Dobrich mästare i 250R.

Chris Ash skrev:
Ja jävlar, danskfjunisen körde precis under 1.02....det är sjukt, riktigt sjukt.

Rebien med en riktig snabb hoj i dom sista 2 cev "Spanska mästerskapen" skulle va hur grymt som helst :yoparty

Rebien är sjukt grym han också. Jag har extremt mycket respekt för alla som kan köra så fort oavsett klass, hoj eller natinalitet. Att Fredde är en personlig idol är en annan femma.

Riktigt antiklimax blev det idag. Helgen har varit kanon, med ett riktigt bra kval av Oscar och en hoj som har gått riktigt bra (tackar mig själv). Oscars flygtur var inte nådig och han kommer nog ha svårt att röra sig ett bra tag framöver. Hojen är dessutom lite beggad, men det är bara att byta delar och se glad ut.

Handgemänget hade inget med protester att göra, utan enbart om huruvida man bör framföra en depåscooter i full fart bland folk när man är arg. Historien slutade lyckligt dock.

Stort Grattis till Dobrich!

/Joakim

Edit: Rebien körde som en gud. Det tyckte Håkan också, och det visade han på ett snyggt sätt efter målgång. Dagens fight!

Last edited:
Pålle får väl anse sig nöjd med sin egen säsong tycker jag.

Jag hade tredjehandsuppgifter angående handgemänget men nu vet vi lite mer. Trist asvlutning och vi får hoppas berörda parter kommer överens senare.

Hoppas Oscar kryar på sig! Hojen fixas ju det vet vi redan.

Mårtensson blev diskad pga omkörning under gulflagg, men förhoppningsvis så är inte sista ordet sagt ännu!

Enligt FIM´s regler (som gäller först) så får man under gulflagg köra om en "much slower rider", och föraren som blev omkörd var varvad två gånger och körde över 7 sek långsammare per varv än Andreas. Fartskillnaden dem emellan är enorm!
När man sen dessutom får höra vilka argument de använder och vilken soppa det är i juryn mm, så kan man inte annat än förstå Andreas besvikelse!
Jag hoppas på att Andreas drar detta vidare till Svemo, och att han till slut får rätt!

Gäller inte FIM:s regler sist så att säga? Och måste inte föraren som passeras vara på väg till depån eller dylikt för att kunna köras om? Någon som har motorkalendern tillgänglig?

Glömde lägga till ett stort grattis till Robert som kört fort och stabilt hela säsongen!

Det var kul och se gulingen .. ja dansken alltså. Han körde grymt bra. Men även tätt inpåaren Håkan Olsson. Såg aldrig när Fredrik Watz körde. Fakk. Missar alltid det rejset av nån anledning. Ligger oftast precis före då jag ska köra.

Tycker ändå miinins tid på 1.01.1 på en SBK på den banan inte är så illa heller...

Stort grattis till Dobrich!!!

Han var en av 2st förare som lyckades ta poäng på alla racen i årets 250cc SM! Bra presterat trots att han inte vann ett enda race i år! Smart kört för att samla poängen till serien! :tummenupp

Chris Ash skrev:
Kom iväg sist av alla och fick använda de första varven åt att plocka placeringar.Siste gubben jag körde om var Jörgen Player och sen kom jag ikapp guzzo. Sen låg jag i rygg på honom i några varv innan jag börjar tappa honom igen. Dels fick jag ett par elaka släpp och dels började guzzo skruva upp tempot rejält och åka 1.06-tider. Vi åkte ikapp Titum och Jonas men alldeles för sent för min del så de sista varven slog jag av och safade in i mål. Guzzo lyckades dock smita förbi både Jonas och Titum in på en 8:e plats! Bra jobbat! Själv kom jag följaktligen 11:a(bästa placeringen hittils) med bästa tid 1.07.1
.

ja fy fan vad kul de va att köra... helt plötslingt flöt allt på bara och det började gå lite snabbare.... 2 sekunder bätte på racet än kvalet! :)
nu ska vi se hur det går på gälleråsen ihelgen.. nu när man har känslan

Last edited:
Varvrekord? Vill bestämt minnas att Cralle körde 1.00,14 i Veidec förra året.

Chris Ash skrev:
Varvrekord måste sättas på race, kval och tester är inte godkända.

Nähää?? :rolleyes: ;)

Trodde det gick 1.00,14 på rejset men jag ger mig. Fort så in i helsike åkte Watz iaf. Grattis!

Neutral skrev:
Gäller inte FIM:s regler sist så att säga? Och måste inte föraren som passeras vara på väg till depån eller dylikt för att kunna köras om? Någon som har motorkalendern tillgänglig?
Svarar på mitt eget inlägg. :) Så här står det i specialreglementet:

Gulflagg, svängande

Visas på minst två posteringar. Hinder på eller
vid sidan av banan, var beredd stanna. Omkör
ning förbjuden till dess grön flagga passerats eller
nästkommande postering även om den är
obemannad. Omkörning av mycket långsammare
förare tillåten, om denna har brutit tävling eller
träningspass och är på väg till bandepå. Förare
skall indikera detta med tydligt uppsträckt arm.

FIM International Events skrev:
Shown waved at the flag marshal post, this flag indicates that
there is a danger ahead. The riders must slow down and be
prepared to stop. Overtaking is forbidden up until the point where
the green flag is shown.
– Any Infringement of this rule during a practice session will
result in the cancellation of the time of the lap during which
the infraction occurred.
– Any Infringement of this rule during the race will be penalised
with a ride through.
– In both cases, further penalties (such as fine – suspension)
may also be imposed.
– If immediately after having overtaken, the rider realise that he
did an infraction, he must raise his hand and let pass the
rider(s) that he has overtaken. In this case, no penalty will be
imposed.
http://www.fim.ch/EN/rules/Sportifs/ccr/Inter_Events/2005/ROAD RACING_intermeetings.pdf

UEM ROAD RACING REGULATION 2005 skrev:
Indicates danger ahead on or nearby the track. It must shown waved on at least two marshal posts before the danger.
Riders must slow down and be prepared to stop. Overtaking is forbidden up until the point where the green flag is shown, unless it is a much slower rider.
– Any Infringement of this rule during a practice session will result in the cancellation of the time of the lap during which the infraction occurred.
– Any Infringement of this rule during the race will be penalised with a Ride Through penalty.
– In both cases, further penalties (such as a fine suspension) may also be imposed.
– If immediately after having overtaken, the rider realise that he did an infraction, he must raise his hand and let pass the rider(s) that he has overtaken. In this case, no penalty will be imposed.
http://www.uem-online.org/oms-main/...ads/RR 01-UEM ROAD RACING REGULATION 2005.pdf

Så frågan är vilka regler som gäller först, samt vad som bedöms vara "much slower". :va

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph