Domstol?

Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Alla vet ju att bolagen kan fjanta sig med utbetalningar om jag t.ex smäller min farsas hoj, men det är ju när jag ska få pengar - eller hur? Om jag smäller min farsas trafikförsäkrade hoj, vad kan det bli för strul då? Jag menar, de kommer ju garanterat betala ut till ev motpart och jag ska ju ändå inte ha några pengar. Ett alternativ skulle ju kunna vara att de betalar motparten och sedan kräver mig på pengar, men då måste de ju dra mig in för domstol och frågan är om de gör det. Är det någon som har info om detta?

En annan sak jag kom att tänka på är vad som händer vid en viltolycka med trafik eller halvförsäkring, räknas djuret som "vållande" då eller? Kör man mycket på landet så är ju inte risken obefintlig.

Markus skrev:
Med andra ord så har ingen av er koll. Synd. Men det gäller ju att verka tuff på ett sådant här tufft forum.

Om du kör på ett djur eller annat oförsäkrat (tex människor) är det din försäkring som betalar alla skador. Har du bara trafikförsäkring lagas allting förutom ditt eget fordon. Har du helförsäkring (alltså vagnskada) så repareras även ditt fordon. (Både trafikförsäkring och vagnskadeförsäkring kan ha självrisker)

Om ett fordon är skenförsäkrat gäller inte försäkringen överhuvudtaget. Alltså inte trafikförsäkring, delkaskon eller vagnskadan. Jag tror dock inte att ett f-bolag skulle neka ersättning för personskador eftersom de också är människor och inte vill sätta någon enskild individ i personlig nöd. Försäkringsbolagen är ju ändå till för att skydda individerna. Jag tror dock det finns vilja hos försäkringsbolagen att driva ett fall till högsta instans för att få reda på vad som verkligen gäller både när det gäller skenförsäkring och körning på inhägnat tävlingsområde.

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

Tack för ditt svar Johan! Uppskattar alltid den information du kommer med i dina inlägg.

Tråden är låst så vi slipper moralisterna som spyr på med galla om hur andra ska uppföra sig.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026