Domen mot 16-åringarna som sparkade ihjäl på Kungsholmen

Vad tycker du om påföljderna?

• Antal röstningar
    0
Vem är det som inte vill förstå!? :död

Naturligtvis kan man inte juridiskt jämföra brott ur skilda kategorier.. Jag diskuterar moral och etik, kompis..
Hur fyrkantig är du? :hihi

Det handlar ju inte ens om kategorier.. du frågar ju just hur det är med "MORD och ekonomisk brottslighet"... Och då kan du väl inte samtidigt hänvisa till ett fall där ingen dömts för mord?!
...ja, du hittar ett skattebrott med hård påföljd.. och antyder att de straffas lika hårt som mördare bara för att folk som INTE dömts för mord får lindrigare påföljder...

Edit:
Bara för att jag inte hinner tjäfta så mycket mer så kan jag säga vad jag tycker i sak:
- Killarna skall INTE dömmas för mord då de inte hade det uppsåtet.
- Däremot skall ALLA som sparkar på en liggande person dömmas hårdare än de gör idag. påföljder för grov misshandel är löjeväckande låga.
Medför misshandeln även att personen dör bör påföljderna skärpas ytterligare.

Det kostar för lite att skaffa sig "respekt" genom att spontant och oprovocerat misshandla folk på stan.

All misshandel mot liggande person = GROV misshandel.
All misshandel i grupp mot en person = Grov misshandel.

Straffen för grov misshandel bör börja på 3 år och uppåt.. inte som idag när det ger i snitt 1.5 år...

Last edited:
Det handlar ju inte ens om kategorier.. du frågar ju just hur det är med "MORD och ekonomisk brottslighet"... Och då kan du väl inte samtidigt hänvisa till ett fall där ingen dömts för mord?!
...ja, du hittar ett skattebrott med hård påföljd.. och antyder att de straffas lika hårt som mördare bara för att folk som INTE dömts för mord får lindrigare påföljder...

Edit:
Bara för att jag inte hinner tjäfta så mycket mer så kan jag säga vad jag tycker i sak:
- Däremot skall ALLA som sparkar på en liggande person dömmas hårdare än de gör idag. påföljder för grov misshandel är löjeväckande låga.

Det kostar för lite att skaffa sig "respekt" genom att spontant och oprovocerat misshandla folk på stan.

Straffen för grov misshandel bör börja på 3 år och uppåt.. inte som idag när det ger i snitt 1.5 år...
Naturligtvis har du rätt.. Begreppet "mord" är min egen uppfattning i detta fall och borde utelämnats..

Edit:

Men, med den inställningen, så säger ju självklart alla mördare att det inte var meningen att offret skulle dö, och få mindre straff. Vem i helvete erkänner att: jepp, jag gjorde mitt yttersta för att döda personen. Och få livstid, när dom kan säga: men snälla domarn, jag ville bara pukla lite, jag trodde inte han skulle dö, det gör dom ju inte i filmerna... Och slippa undan med något som egentligen är löjligt för att ha dödat en ung kille med hela livet framför sig.

vi borde köra jänkarnas 3 strikes law..

3 brott och du åker ut om du inte är född i landet..

Bästa regel jag hört.

Tycker inte folk ska få gotta sig i fängelse och kostar pengar utan få jobba av det. Gärna typ hjälpa bönder med handkraft så dom får slita som svin.

Du känner till att det står dem fritt redan idag? However, där kommer domstolen in och gör sin bedömning.

Ta ett mer näraliggande exempel, ett forum på internet. Det står folk fritt att babbla på om vad de än behagar (inom vissa gränser, men det är inte intressant för detta exempel) utan att ha någon som helst aning om vad de babblar om. Då kommer ofta övriga medlemmar på forumet (=domstolen) och berättar vad som egentligen gäller, och att babblaren kanske bör babbla tystare.

En uppenbar skillnad är att domstolen har tvångsmedel till sitt förfogande, medans babblaren på forumet totalt kan bortse från vad berättas för honom och ostört fortsätta.

Då kommer ofta övriga medlemmar på forumet (=domstolen) och berättar vad som egentligen gäller, och att babblaren kanske bör babbla tystare.

En uppenbar skillnad kan ju vara att lagliga företrädare i en domstol, förhoppningsvis är pålästa i aktuellt ämne.. Vilket inte är givet i valfritt forum..

Enligt lagens mening bör de väl dömas till Vållande till annans död...eller?

Du känner till att det står dem fritt redan idag? However, där kommer domstolen in och gör sin bedömning.

Ta ett mer näraliggande exempel, ett forum på internet. Det står folk fritt att babbla på om vad de än behagar (inom vissa gränser, men det är inte intressant för detta exempel) utan att ha någon som helst aning om vad de babblar om. Då kommer ofta övriga medlemmar på forumet (=domstolen) och berättar vad som egentligen gäller, och att babblaren kanske bör babbla tystare.

En uppenbar skillnad är att domstolen har tvångsmedel till sitt förfogande, medans babblaren på forumet totalt kan bortse från vad berättas för honom och ostört fortsätta.

Det låter väl bra det där, men jag har ingen aning om vad i helvete du drillar om. Fast, det kanske kan förklaras med att det är fredag kväll men det vet man inte fören imorgon.

Vad jag menade, iaf till viss mån, var hurvida dom skall kunna få så hemskt mycket lindrigare straff bara för att de hävdar att de inte hade till avsikt att döda. Vare sig detta stämmer eller inte, har dom haft ihjäl en människa, vilket jag tycker skulle ha mycket mer drastiska följder än ekonomiska brott över huvud taget. So what om de inte visste att killen skulle dö, det skall man ha jävligt klart för sig innan man börjar sparka på nån som ligger. Det känns som att det hör till allmän bildning att folk avlider av misshandel.

Så, nu har jag gjort ett patetiskt försök att förmedla vad jag menade.

Enligt lagens mening bör de väl dömas till Vållande till annans död...eller?

Och det var ju det de dömdes till...

....däremot skulle jag gärna se två olika "typer" av vållande... där den ena kategorin handlar om vållande där man inte ens haft för avsikt att skada... t.ex. rattonykterhet, där man i fortsättningen har den rådande straffskalan och en vållande som kommer närmare dråp.. där man alltså vållar någon annans död och alltså dödar av "misstag" men har haft för avsikt att skada... och för denna kategori höjer man straffskalorna för även jag tycker att grovt vållande där man misshandlat någon skall ge hårdare straff än skattebrott...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti