultatet-6803278
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker nog faktiskt att världen behöver lite respit från USA som världspolis, så att Trump förespråkar att USA ska ge fan i världen är ju en av hans få bra uttalanden. I övrigt är jag hyfsat säker på att han mest bara sagt precis allt han kunnat hitta på för att dra till sig foliehattar och extremister, och sedan gödslat på med det alla som knyter näven i fickan tycker också.
Vad han kommer göra när han väl svurits in är nog i stort helt väsenskilt från vad han sagt att han ska göra. Sedan är ju kongressen i princip de grundande fädernas säkerhetssystem för när folket väljer byfånen till president, något de visste skulle hända (och som har hänt flera gånger i historien).

Lite extra roligt är det att USAs första kvinliga president inte fått komma till skott först pga en färgad (så det kunde väl de "progressiva" svälja ändå...) men nu så är det en självgod, pompös CIS-man! Det här kommer ta hus i helvete bland feministerna och den progressiva vänstern (som aldrig rikgit varit så värst förtjusta i demokrati ändå)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Avgörs på riktigt i januari. Kom ihåg hur det gick för Al Gore trots att han vann folkets röster.

..nja nu tänker du på ett sätt men refererar till det motsatta =) Nu är jag inte fullt insatt på vad som kan hända innan tillträdet men annars ska det till något på straffskalan för att bli avsatt från den tjänsten. Sen finns det förstås redan de som smider dom planerna.

Det här tycker jag är konstigt. Han är en av USAs mest kända och framgångsrika affärsmän. Varför är det så många som tror att han inte kan förhandla eller vara diplomatisk? Hur tror folk att affärsvärlden ser ut egentligen?

Den enkla "logiken" förtjänar det enkla svaret att karln försatt fler än ett av pappans företag i konkurs, förmodligen några till.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Det hade varit skönt, dock så sjönk* dollarkursen efter valet. Är mer orolig över att han kommer sätta Sverige i en lågkonjunktur då vi exporterar väldigt mycket till USA, han hotar ju med avgifter på importerade varor osv...

Kastar bara in lite info:

USA är Sverige's tredje största exportland, de köper varor av oss för cirka 91 miljarder per år.
Totalt exporterade vi för 1181 miljarder år 2015.

(SCB via Macrobond som källa)




*EDIT*

export_2015.png


"Absolut största nettohandelspartnern är USA dit nettovaruexporten 2015 landade på 58 469 250 kSEK, eller drygt 58 miljarder kronor."
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Precis, frågan är dock hur det blir med konsekvensanalysen med ett land som jämförelse och underleverantörer som översätts till övriga världen istället. Tveksam framgångssaga, inte för att vara negativ bara för att men viss skillnad att skapa något med "pappas gosse" som grund jämfört med 100% statsskuld ;)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Ja säg den framgångsrika entreprenör som inte har misslyckats ett par gånger :3freak

Väldigt sant, få entreprenörer som prickar bullseye direkt och tjänar de stora pengarna/bygger rejäla företag på första försöket.

Däremot är det ju lite patetiskt hur Trump anser sig byggt upp sig själv från ingenting när han började med att få ett lån från sin farsa på 4 miljoner dollar, som på den tiden var ganska nära 40 miljoner kronor...

Jag tror nästan vem som helst kan lyckas bra om man får börja med 40 miljoner kronor.
Dessutom, hade han bara tagit dom pengarna och satt i en indexfond för Nasdaq så hade han haft mer pengar idag än vad han har.

(http://fortune.com/2015/08/20/donald-trump-index-funds/)




Bill Gates eller Warren Buffett hade varit intressanta Presidenter :)
(eller Bernie Sanders, jag tror både USA och världens hade mått mycket bättre med honom som president än Hillary eller Trump)
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kastar bara in lite info:

USA är Sverige's tredje största exportland, de köper varor av oss för cirka 91 miljarder per år.
Totalt exporterade vi för 1181 miljarder år 2015.

(SCB via Macrobond som källa)




*EDIT*

export_2015.png


"Absolut största nettohandelspartnern är USA dit nettovaruexporten 2015 landade på 58 469 250 kSEK, eller drygt 58 miljarder kronor."

UK är tredje största i Europa, UK, dvs Storbritannien och Nordirland vet SCB, inte bara Storbritannien som medier i Sverige säger. :tummenupp

Du har alltså missat nyheterna idag?
Man kan fan tro att det är någon nationell sorgedag.

Hur man kan ha mage att klaga på USA med tanke på vårt politiska läge är lite att kasta sten i glashus.
Vidrigt vriden media.

