Dokumentär "Jocke hette Sussis man" på SVT2

Fotrally skrev:
Ett tal jag höll i höstas...

Bra skrivet!

Vet själv inte riktigt vad jag tycker, självklart skall man få bestämma över sitt eget liv och själv välja om man vill dö eller inte. Men om man inte kan genomföra den handlingen själv så tillkommer andra problem. Hur kommer den person som utför dödshjälpen att må? Är man en mördare eller hjälte när man genomför en dödshjälp? Alla ser nog detta på sitt eget sätt. Om Sverige någon dag väljer att tillåta dödshjälp så måste systemet vara helt idotsäkert så att det inte går att missbrukas.

Jobbigt ämmne som jag hoppas att alla här slipper.

/J

:mattias För äldre och patienter med svår cancer finns det ju informell dödhjälp, att man inte behandlar sjukdomen alt avbryter behandlingen.
Definitivt gråzon.
Ingen behandling skall vara värre än symptomen!

Vad gör man med djur när de blir sjuka? Man avlivar dom! Nu la jag väl fram det dåligt men jag vill inte ligga 10 år i en säng på ett sjukhem där det är läggdags mellan klockan fyra på eftermiddagen och åtta på morgonen fy fan. Så vill inte jag leva.

Å andra sidan så finns det aktiv dödshjälp att få utanför sveriges gränser så varför skulle svenska sjukvården ödsla pengar på sånt? Men samtidigt kostar det ju pengar att ha livsuppehållande åtgärder inkopplade men det spelar väl mindre roll....

RR_Jonas skrev:
Bra skrivet!

Vet själv inte riktigt vad jag tycker, självklart skall man få bestämma över sitt eget liv och själv välja om man vill dö eller inte. Men om man inte kan genomföra den handlingen själv så tillkommer andra problem. Hur kommer den person som utför dödshjälpen att må? Är man en mördare eller hjälte när man genomför en dödshjälp?
I de allra flesta fall kan man själv begå handlingen (Jocke i filmen drack ju gift från ett sugrör). I de enstaka fallen det inte är möjligt kanske någon anhörig kan bistå. Det är i och för sig lätt att sitta här och snacka. Men om min sambo drabbades av en olycka eller en obotlig sjukdom som bara orsakade smärta och tårar. Om hon då bad mig att vara den som gör slut på det, ja, då skulle jag nog göra det...tror jag.

Jag såg inte dokumentären, men har läst en artikel om Jocke och hans familjs öde. Det enda som skulle kunna få mig att vilja leva vidare i en sådan situation skulle vara att få se min dotter växa upp.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back