Dokumentär "Jocke hette Sussis man" på SVT2

Flexonline

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
black R6 2006
Vilka såg den?

Som vanligt får man sig en tankeställare, på vad som kan hända när man buskör med biken lr bilen.Kan ju egentligen hända vemsomhelst närsomhelst hursomhelst i trafiken, men ändå..

När det väl är dags o sätta sig på bågen e man som ett barn, och alla tankar om risken är som bortblåsta..

Nåväl, hellre dö, än leva som Jocke gjorde.

Såg sista halvtimmen och såna där dokumentärer påverkas man verkligen av!

Var jävligt starkt gjort av han och hans närstående att ta beslutet och genomföra "dödshjälpen". Man kan ha olika moraliska betänkligheter kring detta men i det här fallet förstår jag honom verkligen!

Honken skrev:
Var jävligt starkt gjort av han och hans närstående att ta beslutet och genomföra "dödshjälpen". Man kan ha olika moraliska betänkligheter kring detta men i det här fallet förstår jag honom verkligen!
Ja fyfan. Jag hade själv aldrig velat leva så.

"It's better to burn out than to fade away"

Flexonline skrev:
Vilka såg den?

Som vanligt får man sig en tankeställare, på vad som kan hända när man buskör med biken lr bilen.Kan ju egentligen hända vemsomhelst närsomhelst hursomhelst i trafiken, men ändå..

När det väl är dags o sätta sig på bågen e man som ett barn, och alla tankar om risken är som bortblåsta..

Nåväl, hellre dö, än leva som Jocke gjorde.

Den var verkligen mycket gripande.

Otroligt imponerade av både Jocke och hans urstarka tjej som kämpade så länge som 6 år. Verkligen himla starkt gjort.

Tror att jag skulle komma till samma slutsats som Jocke i hans situation och även om det känns märkligt så är det faktiskt betryggande att veta att inte alla länder resonerar som Sverige angående hjälp i den situationen.

Man var för övrigt inte helt sugen på att köra hoj efteråt. :(

/Olzki

Jag fick bunkra upp med ett gäng näsdukar...!!! :gråta Otroligt gripande dokumentär.

När livet inte är något liv, då är döden att föredra. Dom borde införa dödshjälp, i Sverige oxå. Man måste väl för tusan ha rätt att bestämma över sitt eget liv.

//M

Vill ni summera för oss som missade det?

Zee skrev:
Ah, den har jag nog sett innan. Handlar om en killen som körde av vägen med bil i 170 knutar och som sökte dödshjälp till slut? Så de smugglade ut hnm ur landet eller nått?

Både ja och nej. De "smugglade"väl inte direkt ut honom ur landet.
Riktigt bra dokumentär som gör att man tänker efter i någon timme eller så, sen är man lika korkad som vanligt. I mitt fall iaf.

Madhonda skrev:
När livet inte är något liv, då är döden att föredra. Dom borde införa dödshjälp, i Sverige oxå. Man måste väl för tusan ha rätt att bestämma över sitt eget liv.
Word!

Jag följde debatten om dödshjälp som sändes någon halvtimme senare. Jag blir så förbannad. SVT tar in tre motståndare och en anhängare varav den senare knappt får en syl i vädret. Dessutom ges det mesta av utrymmet till en präst. Varför det? Vad har han och säga som är intressant i sammanhanget!? Gud ska giva och taga liv, det är vad han kan bidra med. Är det något sådant man ska framföra till en kille som Jocke när han ber om att få avsluta lidandet?

HönaPower skrev:
Jag hoppas att vår trögtänkta sjukvård tar lärdom av detta....

Det gör dem inte...det är systemet det är fel på till viss del men det är individernas rädsla för att ta ansvar det är mest fel på. Alla sitter, darrandes på sina feta rövar, för att göra ett snesteg lr säga nåt fel som upprör politikerna. Som överläkarna-de väljer sina ord så jävla försiktigt: " Om allt förhoppningsvis går bra, så kanske jocke få komma hem i slutet av sommaren...jag menar...dra åt helvete!

Alla e rädda för att missta sina positioner, tänker på sitt eget skinn.

Politik med byråkrati är de största ormarna i samhället, ordbajsar till 99%.

Sant...man blir ju fan mörkrädd när man ser dom där jävla kommunalpajjaserna sitta & halvsova vid ett bord...fattar dom att det handlar om en MÄNNISKA, det verkar inte så...fy fan jag rös när jag såg honom ligga där med slangarna på sjukhuset...att man sedan inte ska få bestämma SJÄLV om man ska dra ur sladden, är helt sjukt!!!

Varför ska någon annan säga till dig, "nej du ska leva, & sitta där med slangar & bli matad & skita i en påse i 40 år till..."

:(

HönaPower skrev:
Jag hoppas att vår trögtänkta sjukvård tar lärdom av detta....

Vad ska sjukvården göra? Börja med olaglig aktiv dödshjälp på eget bevåg? Eftersom det klassas som mord eller dråp förstår jag om de drar sig för det....

Vad fan.. Är man vid sina sinnens fulla bruk som det så fint heter borde man kunna få bestämma det själv. Det klart det måste regleras osv. så det inte finns minsta tvivel.

Det är som med allt annat i det här landet. Man ska inte tänka själv..

Flexonline skrev:
Om allt förhoppningsvis går bra, så kanske jocke få komma hem i slutet av sommaren...jag menar...dra åt helvete!

Och i n o v e m b e r fick han komma hem, FY FAN!!

Den ena skyllde på den andra, som skyllde på en tredje. :kocko

Fattar ni vilken ÅNGEST den stackars killen redan hade??
Att sedan dessutom tvingas sitta på sitt rum en hel het sommar, på Danderyd??

Helt jävla makalöst! medans det daltas med ungdomskriminalitet etc, kanske borde kolla upp prioriteringarna lite i detta land. :huvet

Om jag skulle hamna i en respirator i samma sitiation, hade jag gjort ALLT för att få avsluta mitt lidande, men det får man ej bestämma själv...jag blir så arg nu så jag får yrsel!

Chris Ash skrev:
Vad ska sjukvården göra? Börja med olaglig aktiv dödshjälp på eget bevåg? Eftersom det klassas som mord eller dråp förstår jag om de drar sig för det....

Naturligtvis INTE!
Jag menade inte just bara sjukvården, dom har ju händerna bakbundna, men politikerna & kommunen, det är dom som måste kolla upp rutinerna....

Och aktiv dödshjälp borde finnas som ett alternativ i vissa fall, ja!

Med eget boende, något meningsfullt att arbeta med och en aktiv fritid kanske han hade valt att gå vidare i livet men vi gav inte han den chansen, trist.

Jag har alltid varit för aktivdödshjälp och det är verkligen inget som ändrar sig efter att ha sett den här dokumentären.
Jag hoppas att om jag själv skulle hamna i den situationen att jag själv skulle få bestämma vad jag vill göra mitt liv, leva eller dö.

Ett tal jag höll i höstas...
Postat tidigare i forumet men tycker det är värt att läsas igen!

Att ta sitt eget liv var länge en dödssynd i det kristna Sverige. Straffet var att den döde inte fick begravas i vigd jord och därför troligen kom till helvetet. I våras gjorde sifo en undersökning där det visade sig att 78 % av Sveriges befolkning tyckte att var och en har rätt att själv avgöra när gränsen är nådd. Men fler och fler hamnar i lägen där de själva inte kan verkställa sin önskan att dö, utan tvingas uthärda åratal av livsuppehållande behandling mot sin vilja.

Vi har sen länge en sittande utredning om "vården i livets slutskede" som inte tänker göra något åt detta, inte ens behandla frågan. För det ingår inte direktiven. Men är det då inte hög tid att begära tilläggsdirektiv? Frågan anses vara för "känslig". Många vill ha den kvar i en skymningszon, därför att det anses omöjligt att exakt lagfästa när dödshjälp ska vara tillåten.

Svårigheten att skapa tillräcklig kontroll har starkt överdrivits. Missbruk kan med stor säkerhet förebyggas, om det krävs ett testamente där patienten angett under vilka villkor man vill ha dödshjälpen och om patienten måste bekräfta, i ord eller signaler, förutom vid hjärndöd, som kan vara ett av villkoren att han eller hon fortfarande önskar att ett testamente ska gälla.

Motståndarna till dödshjälp brukar tala om att vården i stället ska bli så mycket bättre och effektivare att "ropen på dödshjälp tystnar". Hur välment detta än är, så visar det att de inte har förstått hur olika människor upplever det hela. För många låter det här istället skräckinjagande. Den medicinska teknologin ska alltså bli ännu mer omfattande, ännu mer sofistikerad, medicinerna flera, apparaterna sinnrikare. Till sist kommer vi aldrig att slippa ut!

Att ämnet så lätt blir inflammerat beror på att människor känner så olika inför döden och lidandet. Det är fråga om två helt olika sorters fruktan. Alla känner givetvis båda, men den ena eller andra brukar överväga.

Att frivilligt välja döden tolkar en del som mod och integritet, medan andra mera ser det som en feg flykt från livets smärta.

De här två synsätten blir lätt oförsonliga, därav rädslan för politiskt ställningstagande. Det rör sej om mycket djupt liggande känslor i båda fallen. Det har självfallet ingenting med moral att göra. Utan det grundar sej på läggning, livssyn och personliga erfarenheter. De kan knappast förändras genom argumentation. Vad som bör klargöras är att det i dagsläget faktiskt är den ena gruppen som råder över den andra.

De som fruktar döden mest av allt de hävdar att "människors" ängslan och oro skulle öka om dödshjälp blev lagligt. Men den andra gruppen skulle bli betydligt mindre orolig om de visste att möjligheten fanns.

Men dödshjälpsförespråkarnas enda mål är att få bli likställda. Ingen menar att det ska bli tvärtom mot idag, det vill säga att de som vill legalisera dödshjälp ska sätta villkoren för dem som inte vill veta av den. De som inte vill ha dödshjälp kommer inte heller att få det. Ingenting kommer att ändras för denna grupp jämfört med dagsläget. De behöver inte oroa sej ett dugg mer än idag om reglerna för dödshjälp blir klara och juridiskt bindande, snarare mindre. Men för de andra kommer oron att dämpas betydligt om det öppnas en säker möjlighet att få dö lugnt och smärtfritt i den stund de själva vill.

Människovärdet används ofta som argument för märkliga syften. Vissa ser i legal dödshjälp en allvarlig urholkning av människovärdet. Andra ser det tvärtom som en ökande respekt för mänskliga rättigheter. Rätten att själv råda över sitt liv, bör jag väl säga är en kärnpunkt i människovärdet. Varför ska den rätten upphöra att gälla just inför livets avslutning?

Utredningen om "vård i livets slutskede" måste någon gång våga erkänna att döden också kan vara bästa möjliga vård.

*/ ?>
Back