DN-pajasen svarar om mc-döden

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hej, Marcus!
Mina fakta i artikeln har jag hämtat från Vägverkets rapport
"Motorcykelolyckor med dödlig utgång". Du kan själv se en
sammanfattning av
deras rapport på nätet: www.vv.se. Klicka på "Aktuellt", nästan högst
uppe
till vänster på startsidan, och sedan ser du under "Pressmeddelanden"
rubriken"Fördubbling av antalet dödaed mc-förare i Stockholm 2004 -
extrema
hastighetsöverträdelser en viktig orsak". Klickar du på den rubriken
kommer
pressmeddelandet i sin helhet upp, där det också ett par rader ned
står:
Antalet trafikdödade mc-förare i Stockholms län ökade från sju personer
2003 till 14 under 2004 och för Sverige i stort har antalet ökat med 60
procent på två år.

Du kan också mejla till Vägverket och be att få deras djupstudie i sin
helhet.

Med vänlig hälsning,
Gunnar Sörbring, DN.


Sött va? Problemet är ju bara att han inte skrev så. VV´s studie gäller alltså de seanste två åren medan hans artikel basunerar ut att "samtidigt har motorcykeldöden bara det senaste året fördubblats i Stockholm och ökat med 60 procent i Sverige som helhet."

Syftningsfel eller bollande med fakta? Irriterande är det i alla fall.
 
Och hur många nya motorcyklister har vi då? Har inte antalet MC i trafik ökat nästan lika mycket som olyckorna? Eller?
 
nicke30 skrev:
Och hur många nya motorcyklister har vi då? Har inte antalet MC i trafik ökat nästan lika mycket som olyckorna? Eller?
Fan du tog ordet ur min mun!! Visst har väl hojåkandet ökat elller??!! :squid
 
Till att börja med är det en jävla amatörjournalist som går på andrahandsfakta och inte citerar direkt ur rapporten istället.
Men han kanske inte kan läsa bättre än han skriver, så det kanske är därför.
 
"Antalet trafikdödade mc-förare i Stockholms län ökade från sju personer
2003 till 14 under 2004"

Reflektion: Av dessa 14 så vet jag minst 3 st som blev dödade av bilist.

1 utanför Södertälje. Hoj med passagerare får möte av en billist som blir akut sjuk. Bilen kommer över i mötande mitt i en kurva och frontar med en mc. Två personer omkommer.

2. Billist upptäcker inte stillastående mc med motorkrångel. Vägarbete i u-väsby. Kör över denna. Mc-föraren avlider.

Nu antar jag bara att dessa räknas in i statistiken sthlm....

I vilket fall så är dessa en del i statistiken där det inte begåtts något fel hos mc-föraren.
 
Last edited:
nicke30 skrev:
Och hur många nya motorcyklister har vi då? Har inte antalet MC i trafik ökat nästan lika mycket som olyckorna? Eller?
Enligt djupstudien så har antalet MC- förare ökat från 100 000 år 1990 till 235 000 år 2004.

Lite svårt att se exakt i staplarna men jag uppskattar att vi var ca 200 000 år 2002, 215000 år 2003 och alltså 235 000 år 2004.

Antalet döda 38 st, 48 st och 59 st samma år.

Faktorn blir 0,00019 för 2002
Faktorn blir 0,00022 för 2003
Faktorn blir 0,00025 för 2004
Alltså en ökning men eftersom jag inte har exakta siffror så är det bara en uppskattning. Avrundar man så blir det 0,0002 tror det betyder 2 promille? :confused: Eller?
 
Maverick_ou812 skrev:
Enligt djupstudien så har antalet MC- förare ökat från 100 000 år 1990 till 235 000 år 2004.

Lite svårt att se exakt i staplarna men jag uppskattar att vi var ca 200 000 år 2002, 215000 år 2003 och alltså 235 000 år 2004.

Antalet döda 38 st, 48 st och 59 st samma år.

Faktorn blir 0,00019 för 2002
Faktorn blir 0,00022 för 2003
Faktorn blir 0,00025 för 2004
Alltså en ökning men eftersom jag inte har exakta siffror så är det bara en uppskattning. Avrundar man så blir det 0,0002 tror det betyder 2 promille? :confused: Eller?

0.2 promille borde de väl vara
 
#Olsson# skrev:
Det är bara bra att olyckorna ökar lite några år. Det ger lite realism och förtroende för mätningarna. :tummenupp
Vet inte om jag uttrycke mig fel men jag vill iallafall förtydliga.

59 st trafikdödade hojbröder 2004 ör ALLDELES för mycket tycker jag.
Men det vi sysslar med ÄR farligt. Och det kommer alltid att skördas offer.
Men 0,2 promille är inte mycket trots att ökningen är 25% 2003 - 2004
 
Läs VV:s djupstudie

Nu har jag läst både artikeln och VVs djupstudie. Det tråkiga med artikeln är att den är så negativt skriven. Det finns ingen tanke på varför normala och friska människor trots alla risker vill köra mc. Sedan gör författaren en liten tabbe när han blandar ihop senaste året (2004) med de två senaste åren. Men i det stora hela finns det inga faktafel i artikeln.

Det stora problemet är att allt för många hojåkare blundar för fakta. Jag råder er att läsa igenom Vägverkets rapport och fundera över statistiken.
- Nästan 50% av alla omkomna mc-förare dog i singelolyckor men dålig vägbana var orsaken till bara 7% av olyckorna.
- I 9 av 10 mötesolyckor kom MC:n över på fel sida av vägen.
- I 8 av 10 omkörningsolyckor var det MC-föraren som gjorde omkörningen.
- Antalet döda som fått A-behörighet på köpet är klart underrepresenterade i statistiken. Detta både i % av antal förare och i förhållande till de mil som respektive grupp kör.
- Fler än hälften av de omkomna körde "supersport".
- Ingen har under perioden omkommit i ett vajerräcke.
- I korsningsolyckor har MC:n i 60% av fallen hållit en mycket hög hastighet (>30 km/h över skyltat).

Min slutsats av Vägverkets statistik är att det är vi själva som klantar till det.

KjellF
 
SuperMicke skrev:
Det finns lögn, förbannad lögn och statestik.

Detta är sant dessa siffror är inte signifikanta ur statistisk synpunkt.
Dessutom finns en extrem dubbelmoral.
Det finns betydligt fler som dör pga alkohol och rökrelarelaterade sjukdomar som dör onaturligt pga överdoser etc.
Detta kostar samhället betydligt mer.
Men sporthojsgruppen är ur politisk synvinkel ej intressant därför kan man slå på dessa stackare.
Samtidigt måste man vara beredd på att öka utbildning och medvetande för alla
 
UrbanTiger skrev:
Minitab säger att det inte är någon signifikant ökning mellan åren 2002, 2003 och 2004.

Nollhypotesen är att det finns en skillnad mellan åren
Alternativhypotesen är att det inte är någon skillnad mellan åren

P-värdet är högt (över 0,05) så vi förkastar nollhypotesen och accepterar att vi inte kan urskilja en ökning av antalet MC-dödade mellan åren.

Test and CI for Two Proportions

Sample X N Sample p
År2002 38 200000 0,000190
År2003 48 215000 0,000223

Estimate for p(1) - p(2): -0,0000332558
95% CI for p(1) - p(2): (-0,000120644; 0,0000541328)
Test for p(1) - p(2) = 0 (vs not = 0): Z = -0,75 P-Value = 0,456


Test and CI for Two Proportions

Sample X N Sample p
År2002 38 200000 0,000190
År2004 59 235000 0,000251

Estimate for p(1) - p(2): -0,0000610638
95% CI for p(1) - p(2): (-0,000149108; 0,0000269800)
Test for p(1) - p(2) = 0 (vs not = 0): Z = -1,36 P-Value = 0,174


Om någon orkar kan den ju maila in ovanstående till DN och be om en kommenter :3freak

Vad har han för @ adress ?

Rätta mig om jag har fel. Men de hypotser du testar här är väl

H0: Ingen skillnad finns mellan åren
H1: Skillnad finns mellan åren
(Test for p(1) - p(2) = 0 (vs not = 0):)

Du har fått ett relativt högt p-värde vilket innebär att du inte kan förkasta nollhypotesen. Du har dragit rätt slutsats, men ändå ser det snurrigt ut på nåt sätt...

Edit: Har man inte ett beroendeproblem också?
 
Last edited:
UrbanTiger skrev:
Den 22:a maj 2004 avled en kille efter att ha slagit ansiktet i en vajerräcksstolpe på E18 mellan Västerås och Köping.


Rör inte själva djupstudien döda till och med 2003? Alltså, man vet hur många som har dött under 2004, men ingen har forskat i hur... :confused:


Edit: Jo, just det. Se sid 17 i PDF-filen. Studien rör år 2000-2003.
 
Last edited:
Dessutom, blir inte den procentuella ökningen 55 % ? Det känns mycket mindre än 60 % iaf. Taskigt att avrunda uppåt, skrämseltaktik.
Om jag nu kan räkna, det vet man ju aldrig.... :gnissla :näsblod
 
kjellf skrev:
Nu har jag läst både artikeln och VVs djupstudie. Det tråkiga med artikeln är att den är så negativt skriven. Det finns ingen tanke på varför normala och friska människor trots alla risker vill köra mc. Sedan gör författaren en liten tabbe när han blandar ihop senaste året (2004) med de två senaste åren. Men i det stora hela finns det inga faktafel i artikeln.

Det stora problemet är att allt för många hojåkare blundar för fakta. Jag råder er att läsa igenom Vägverkets rapport och fundera över statistiken.
- Nästan 50% av alla omkomna mc-förare dog i singelolyckor men dålig vägbana var orsaken till bara 7% av olyckorna.
- I 9 av 10 mötesolyckor kom MC:n över på fel sida av vägen.
- I 8 av 10 omkörningsolyckor var det MC-föraren som gjorde omkörningen.
- Antalet döda som fått A-behörighet på köpet är klart underrepresenterade i statistiken. Detta både i % av antal förare och i förhållande till de mil som respektive grupp kör.
- Fler än hälften av de omkomna körde "supersport".
- Ingen har under perioden omkommit i ett vajerräcke.
- I korsningsolyckor har MC:n i 60% av fallen hållit en mycket hög hastighet (>30 km/h över skyltat).

Min slutsats av Vägverkets statistik är att det är vi själva som klantar till det.

KjellF

Du har en poäng och jag försvarar inte de hojåkare som saknar omdöme eller bagatelliserar siffrorna eller vårt eget ansvar. Men jag tycker ändå att det är motiverat att reagera när ytterligare en journalist kokar ihop den här tramsiga soppan med en vägbyråkrat som går och stönar och stånkar på en mc-mässa och pratar om sin "normala" motorcykel och hur han gillar att titta på "vitsipporna"...vafan är det för typ av artikel???? :gnissla. Lägg sen till att han hanskas vårdslöst med fakta och blandar ihop ett års olyckor med den dubbla tidsrymden för att späda på negativismen mot fenomenet sporthojar.... ja då blir det lite väl mycket
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top