Domäner som skiljer på www.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
En stillsam fundering så här i nattens timma.

Hur kommer det sig att vissa domänder skiljer på om det är ett www. före eller inte?

Som till exempel telekomföretaget Parlino.

Skriver jag in http://parlino.se så hamnar jag på en tattarsida som erbjuder onlinesms. Om jag däremot skriver http://www.parlino.se så hamnar jag på den tidigare högbudgetlanserade telefonileverantören.

Varför är det så?

Om jag till exempel reggar kazmurshojarochporr.se så borde väl den domänen tillhöra mig, oavsett www. eller inte?

när du köper domän du får domän namn, alltså kazmurshojarochporr.se och den är måste, sen du väljer om du ska skapa subdomäner under ditt domännamn som www, mail, osv

detta här med parlino är bara deras "fel" eftersom de använder parlino.se som test och www.parlino.se som riktigt sidan, bege pekar mot samma ip och samma server

parlino.se. 3318 IN A 193.12.60.114

www.parlino.se. 3313 IN A 193.12.60.114

när du köper domän du får domän namn, alltså kazmurshojarochporr.se och den är måste, sen du väljer om du ska skapa subdomäner under ditt domännamn som www, mail, osv

detta här med parlino är bara deras "fel" eftersom de använder parlino.se som test och www.parlino.se som riktigt sidan, bege pekar mot samma ip och samma server

parlino.se. 3318 IN A 193.12.60.114

www.parlino.se. 3313 IN A 193.12.60.114
Ah, det förklarar ju saken.

Men hur definerar man vart de olika ska peka?

Jag äger till exempel plotsligt.com, och lägger jag en indexfil i rooten så hamnar jag där oavsett www. eller inte.
Om jag lägger en indexfil i rooten och skapar en mapp som heter www, kan jag ha en annan indexfil där då och det innebär att besökare hamnar på andra ställen om de skriver www?

Jag äger till exempel plotsligt.com, och lägger jag en indexfil i rooten så hamnar jag där oavsett www. eller inte.
Om jag lägger en indexfil i rooten och skapar en mapp som heter www, kan jag ha en annan indexfil där då och det innebär att besökare hamnar på andra ställen om de skriver www?

Man lägger till DNS-records för det du vill ha.
Med andra ord kan man kort och gott förklara det som att Parlino är klåpare som inte gjort det bättre... deras site de har på parlino.se (alltså utan www) borde istället ligga på t.ex. test.parlino.se eller dylikt.

index fil och mappen är lösning om du vill att ha till exampel kazmurshojarochporr.se/mapp/ men om du vill ha www.kazmurshojarochporr.se eller bara kazmurshojarochporr.se då är dns rekord som du behöver att ha

flesta har en A (IP adress) rekord för root domän te kazmurshojarochporr.se och sen CNAME (som alias) för www till root domän så när du ändrar ip av root namn då allt ändrar sig automatiskt

som Carnivore har skrivit, de skulle ha test.parlino.se istället av root domän för testning men, men

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN