Domen mot 16-åringarna som sparkade ihjäl på Kungsholmen

Vad tycker du om påföljderna?

• Antal röstningar
    0
Sånt här är bara helt åt helvete. (Ursäkta språket)
Bara för att dom är flera så att man inte kan klargöra vem som utdelade det dödande slaget/sparken så klarar sig alla ifrån dråp/mord utan det blir istället vållande till annans död. Och dessutom inte för samtliga.

I sådana här fall tycker jag faktiskt att det är på sin plats med en ordentlig markering från sammhällets sida att det inte är OK. Lås in hela bunten. Rubriceringen skall vara åtminstone dråp. För det är faktiskt inte någon hemlighet att om man är flera som sparkar och slår på någon så är risken ganska stor att den personen dör eller åtminstone får bestående men.

Det är ju just den här inställningen hos Sveriges domstolar som gör att vi kanske inte får bukt med problemet med grov misshandel av den här typen. Visar det sig att man kommer undan hur lätt som helst så finns det ju inget som kommer att avskräcka dom här Charlie Banan typerna nästa gång.

Poäng.. Jag är inte helt nöjd med svensk integrationspolitik, men här handlar det om ett dysfunktionellt rättssamhälle..

Tycker det handlar om dysfunktionella brats. Förvisso har du helt rätt i att rättssamhället är haveri grande, men att få det att fungera är lika stor utopi som att folk inte håller på med skit.

Samtidigt som dessa små drägg (ja, de är inget annat än drägg. "Sånt där vitt klet man får i mungipan när man är riktigt törstig"), lever rövare och klarar sig lindrigt undan så yrkar man på livstid för Rödeby-farsan :va Samma typ av brottsoffer, fast i min synvinkel den ene mer ansvarig för sitt öde än den andre.

Ja, det är långt ifrån svartvitt..

Har var från Sverige!!! Hans päron e dock från Italien

Ungdomsvård?! HA! en slapp undan? dubbel HA!. Vad ska man göra för att bli bestraffad i sverige? Det där är ju fan löjligt.

Dom hade ihjäl nån för tusan!

Ungdomsvård?! HA! en slapp undan? dubbel HA!. Vad ska man göra för att bli bestraffad i sverige? Det där är ju fan löjligt.

Dom hade ihjäl nån för tusan!

Ut och gasa satan bara så plockar dom dig direCt!!!111

Nej men håller helt med. Föst in i fängelse ett par år, och sedan utvisning (om de nite var svenskar, vet ej vilket). Spelar ju somsagt ingen roll om nån av dom gör det själv eller om dom är flera, dom dödade en annan människa!

Men akta dig gosse om du skattefuskar.. 10-15år i bunkern..

Precis vad jag höll på att skriva innan jag bestämde mig för att läsa igenom allt i tråden. Att pengar ger mer fängelse än mord är sjukt!

Ut och gasa satan bara så plockar dom dig direCt!!!111

Nej men håller helt med. Föst in i fängelse ett par år, och sedan utvisning (om de nite var svenskar, vet ej vilket). Spelar ju somsagt ingen roll om nån av dom gör det själv eller om dom är flera, dom dödade en annan människa!

Då är det väl bättre med utvisning direkt så att vi slipper betala detas fängelsetid med boende, mat, vård mm.

Last edited:
DN:s analys är att tingsrättens dom var ovanligt sträng. Ja, jämför man med snubben i Fittja som knivmördade en man och fick 1,5 års semester är den det.

Den svenska kriminalpolitiken måste vara det som tillsammans med invandringen har minst folklig förankring. Men gud förbjude att pk-medierna skulle ta den debatten med ansvariga politiker.

DN:s analys är att tingsrättens dom var ovanligt sträng.
Analys kan man knappast kalla det. Ett konstaterande snarare. Praxis är att man döms till sluten ungdomsvård i 3-4 år om man är under 18 år och dödar någon. Frågan är vad som är viktigast: att den folkliga ilskan ska stillas genom längre/hårdare påföljder eller att man dömer till påföljder som har störst utsikt att förhindra återfall. En ytterligare fråga är i vilken grad väsentligt hårdare påföljder skulle avskräcka från dylika våldsbrott. En antydan till svar på den frågan är de skolmassakrer i USA vars gärningsmän hade dömts till livstid eller döden om de inte tagit sina egna liv.

Precis vad jag höll på att skriva innan jag bestämde mig för att läsa igenom allt i tråden. Att pengar ger mer fängelse än mord är sjukt!

