Dolda faktorer bakom dödsolyckor?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Diskuterade de många olyckorna denna säsong med dödlig utgång med en god vän. Det är sällan hela bilden av händelseförloppet kommer till allmänhetens kännedom i media. Oftast en liten notis i tidningen där det sällan går att utläsa något vettigt. I vissa fall har det rapporterats att föraren kört på en stulen eller utlånad motorcykel. I något fall har de dessutom saknat körkort. Man kan säkert förutsätta att en och annan kört onykter eller på annat sätt påverkad av något också.

Någon med insyn från t ex SMC, Vägverket eller försäkringsbolag som kan tala om hur pass vanligt förekommande ovanstående faktorer är i statistiken bakom dödsolyckorna?

//Harm

Last edited:
Ang vv:s statistik.

Har stått i pressen om statistiken för dödsolyckor som beror på för hög hastighet. Det spelar ingen roll om föraren är hög eller full, körde denne förfort, så är det, det som räknas in i statistiken.

Att anledningen till att föraren kör fortare än vad denne klarar av, är att föraren är påverkad. Det tar man ingen hänsyn till.

/

Vad jag läst här på forumet var det häpnadsväckande många utan körkort eller väldigt färska kort (alternativt gratiskort).
En del hade fel regeffekt (troligen mellanklasshojar med borttagna strypningar).
En hel del var på lånade hojar.

Säkerligen var det en del drog/fyllstyrningar med

+ att en stor procent kör hoj som arslen
Icke att förglömma...

Lucky Luke skrev:

ex ur SMC-statistiken man hittar via länken:

SMC-Statistik kring 144 st dödsolyckor 1998-2001

23 av de 144 omkomna var alkohol- eller drogpåverkade

19 saknade giltigt körkort

24 MC hade körförbud, var oförsäkrade eller ej registrerade

3 MC var rapporterade stulna

Pratade tidigare lite med ngn SMC-snubbe från Mora-kansliet om siffrorna, och han ville poängtera att det i flera fall är så att "utanför lagen"-olyckorna ofta är en kombination av tex alkoholpåverkad/utan körkort eller tex stulen MC/ej körkort. Men helt klart så är chansen att undvika en dödsolycka större om man är nykter och har körkort...

/B

benkar skrev:
Pratade tidigare lite med ngn SMC-snubbe från Mora-kansliet om siffrorna, och han ville poängtera att det i flera fall är så att "utanför lagen"-olyckorna ofta är en kombination av tex alkoholpåverkad/utan körkort eller tex stulen MC/ej körkort. Men helt klart så är chansen att undvika en dödsolycka större om man är nykter och har körkort...

/B

Verkligen, här är det nästan 50% som inte borde kört pga ovanstående anledningar, den uppfattingen får man knappast från media.

th0r skrev:
Verkligen, här är det nästan 50% som inte borde kört pga ovanstående anledningar, den uppfattingen får man knappast från media.
Nja, den slutsatsen kan man inte med säkerhet dra. Minst 17%, max 48%. Men ett icke obetydligt antal var det nog iaf. Kanske var tredje.

Intressant information i länken. Av statistiken att döma verkar det vara relativt få olyckor av den typ som framförts i ursprungsinlägget av mig, de sk "utanför lagen" olyckor i länken om man förutsätter att det sker i kombination med varandra. Föga förvånande om så är fallet. Dock kan man ju ändå fråga sig om man lägger samman "utanför lagen" olyckorna och tar hänsyn till de fall där föraren kombinerat de olika faktorerna. Hur många är de då i statistiken totalt sett?

Saknade statistik för motorcyklar som är utlånade och inblandade i olyckor med dödlig utgång. Finns sådan att tillgå också?

//Harm

Last edited:
Det verkar hända massor nu. Den första(tror jag) "MC-OLA" är klar. Rullgrus orsakade motorcykelolycka och det är VV som skriver och utreder detta. Fantastiskt! De har börjat utreda.

Första MC-OLA

Harmon Rabb skrev:
Av statistiken att döma verkar det vara relativt få olyckor av den typ som framförts i ursprungsinlägget av mig, de sk "utanför lagen" olyckor i länken om man förutsätter att det sker i kombination med varandra.
Mellan 17 o 42 % (beroende på vad man antar) är mycket, minst 1 av 5.
Tror mer på det ligger nånstans 1 av 4 till 1 av 3.
/u

ulf_lundin skrev:
/u

Lånade hojar e ju inte med, men tror ni inte ett lånade och avställda e ungefär lika stora?

Ja menar att avställda kan man kanske inte räkna lika hårt som "fulkraschar" de flesta som har hoj har väl någon gång varit ut och dragit en repa i samband med testning eller tidigt på våren , sent på hösten då hojen vari avställd.

ulf_lundin skrev:
/u

Du har rätt. Det är många oavsett antagande. Olyckligt formulerat från min sida. Min formulering sett i efterhand var snarare en egen reflektion än det förhållande som utspelades i statistiken. Frågan är varför man inte ställt samman det verkliga förhållandet då man sitter inne på rätt information? Här sitter vi och spekulerar. Jag tror precis som dig att det ligger upp någonstans mellan 1 av 4 till 1 av 3.

Eftersom det inte verkar dyka upp någon information om utlånade motorcyklar inblandade i döds olyckor. Hur pass vanligt förekommande tror ni att det är?

Last edited:
Harmon Rabb skrev:
Du har rätt. Det är många oavsett antagande. Olyckligt formulerat från min sida. Min formulering sett i efterhand var snarare en egen reflektion än det förhållande som utspelades i statistiken. Frågan är varför man inte ställt samman det verkliga förhållandet då man sitter inne på rätt information? Här sitter vi och spekulerar. Jag tror precis som dig att det ligger upp någonstans mellan 1 av 4 till 1 av 3.

Eftersom det inte verkar dyka upp någon information om utlånade motorcyklar inblandade i döds olyckor. Hur pass vanligt förekommande tror ni att det är?

Ja tror att de är mycket vanligt, ställ frågan här och hör hur många som lånat ut sin hoj och "bara" fått den klotad, en hel del har ja känslan av.

#Olsson# skrev:
Det verkar hända massor nu. Den första(tror jag) "MC-OLA" är klar. Rullgrus orsakade motorcykelolycka och det är VV som skriver och utreder detta. Fantastiskt! De har börjat utreda.

Första MC-OLA

Hoppas att VV mm kan ta lärdom av sina "OLA"... :rolleyes: Skulle gissa att den här olyckan, utan närmare utredning, hade avslutats med "MC-förare höll för hög fart och körde av vägen". Medans en närmare titt på orsak, som i det här fallet, visar på dom problem som vi hojåkare pekar på, att en singelolycka alltför lätt kan orsakas av det sätt VV har valt att underhålla landets vägar.. typ dessa för jä...liga kantgrusningar :huvet

/B

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...