Dominator Hjälp

volvo v70

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2004
Ort
stockholm
Hoj
dominator
Hej
Jag har ett problem med min Dominator -93 2600mil
Problem:Har ett knackande ljud när dominatorn är kall låter inte som ett ventilspel c.a 2-3 min -93 modell har prata med honda kungsbacka dom säger
så länge ljudet försvinner när den är varm så behöver man inte gör något, kör mobil 15-50 helsyntet, har hört på en -90 samma ljud vad göra tips!!!!!!!!!!!!!!!!!! min har gått 2600mil.
Jag kan lokaliser ljudet med stetoskåp höger sida ventilkåpan .kamdrevet??
Jag plockar isär hojen, kollar allt verka var okej kryssmätter cylindern som är borrad 0,25mm tidigare( av förra ägaren vet ej varför importhoj ), kolvbulten är som ny och kolven också
Upptäcker att kolbulten glappa något i vevstaken men inget farligt ,tror inte att ljudet
kommer där ifrån Ca: 0,05mm knappt.
Vevlager -okej
Byter kolvringar och hona cylindern
Byter kam lager
Nu upptäcker jag ett stort spel på kamaxel Axielt 0,8mm (Honda i Kungsbacka vet inte hur mycket spelet skall var) Jag skimmsar kamaxel 0,5mm
Fixar ventilerna med slip pasta nya ventiltättninga.
Titta på kamkedja verka var okej hitta inget fel på den. Inget slammer
sätter ihop motorn Ljudet blir något mindre c:a 60% Bättre
Kör nu på Motul 15/50 Halvsyntet
Autokompen verka fungera.
Ingen verka vet vad det är för ljud.
Personligen tycker jag att det är konstigt att ingen verka veta det är ju en grundmotor
som har funnits sedan -83
Jag tänkte att ni har något tips i alla fall
:confused:
P.s Har prova att skimmsa kamaxel hårdare inget bättre.
Vad Göra
 
På min -93 tappade jag bägge ventilsätena till avgasventilerna, och vill minnas att det började som slammer när den var kall och försvann när den blev varm. Efter ett tag så slammrade det oavsett när sätet losnade mer. Cykeln gick dock bra hela tiden, en liten skillnad i ork bara. Säkert inte vad som är fel med din, men nått att ha i bakhuvudet kanske.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top