Då är det väl bättre med utvisning direkt så att vi slipper betala detas fängelsetid med boende, mat, vård mm.
Att man tror att pengar ger längre tid i fängelse än mord är riktigt sjukt. Sök hjälp.

Att man tror att pengar ger längre tid i fängelse än mord är riktigt sjukt. Sök hjälp.

De domar man ser i media känns rent spontant som att mord ger lägre straff än ekonomiska brott.
Finns det statistik att backa upp motsatsen med?

De domar man ser i media känns rent spontant som att mord ger lägre straff än ekonomiska brott.

En liten vink kan väl vara det faktum att media belyser en händelse, en rättegång eller en dom. OM det INTE hade varit anmärkningsvärt på något sätt så hade det väl knappast blivit en nyhet...
....så då kan du själv lägga ihop ett plus ett när du säger att "medias bevakning ger sken av att eko-brott ger längre straff än mord"..

Mig veterligen ger mord 10 år och i de grövsta fallen livstid. Du får gärna visa på statistik som visar att eko-brott skulle ge längre påföljder. Lycka till!
Aftonbladets artiklar kna tyvär inte användas som vetenskapligt underlag för någon statistisk sammanställning.

Stick härifrån jeddra fucko! :mad:

Varför ska han dra? ...han har ju rätt!
Eller lever du också i villfarelsen att ekobrott ger hårdare straff än mord? Har du foliehatt också?

Last edited:
Stick härifrån jeddra fucko! :mad:
Haha, du kaxar dig för att du tror att jag är ny på forumet. Det är jag inte, din lille gaphals :lol

Så klart är det inte på det viset. Det är också skillnad på vilka anstalter de sitter på. Ekobrottslingar sitter på öppen anstalt i långt högre utsträckning än våldsbrottslingar.

Såna som häver ur sig såna fånigheter, som även de själva vet inte stämmer, läser inte statistik. De läser Aftonbladet.

Last edited:

"Den genomsnittligt utdömda strafftiden för grovt skattebrott var ett år och sju månader år 2006."
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=18&module_instance=2

"År 2006 dömdes 163 personer för mord eller dråp eller försök till dessa brott. 123 av dem dömdes till fängelse och 28 till rättspsykiatrisk vård. Av dem som dömdes till fängelse för mord fick 21 livstids fängelse och 57 tidsbestämt straff. Påföljden för mord är i normalfallet 10 års fängelse eller livstids fängelse"
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=5&module_instance=2

...verkar ju knappt vara någon skillnad alls... :rolleyes:

....och för att hålla mig till kärnfrågan är påföljderna för våldsbrott alldeless för låga över lag. Oprovocerat våld och denna typ av överdrivet våld ger pinsamt låga straff. Denna gång avled en kille vilket är enda anledningen till att straffen blev "kännbara"... Om personen hade överlevt och "bara" fått nedsatt syn, hörsel och balansrubbningar samt problem med närminnet så hade påföljderna med säkerhet hamnat under två år...

OM personen överlevt och bara fått psykiska med av händelsen och lite ärr i ansikte och själ så hade straffen säkerligen legat runt 8-15 månader...

När det gäller denna typ av brottslighet är jag säker på att hårdare straff redan från första smällen faktiskt kommer göra skillnad. För att happyslappa någon och filma med mobben är inte längre lika hEfTigt om det ger 2 år för en relativt "enkel" misshandel... 3-5 år för en mer normal misshandel och 6-8 år för en grov misshandel....

...dessutom bör det ALLTID räknas som grov misshandel om:
- Man det är fler än en som misshandlar samma person
- om man använder tillhygge
- om man sparkar/slår någon som ligger

....det skall klassas som grov misshandel oavsett hur oskadd personen är efteråt..

Haha, du kaxar dig för att du tror att jag är ny på forumet. Det är jag inte, din lille gaphals :lol

Så klart är det inte på det viset. Det är också skillnad på vilka anstalter de sitter på. Ekobrottslingar sitter på öppen anstalt i långt högre utsträckning än våldsbrottslingar.

Såna som häver ur sig såna fånigheter, som även de själva vet inte stämmer, läser inte statistik. De läser Aftonbladet.

:nicka Lite så var det faktiskt :nicka

:rodnar Tyckte att du var alldeles för spydig mot Mikke iom att du hade varit här så kort tid :D

Varför är du nyreggad för :mad: ? Och vem 17 är du?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra