Dom nya kvalreglerna i ERF.

Niklas C skrev:
2232898 Oooops.......
Nu är ju ERF inte samma sak som Endurance-VM och få team har väl möjlighet att hålla sig med två identiska hojar.
Förare 1 får väl anpassa farten och tänka på att förare 2 och eventuellt 3 också ska ut.

Men visst kan det bli problem när man skriver att något ska gå "snabbt" eftersom det är en tolkningfråga.
Förarbyte får ta max 1 minut eller liknande hade kanske varit bättre (bara som ett exempel).
 
sandstream skrev:
2232909 Nu är ju ERF inte samma sak som Endurance-VM och få team har väl möjlighet att hålla sig med två identiska hojar.
Förare 1 får väl anpassa farten och tänka på att förare 2 och eventuellt 3 också ska ut.

Men visst kan det bli problem när man skriver att något ska gå "snabbt" eftersom det är en tolkningfråga.
Förarbyte får ta max 1 minut eller liknande hade kanske varit bättre (bara som ett exempel).
Dessutom är det inte tillåtet med dubbla hojar i ERF. Den hoj du startar kvalet på är den du ska ta i mål. Allt får bytas utom ram och motorblock.
 
Nr:18 skrev:
2232954 Dessutom är det inte tillåtet med dubbla hojar i ERF. Den hoj du startar kvalet på är den du ska ta i mål. Allt får bytas utom ram och motorblock.
Där ser man :tummenupp
 
Niklas C skrev:
2232898
Hur som helst kan jag ju bara konstatera att det där fortfarande inte kommer funka...
QUOTE]

Det var väldans vad negativ man kan vara. Jag tycker det ska bli skitbra. Om inte annat så vet vi bättre på söndag. Och själva grejen med ERF är ju att förhoppningsvis hålla sig på hjulen hela rejset, även på kvalet. :)
 
Rent genrellt är undertecknad positiv till nya reglementet / kvalet.

När det gäller att köra fort men ändå lämna över hel hoj till teamkompisen är väl en del i sporten. Pajar eller krashar teamet innan trejdeföraren hinner kvala då är man ju torsk s.a.s på förhand...


Några funderingar kring kvalet har jag dock.

1. Hur kommer det att fungera för team som bara har två förare? Får 1'e föraren även åka ut i 3'e kvalet (i hopp om att förbättra tiden).

2. Hur säkerställer man att inte teamets snabbaste förare kör första passet och sedan fräckt byter armbindel och helt kallt även kör sista passet.
Hamnar förare nr ett i "karantän" tills tredje föraren gått ut på sitt pass? Kan team plocka in A-förare enbart för kval, enligt ryktet, så lär detta också vara möjligt...

3. Jag anar att kommer det en regnskur eller saneringsmedel i idealspåret i ena kvalgruppen men INTE i den andra så plockar man de 19 främsta teamen ur varje av de två kvalgrupperna -eller????

Just scenario 3 kan bli "intressant" samtalsämne i depån om många duktiga team råkar "alla" ha jämna eller udda siffror.
Hur vi än vrider och vänder på kvalet så kommer vi inte att få 100 procent rättvisa, det är bara att gilla läget - Motorsport ÄR orättvist!
Det viktigaste är i allafall att vi får veta spelreglerna före kvalet.
 
Lite klarhet....

Det blir som följer...

Team med tre förare får 3 x 13 min kval. alltså förare ETT 13min förare TVÅ 13min osv....

Team med TVÅ förare får 2 x 13 min kval. Alltså förare ETT 13min förare TVÅ 13min....

Och om något team försöker fuska med armbindlar eller något så åker ni ut!!!

// Mathias
ERF Ansvarig FMK
 
Strider skrev:
2236080 Jag tror det blir skitdåligt. Om inte annat så vet vi på söndag kväll att vi aldrig mer skall göra så här.
Seså, var inte engativ nu. Gläd dig istället åt att det blir uppehållsväder på söndag. Solsken och regnskurar om vartannat :pannkyss
 
Jag har aldrig kört ett erf men har haft funderingar på att börja. Jag trodde att det var så att alla skulle kvala och man sedan tog en snitt tid av dom tre förarnas snabaste varv. Det är ju en lag sport och då borde man väl kvala där efter med. Jag tror att det kommer bli kanon om det funkar i depån. Lycka till nu gubbar så kanske vi syns nästa år eller på Mantorp...

björn
 
Team med tre förare får 3 x 13 min kval. alltså förare ETT 13min förare TVÅ 13min osv....

Team med TVÅ förare får 2 x 13 min kval. Alltså förare ETT 13min förare TVÅ 13min....

Kan man välja vilken kvalgrupp man vill köra i? Med en 34-38 förare ute samtidigt så lär det ju bli rätt trångt på banan för förare 1 & 2. Men om hälften av teamen kör med bara 2 förare så blir det ju betydligt mindre cyklar ute på bana. Och det blir följaktligen lättare att sätta en bra varvtid.

Alltså gynnas teamen med 3 förare!

Som sagt, motorsport är inte rättvist :D
 
Robban #42 NSB skrev:
2238354 Team med tre förare får 3 x 13 min kval. alltså förare ETT 13min förare TVÅ 13min osv....

Team med TVÅ förare får 2 x 13 min kval. Alltså förare ETT 13min förare TVÅ 13min....

Kan man välja vilken kvalgrupp man vill köra i? Med en 34-38 förare ute samtidigt så lär det ju bli rätt trångt på banan för förare 1 & 2. Men om hälften av teamen kör med bara 2 förare så blir det ju betydligt mindre cyklar ute på bana. Och det blir följaktligen lättare att sätta en bra varvtid.

Alltså gynnas teamen med 3 förare!

Som sagt, motorsport är inte rättvist :D
Även om det blir bättre plats är det större fartskillnad om man kör i 3:e gruppen. Inte säkert att det gynnar nån.
 
Det fungerade ju bra med den nya kvalordningen. Tyvärr tog den väldigt mycket tid, som skulle kunnat användas till tidsträning istället. Nä, återgå till det gamla och lägg in ett fritt träningspass innan kvalet.
 
Det som är intressant är ju om startordningen ändrades. Dvs dom som inte fick köra, hade dom fått det med dom gammla kvalreglerna. Hade startordningen sett helt anurlunda ut? Är det någon som kollar på det? Om skillnaden är marginell kan man ju gå tillbaka.

björn
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top