Du har alltså inte läst vad jag svarade på?
Förväntas naturligtvis inte men hade du gjort det hade du vetat att i de medier jag lyssnar har inte "alla jämfört Trump med Hitler" och då blir det mer förståligt att jag inte har "missat nyheterna". :)

Men du har rätt om svensk politik och media. :(
Den senaste politiska debatten jag såg så var det mest oorganiserat skrik, bråk och käbbel. Inte många lösningar på de problem vi har... :(

Svensk media översätter UK med Storbritannien när det borde vara Förenade Kungadömet av Storbritannien och Nordirland som är en union av fyra länder inte bara de tre som är Storbritannien. Vanligtvis är de ganska lika men t.ex. abort är tillåtet i Storbritannien men förbjudet på Nordirland. UK och Britain däremot är alla fyra. Finsk media, den som jag har tillgång till i alla fall, säger Britannien både på svenska och finska så det går att använda kunskap. :)

Lite grand som om Trump skulle blanda ihop Skandinavien , Norden och Sverige, Norge och Finland.
Alla har väl träffat någon amerikan som inte har koll? Och vanligtvis inte bryr sig heller!:D
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Röstat är röstat och Trump är president.

Största problem med det är väl inte själva personen då jag tror Hillary varit marginellt bättre.
Problemet är den polarisation som valrörelsen skapat.
Man har, från båda sidor, kastat ur sig vad skit som helst och skapat en stämning där folk på allvar säger sig vilja ta till vapen om den eller den blir vald (demokrati?).
När man sedan nästan har skapat underlag för inbördeskrig säger man "Nu skall vi alla sätta oss och sjunga cumbaja i ring"?
Tror det blir minst sagt svårt.

Ser personligen inga kvaliteter hos Trump som gör en statsman eller president.
Orkar inte ens rada upp alla de otaliga idiotiska uttalanden som vräks ut i media.
Känns mest som en snackpåse som behöver egot kammat.
Som sagt är Hillary inte mycket mer att hurra för.

Argumentet att man kan driva ett land för att man kan driva ett företag är så urbota naivt och korkat så det diskvalificerar en från vidare diskussion.
Ungefär som "världen är platt" eller "gud finns".

I Brexit frågan var jag osäker på om resultatet var bra eller dåligt.
I detta resultat ser jag tyvärr bara dåligt.
För USA, Europa, Baltikum, Syrien och världen i stort.

President Trump får gärna visa att jag har fel! :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Initialt så har ju dollarn , som väntat, sjunkit. Men vi kan se om ett år hur det gått.
Ledare som serverar väljare enkla och självsäkra lösningar på komplexa problem brukar inte funka så bra som nationella ledare. Så jag bara gissar utifrån det. Vi får se hur det går.

http://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/dollarn-tappar-efter-valresultatet-6803278

Från strax under 9.00 där dollarn stängde 8/11 till nuvarande 9.04 är alltså en nedgång?

EDIT
Studerar man bara onsdagen så började dagen kl 00:00 på 8,98 sek/usd och stängde kl 24:00 på 9,05 sek/usd. Men det var en viss nedgång just när affärsvärlden publicerade sin artikel så det stämde säkert just då.
Men vi får väl se hur det ser ut om ett år, det här är ju bara brus på förväntningar.
 

Bifogat

  • dollar.png
    dollar.png
    42.3 KB · Visningar: 30
  • Dollar_onsdagen.png
    Dollar_onsdagen.png
    33 KB · Visningar: 28
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kastar bara in lite info:

USA är Sverige's tredje största exportland, de köper varor av oss för cirka 91 miljarder per år.
Totalt exporterade vi för 1181 miljarder år 2015.

(SCB via Macrobond som källa)




*EDIT*

export_2015.png


"Absolut största nettohandelspartnern är USA dit nettovaruexporten 2015 landade på 58 469 250 kSEK, eller drygt 58 miljarder kronor."

Fast handelshinder kommer nog ge ringar på vattnet, om tex Finland också får sin export till usa sänkt så kommer det ge följdeffekter på vår export till Finland osv.

Sen får vi väl se hur mycket som var snack och vad som faktiskt kommer utföras av allt som Trump lovat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Argumentet att man kan driva ett land för att man kan driva ett företag är så urbota naivt och korkat så det diskvalificerar en från vidare diskussion.
Ungefär som "världen är platt" eller "gud finns".

Om du läser Wersion ovan så ser du att Trump har inte ens kunnat driva ett företag, han har presterat avsevärt sämre än index under en 30 års period.

Alla kan ha dåliga år men 30 år visar verkligen att han inte är någon stjärna.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top