DNS, Vilka alternativ är bra och bättre än exempelvis Comhems egna?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Testat bitvis att köra andra dns'er än vad min ISP har eller rekomenderar.

Exempelvis google.
Vissa dagar känns det som det fungerar bättre än Comhems.

Men är det någon dns som är känd som generellt bättre?

Finns det något bra program att testa över några dagar istället för att köra på magkänsla?

Tack på förhand!

"Kort svar": Både av prestanda-, funktions- och säkerhetsskäl bör man använde de lokala DNS-servrarna som tillhör den domän man själv sitter inom. Sedan kan man ha t.ex. externa DNS-tjänster kopplade mot egna system (egen domän på egna servrar, men utan eget nät och kör DNS-tjänster från någon leverantör som t.ex. Loopia) och behöver då ha koppling mot även deras DNS-servrar för viss funktionalitet.

För att korta ner svarstider för lokala klienter i hemmanätet, kan man rigga upp egen DNS-server som enbart cachar informationen och kan ge svar till klienterna. Endast vid frågor kring o-cachad information behövs extern förfrågan. Tjänsten sätts normalt i egen router eller en liten hemma-server, vad man nu råkar ha tillgång till.

Grundtanken med den hierarkiska strukturen hos DNS, är att man man använder en DNS-server som ligger väldigt nära. Oftast är det den eller de servrar som äger det egna nätet (är registrerade som auktoritativa för domänen) och de har också rätten att jobba med DNS-registreringar om man kör dynamisk DNS t.ex. (finns mycket annat som också påverkar valet). De sitter som regel närmast nätmässigt, med väldigt få router-hopp och med kort latency. Användningsfördelningen av DNS-servrarna blir också jämnare om alla använder de lokala servrarna istället för att så att säga "springa över ån efter vatten"...

DNS-servrarna är de som sedan utbyter information, som levereras till klienter men också lagras under viss tid lokalt i en cache.

Om man upplever svartider som långa eller t.o.m. inte får svar alls hos den lokala ISP:n, kan felet vara något annat än just DNS-servrarna. Men kan också vara värt att påtala felet för ISP:n om man nu felsökt och lokaliserat flaskhalsen. En DNS-server som inte svarar direkt, är det något fel på - så tung last är det inte.

Att använda externa DNS:er som t.ex. från google är inte speciellt smart av flera skäl. Ett av dem är att all din aktivitet sparas och kopplas samman med sökningar m.m. och kan knytas till dig som person. Varenda uppslagning som görs för porrsidor, tracking pixels och allt vad det nu är.

Det var det korta svaret... det går att utveckla mer i tekniska termer, men jag ids inte nu... :3freak

Det må så vara.
Comhems första alternativ ger mig verkligen ruttna svarstider dock.
Efter lite pill fastnade jag på comhems andra alternativ som nr1 och googles 8.8.8.8 som nummer 2.

Det fanns snabbare alternativ exempelvis 195.67.27.18 / Mindark AB (Göteborg) men inte lika stabila och som ibland pekade fel.

Om man googlar i ämnet så verkar de flesta tycka att man skall välja det snabbaste alternativet. Står inte så mycket om risker så jag vill gärna att du utvecklar lite.

"Kort svar": Både av prestanda-, funktions- och säkerhetsskäl bör man använde de lokala DNS-servrarna som tillhör den domän man själv sitter inom. Sedan kan man ha t.ex. externa DNS-tjänster kopplade mot egna system (egen domän på egna servrar, men utan eget nät och kör DNS-tjänster från någon leverantör som t.ex. Loopia) och behöver då ha koppling mot även deras DNS-servrar för viss funktionalitet.

För att korta ner svarstider för lokala klienter i hemmanätet, kan man rigga upp egen DNS-server som enbart cachar informationen och kan ge svar till klienterna. Endast vid frågor kring o-cachad information behövs extern förfrågan. Tjänsten sätts normalt i egen router eller en liten hemma-server, vad man nu råkar ha tillgång till.

Grundtanken med den hierarkiska strukturen hos DNS, är att man man använder en DNS-server som ligger väldigt nära. Oftast är det den eller de servrar som äger det egna nätet (är registrerade som auktoritativa för domänen) och de har också rätten att jobba med DNS-registreringar om man kör dynamisk DNS t.ex. (finns mycket annat som också påverkar valet). De sitter som regel närmast nätmässigt, med väldigt få router-hopp och med kort latency. Användningsfördelningen av DNS-servrarna blir också jämnare om alla använder de lokala servrarna istället för att så att säga "springa över ån efter vatten"...

DNS-servrarna är de som sedan utbyter information, som levereras till klienter men också lagras under viss tid lokalt i en cache.

Om man upplever svartider som långa eller t.o.m. inte får svar alls hos den lokala ISP:n, kan felet vara något annat än just DNS-servrarna. Men kan också vara värt att påtala felet för ISP:n om man nu felsökt och lokaliserat flaskhalsen. En DNS-server som inte svarar direkt, är det något fel på - så tung last är det inte.

Att använda externa DNS:er som t.ex. från google är inte speciellt smart av flera skäl. Ett av dem är att all din aktivitet sparas och kopplas samman med sökningar m.m. och kan knytas till dig som person. Varenda uppslagning som görs för porrsidor, tracking pixels och allt vad det nu är.

