Domänhjälp bitte!!

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Jag har för närvarande ett webhotell på Surftown där min hemsida ligger.
Saken är den att jag har 4 domäner till som jag vill ska ligga där, Jag vill inte att man blir omdirigerad till min nuvarande adress när man skriver tex www.nyfödd.se.
Hur gå tillväga? ska jag peka om dom till nya mappar eller hur funkar det rent praktist? Nån som vet?
Jag vill ha 5 separata hemsidor på 1 konto.
MvH Markus

twinner skrev:
Jag har för närvarande ett webhotell på Surftown där min hemsida ligger.
Saken är den att jag har 4 domäner till som jag vill ska ligga där, Jag vill inte att man blir omdirigerad till min nuvarande adress när man skriver tex www.nyfödd.se.
Hur gå tillväga? ska jag peka om dom till nya mappar eller hur funkar det rent praktist? Nån som vet?
Jag vill ha 5 separata hemsidor på 1 konto.
MvH Markus
Har också haft tanken på det. Jag har B-One, blir nog till att maila dem om det.
Tror likadant för dig.

Jag har oxå B-one, och som standard funkar det så att jag har www.hygren.com men som underdomän har jag fredrik.hygren.com då lägger man bara mappen "fredrik" i root mappen, men min egen hemsida däri, då skriver man givetvis adressen utan www. Lite kruxigare tror jag det blir om man vill ha ett antal helt separata domännamn som pekar till en domän, då är det nog bara att köpa de domäner man vill ha o själv peka.. Troligen har jag inte fattat frågan rätt?? hehe Men iallafall funkar underdomäner hos B-one så. / Hygge

Mr K skrev:
Jag förstod inte riktigt hur du menade ...... förklara tydligare så kanske jag kan hjälpa

Oki.
Jag har serverplats på surftown,webhotell för min adress www.pryplaneten.se
Jag äger ca 4 andra domäner som jag vill ha på samma server.
Jag vill inte att adressen "blir "www.prylplaneten.se/nyfödd.se"

Alltså jag vill att min serverplats ska hosta 4 eller 5 olika hemsidor med fristående adresser.

om ja fattat rätt

www.pryplaneten.se

www.pryplaneten.se/site1 ------> ska visa i adress www.site1.se

www.pryplaneten.se/site2 ------> ska visa i adress www.site2.se

www.pryplaneten.se/site3 ------> ska visa i adress www.site3.se

www.pryplaneten.se/site4 ------> ska visa i adress www.site4.se

Jag hade en domän på www.speednames.com och där kunde man använda något som hette web forwarding and web alias

web forwarding funkade att gick man in på www.minsite1.com så hoppade man vidare till www.minsite2.com och www.minsite2.com visades som adress

web alias funkade att gick man in på www.minsite1.com så hoppade man vidare till www.minsite2.com och www.minsite1.com visades som adress

så pekar du www.site2.com med webalias till www.pryplaneten.se/site2 så visas www.site2.com i adress.

Nu är det bara www.speednames.com som har den funktionen vad jag vet. Kolla med ditt hotell.
--------------------------------------------------------------------------
EDIT:
Om det är loopia du har på site1-4 så gör du såhär

http://support.loopia.se/index.php?...=knowledgebase&_j=subcat&_i=69'>LoopiaDNS</a>

Vidarebefordra

Denna valmöjlighet vidarebefordrar besökare, genom en ram-sida hos oss, till mål-adressen. På så sätt kvarstår domännamnet i webbläsarens adressfält. Det är även möjligt att ange en titel och diverse meta-information (för sökmotorer).

Whos da man :banana

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!