Dodge Viper vs. Yamaha YZF-R1

Att det bara skiljer 4 sek mot en såpass "klen" sportbil och bara 20km/h i toppfart på rakorna är ganska häftigt.
Viper är en cool bil trots(eller tack vare) sin lågvarviga lastbilsmotor.

sEiKo skrev:
2574735 Att det bara skiljer 4 sek mot en såpass "klen" sportbil och bara 20km/h i toppfart på rakorna är ganska häftigt.
Viper är en cool bil trots(eller tack vare) sin lågvarviga lastbilsmotor.

Klen? Vad menar du med det?

Vipern var snabbare runt ringen än det flesta sportbilar i slutet av 90-talet t.ex. Ferrari 355, Porsche 911 Turbo och Lamborhini Diablo SV.

Vill inte försvara hojen men tänk på att bilen har högre fart ut ur kurvorna därav den lilla skillnaden i toppfart på rakorna. Vipern har sjukt mycket gummi i backen och har rejält med grepp.

Tillsist måste jag berömma Gerry Nordström, 8.06 på ringen med en orginal hoj i trafik är en riktig prestation. Jag har lagt många snabba varv med bil på ringen men med hoj är det en helt annan sak, hatten av!

sEiKo skrev:
Visa citerat inlägg Att det bara skiljer 4 sek mot en såpass "klen" sportbil
4 sek? fan har jag räknat fel öhm.. va det inte som bäst 8.06 för hojjen och 8.22 för vipern?

JT skrev:
2575257
Tillsist måste jag berömma Gerry Nordström, 8.06 på ringen med en orginal hoj i trafik är en riktig prestation. Jag har lagt många snabba varv med bil på ringen men med hoj är det en helt annan sak, hatten av!

Aldrig åkt där, skulle gärna göra det, och ja det låter som en prestation.

Edit: och, ja, trevlig läsning faktiskt :)

semper skrev:
2575447 4 sek? fan har jag räknat fel öhm..

Ja, det har du.

"Bästa kända tider
Chrysler Viper GTS: 8,10 min
Yamaha YZF R1: 8,06 min"

JT skrev:
2575257 Klen? Vad menar du med det?

Vipern var snabbare runt ringen än det flesta sportbilar i slutet av 90-talet t.ex. Ferrari 355, Porsche 911 Turbo och Lamborhini Diablo SV.

Vill inte försvara hojen men tänk på att bilen har högre fart ut ur kurvorna därav den lilla skillnaden i toppfart på rakorna. Vipern har sjukt mycket gummi i backen och har rejält med grepp.

450hk på 16-1700kilo är inte mycket i sammanhanget.
För samma litereffekt som hojen ska vipern ha 1200hk och för samma hk/kg ska vipern ha 1500hk.
För en supersportbil är det inte mycket men för en sportbil/muskelbil är det väl ok.
Och inte för att vara petig, diablo sv körde på 8:09;)
http://wheeltalk.fancal.net/?p=476
Bra sida med många då och nutida bilars tider, vem som körde, när o.s.v.

Last edited:
sEiKo skrev:
2576327 Ja, det har du.

"Bästa kända tider
Chrysler Viper GTS: 8,10 min
Yamaha YZF R1: 8,06 min"

450hk på 16-1700kilo är inte mycket i sammanhanget.
För samma litereffekt som hojen ska vipern ha 1200hk och för samma hk/kg ska vipern ha 1500hk.
För en supersportbil är det inte mycket men för en sportbil/muskelbil är det väl ok.
Och inte för att vara petig, diablo sv körde på 8:09;)
http://wheeltalk.fancal.net/?p=476
Bra sida med många då och nutida bilars tider, vem som körde, när o.s.v.

Nu jämför du äpplen och päron...

Tiden på R1 är i trafik och tiden du hänvisar till för Vipern är på avstängd bana.

450hk och 650nm på 1600kg bil var inte dåligt för 8 år sedan.
Dåtidens supersportbilar var rena homoligeserings bilar för sportvangsklassen om du syftar på Porsche GT1 och MB CLK GTR. Dessutom så är de inte i närheten av det vikt/effektförhållande R1 har ändå. Porsche GT1 har 544 hk och på ca 1200 kg.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back