DNF - Definition

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Fick mig en funderare såhär i höstmörkret som jag grubblat lite på......

I sommras när jag körde LMS b-race så var jag tvungen att "tillfälligt bryta" race:et pga växelreglaget från växelpinnen upp till motorn hoppade ur då en muttern innanför gummiskyddet bestämde sig för att hoppa ur.

Gled av banan vid torparn och fick hjälp av en funkis att sätta tillbaka pinnen och sedan for jag till depån där Herr Mekaniker stod redo med verktyg för att åtgärda problemet.

Åkte sedan ut på banan och fullföljde återstående varv. På race-papperna stod det sedan att jag var DNF från det varv jag åkte av. Notera att jag aldrig ramlade eller nåt sånt.

Var det för att jag körde in i bandepån eller trodde raceledningen att jag hade ramlat kanske? Red ut problemet åt mig käre racingfantaster! :pannkyss

Finns nån regel om att man måste ha fullföljt 75% av racet. Vet inte säkert om det fortfarande är den %:en eller om den ändrats. Men det finns en gräns för hur mycket man måste kört av racet för att få ett resultat.

Sen finns det en tid efter att vinnaren kommit i mål man också ska komma innanför för att få ett resultat.

Okej.. Jag hann köra 10 varv innan det sket sig.. Tiden har jag ingen koll på..
Men man får väl åka in i depå och sedan ut igen under ett race?

Beror på hur lång tid det tog för dig att fixa dessa problem och hur bråttom dina kamrater hade, antingen så har du inte fullföljt racet (läs reglementet för fullständiga regler) eller så såg de i tidtagningen att du inte gled förbi på ungefär den vanliga varvtiden, såg dig stå i torparsvängen eller åka in i bandepån och förutsatte att du BRÖT racet (fel av tidtagningen).

Beror på hur lång tid det tog för dig att fixa dessa problem och hur bråttom dina kamrater hade, antingen så har du inte fullföljt racet (läs reglementet för fullständiga regler) eller så såg de i tidtagningen att du inte gled förbi på ungefär den vanliga varvtiden, såg dig stå i torparsvängen eller åka in i bandepån och förutsatte att du BRÖT racet (fel av tidtagningen).

Vilka AS! :mad:

Förresten har jag inga kamratar på banan..

Men okej fattar vinken..

Du måste fullfölja minst 75% av antalet varv som segraren gör och dessutom måste du gå i mål inom en viss tidsfrist från segraren (3min tror jag det är)

du får bara släppa EN HAND från styret när du fixxar med hoj...

mekkar med båda = diskad

även om hojjen inte har legat

allt är gissningar
av en som "tror" han är paragrafrytare:D

Haha det låter ju osannolikt! Så medans min armé av mekaniker paniklagar hojen får jag t.ex. inte använda båda händerna för fixa visiret/hjälmen eller whatever annat?

Man måste köra minst 3/4 (75%) av racets föreskrivna antal varv (om 3/4 inte ger ett heltal så ska beräkningen avrundas uppåt). Om varvet är mer än 2500 meter måste man gå i mål senast 5 minuter efter segraren, är varvet 2500 meter eller kortare är tiden 2 minuter.

Vilka AS! :mad:

Förresten har jag inga kamratar på banan..
Inte ens Janne som hjälpte dig med växelföraren? (fast jag förstår vad du menar också)

10 varv är ju under 75%, så det verkar väl som sagt troligt att det var det som var problemet.

Last edited:
Inte ens Janne som hjälpte dig med växelföraren? (fast jag förstår vad du menar också)

10 varv är ju under 75%, så det verkar väl som sagt troligt att det var det som var problemet.

Okej rå.. Janne är en ängel! Menade inte funktionärerna förut :)

Back