Det var det korta svaret... det går att utveckla mer i tekniska termer, men jag ids inte nu... :3freak

Last edited:
Programmen hade helt klart mer att önska. Det ena kunde jag inte sätta på ett dygn och det andra hängde sig när jag satte in det på ett dygn. Men vart fall fick jag en fingervisning som stämde hyggligt överens med min känsla...

Gärna fler gratisprogram ala dns som går att sätta över natt är välkommet.
Villl ju gärna ha så stabilt som möjligt vid olika belastningar kring dygnet.

Jag kör uteslutande Googles DNS pga av jämnheten, har aldrig märkt av något strul med det.

Du kan också testa OpenDNS gratisservrar:
http://en.wikipedia.org/wiki/OpenDNS

Kolla här för program för att testa DNS:
http://www.rarst.net/software/test-dns-performance/

Jag tyckte frågan var intressant, och jag jobbar extremt mycket med DNS, så jag ställde den precis på dagens driftmöte. Jag fick lite spontana svar och inget är att ses som något officiellt uttalande eller något sådant, dock åsikter från de som jobbar med saken.

- Har du en egen Linuxserver så är det självklart att du ska köra din egen DNS-server.
- Googles kan fucka upp geo-IP men i övrigt är det inga konstigheter. (+ att de äger dig)
- Din ISP:s DNS-servrar bör vara snabbare än Googles, men behöver inte vara det.
- Du blir mobbad på driftmöten om du inte har din egen DNS-server.

Vet inte om det besvarar något men det är vad unixdriften på .SE tycker :)

Den där kostar ju pengar efter ett tag och ser ut att vara till win. Serverappar kör jag helst på min linuxserver. However så kan det vara intressant. Jag antar att det kan göra lite fart framförallt på de cachade?

Eftersom du inte skrev vad du kör i förstainlägget så antog jag att du kör win. Men om du kör linux är det ju bara att sätta upp en bind. Plättlätt. :tummenupp

haha ok... TACK!

Jag tyckte frågan var intressant, och jag jobbar extremt mycket med DNS, så jag ställde den precis på dagens driftmöte. Jag fick lite spontana svar och inget är att ses som något officiellt uttalande eller något sådant, dock åsikter från de som jobbar med saken.

- Har du en egen Linuxserver så är det självklart att du ska köra din egen DNS-server.
- Googles kan fucka upp geo-IP men i övrigt är det inga konstigheter. (+ att de äger dig)
- Din ISP:s DNS-servrar bör vara snabbare än Googles, men behöver inte vara det.

Har lite allt möjligt. Fick bra fart på grejerna genom att skippa comhems första alternativ så nöjer mig med det så länge men skall helt klart kolla på sikt vad det finns för alternativ att köra något på servern.

Eftersom du inte skrev vad du kör i förstainlägget så antog jag att du kör win. Men om du kör linux är det ju bara att sätta upp en bind. Plättlätt. :tummenupp

Ser ju ut att finnas färdiga bra lösningar faktiskt. Till och med GUI tillägg bland annat i www miljö.
Återstår att se senare i veckan. Bör vara en "ledig" kväll så man kan sitta o svära i fred när man inte får till alla settings ;)

Jag kör OpenDNS och tycker det funkar alldeles utmärkt.

Jag har en bekant som jobbar på ComHem:s tekniska support och enligt honom skulle det vara min router som är flaskhalsen (CG3100) och det kan jag köpa till viss del men när det skiljer 40 ms mellan ComHem:s DNS och OpenDNS genom samma router tror jag inte problemet sitter där.

Jag hade en gång i tiden en egen Unixsserver hemma, men jag satte aldrig upp någon egen DNS

Jag har nästan alltid haft minst en Linuxsserver hemma, men aldrig kört egen DNS

Jag jobbar inte med IT, men vill dom mobba mig på nästa driftmöte på .SE så får dom göra det. :D

Det är dom inofficiella uttalandena som är rolig att ta del av :rofl

Provat comhems 2a dns? den funkade bäst för mig. Deras första alternativ är under all kritik.

Jag kör OpenDNS och tycker det funkar alldeles utmärkt.

Jag har en bekant som jobbar på ComHem:s tekniska support och enligt honom skulle det vara min router som är flaskhalsen (CG3100) och det kan jag köpa till viss del men när det skiljer 40 ms mellan ComHem:s DNS och OpenDNS genom samma router tror jag inte problemet sitter där.

plättlätt för dig kanske. UGH. Provat 3 olika gui baserade varianter och alla får olika fel.
En av dem var gjord för Ubuntu och torde vara busenkelt men icke.

gbindadmin ser enkelt och smutt ut och det vill jag helst skall fungera. Tankat ner det med alla dess beroenden. Startar och får felmeddelande i loggen att named.conf inte går att starta.
Gett rättigheter och användare och executable just in case.
Startar programet som root eller ja... gksudo. Men icke.
I settings skall en resolv.conf finnas. Sökt hela filsystemet men den finns inte. Läst tillhörande hjälpen och deras hemsida men hittar inte var det går fel eller var resolv.conf kommer ifrån eller var den skall finnas. Normalt sätt när man tankar ner sådana här paket så brukar ju default filer komma med ner.

settings pekade rätt galet från default dessutom trots att det tillhörde paketet. Inte ovanligt i Linux värd dock. Det är lite motsatsen till Mac. Både på gott och ont.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back