Dog under skivstången

Burr! När man kör skivstång bör man nog inte fästa vikterna. Vet inte om han gjorde de men då trillar dom ju av när man tippar.

HanneZ skrev:
Burr! När man kör skivstång bör man nog inte fästa vikterna. Vet inte om han gjorde de men då trillar dom ju av när man tippar.

Jo, han kanske inte hade rutinen riktigt med en ålder på 17 år.

Jag kör aldrig med lås när jag kör med stång, fastnar man så är det bara att
tippa stången åt sidan så smäller det i golvet.

fy fan va otäckt, jag har svårt att tänka mig att det var en snabb och smärtfri död. Troligtvis har han väl fått stången på halsen och kvävts ?

Iofs bara tomma spekulationer.

Undra om det inte är ett mord... Det e skumt ändå..

Jag har flera gånger när jag tränat själv och pumpat ut mig för mycket int orkat få upp stången på sista men ändå haft kraft att "rulla" av den...

En sak om han tappat stången när han skulle lägga upp den iofs...

HanneZ skrev:
Burr! När man kör skivstång bör man nog inte fästa vikterna.

Aldrig tänkt på det innan men kan ju va bra om man kör själv.

Men det är märkligt, förstår inte hur det kan gå till så länge som man inte får hjärnblödning eller något annat konstigt.

Min flickväns kompis kände honom.
Hemskt att dö vid sådan ålder.

Fan vad trist! :(
Stackars morsa att hitta sin son så där!

Han måste på nåt sätt lyckats tappa/släppa den på halsen, annars är det ju bara som ni andra säger att tippa av eller rulla av.

Tragiskt iaf.

Från aftonbladet.se:

Använde maskinen fel
- Det verkar som att han hade lastat för tungt och troligen hade han gjort något med utrustningen. Normalt sett ska stången i alla fall inte kunna falla ner hela vägen på det sättet som den gjorde, säger förundersökningsledare Curt Nilsson vid Arvikapolisen till aftonbladet.se.
Enligt honom var bänkpressen lastad med 130 kilo och av typen där skivstången är fixerad i skenor. Pojken hade alltså ingen chans att skjuta vikten framåt eller bakåt från halsen när stången väl rasat ner.

Fredde Meck skrev:
Från aftonbladet.se:

Använde maskinen fel
- Det verkar som att han hade lastat för tungt och troligen hade han gjort något med utrustningen. Normalt sett ska stången i alla fall inte kunna falla ner hela vägen på det sättet som den gjorde, säger förundersökningsledare Curt Nilsson vid Arvikapolisen till aftonbladet.se.
Enligt honom var bänkpressen lastad med 130 kilo och av typen där skivstången är fixerad i skenor. Pojken hade alltså ingen chans att skjuta vikten framåt eller bakåt från halsen när stången väl rasat ner.

Tråkigt tråkigt, för övrigt så var 130kg för en grabb på 17år är inte dåligt.

burner skrev:
Tråkigt tråkigt, för övrigt så var 130kg för en grabb på 17år är inte dåligt.
Med facit i hand kanske det var en ganska gålig idé? :tomten

Fruktansvärt givetvis, men samtidigt är det lite Darwinaward över att bänka tunga vikter ensam med en fixerad stång.

Köra tung bänkpress i en Smith? Verkar ganska korkat.
För dyr läxa i vilket fall.

majtii skrev:
Köra tung bänkpress i en Smith? Verkar ganska korkat.
För dyr läxa i vilket fall.

En av finesserna med Smith är ju de lägre 'nödstoppen' ... kan vara idé att flytta upp dem tillräckligt om man lägger på 130kg...

17 bast och 130 i bänk..... :rolleyes:

DaLorD skrev:
17 bast och 130 i bänk..... :rolleyes:

Mmm.. Motsvarar vaddå, 150 med vanlig stång?
Dessutom blir man låst i en (oftast) konstig vinkel. Nä, föredrar hantelpress, då skulle grabben dessutom levt idag.

majtii skrev:
Dessutom blir man låst i en (oftast) konstig vinkel. Nä, föredrar hantelpress, då skulle grabben dessutom levt idag.

... joo.... om han inte istället hade tappat en 75kg (!) hantel i fejset...

Jag fick nackspärr en gång efter en sådan undanmanöver... dock vägde den hanteln bara 37,5 kg... fick nån kosntig grej i höger axel varpå all kraft försvann och rätt som det var hade jag en gjutjärnsklump i kollitionskurs.. :skrämd

... ont i nacken men räddade iaf näsbenet...

majtii skrev:

Nej, ofta är det tvärtom alltså lättare att köra i en Smithmaskin.
Där jag tränar så kanske 130kg i en SmithMaskin motsvarar 110-115kg med lös stång.

I en SmithMaskin så behöver man inte alls tänka på balans utan det är bara att mosa på så mycket det går.

burner skrev:
Nej, ofta är det tvärtom alltså lättare att köra i en Smithmaskin.
Där jag tränar så kanske 130kg i en SmithMaskin motsvarar 110-115kg med lös stång.

I en SmithMaskin så behöver man inte alls tänka på balans utan det är bara att mosa på så mycket det går.
Tja de beror ju på, våran smith är från -73 så lägger man på 10 kg så motsvarar de fan 50kg. Trycker man aningen snett dessutom så kilar den fast sig. Fast nu hamnar vi lite OT.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg