DN: okända mätfel i de svenska fartkamerorna

lite ot men nån här vet säkert.

Jag och några har haft diverse diskussioner om ägaransvar vid fartkameror, jag hävdar att det inte är det. Nån som vet?

Det har jag gjort, blivit plåtad när jag körde om en bil, nog inget problem tror jag då jag säkert fastnade också, två fordon på samma bild friar nog båda.
Vet dock inget om bilföraren fick något brev hem.

Jag läste för ett tag sen på Aftonhoran där det var en som jobbade där uppe på Stasi eller vad det heter att de alltid kasserar bilder där det är fler än ett fordon på bilden.

Dessa kameror är en styggelse. Med Mc är det ju inga problem än men med bilen så har jag skaffat kameravarnare, löstagbar frontplåt samt extra stort solskydd för att slippa hamna på bild.
Hörde att i England så är de på gång att montera kameror som fotar även bakdelen av fordonet, så då får man börja med liknande metoder även för MC. Jag har redan börjat genom att sätta en GPS-Kameravarnare på hojen. Mig ska de fan inte få fast.

Förstår inte hur folk kan åka dit som de gör. Har de inget periferiseende?
Jag kör 5000mil/år och en gång har jag missat en kamera som blixtrade till men det bidde inget :)

Kamerorna verkar dessutom vara ganska snälla tycker jag, 10 över har aldrig varit nåt problem hittils.

J...t, så då får man börja med liknande metoder även för MC. Jag har redan börjat genom att sätta en GPS-Kameravarnare på hojen. Mig ska de fan inte få fast.

Eftersom det inte är ägaransvar i Sverige ännu så gör det ju inget om dom fotar din hoj.
Såvida du inte tittar bakåt och kör utan hjälm.

Jag läste för ett tag sen på Aftonhoran där det var en som jobbade där uppe på Stasi eller vad det heter att de alltid kasserar bilder där det är fler än ett fordon på bilden.

Dessa kameror är en styggelse. Med Mc är det ju inga problem än men med bilen så har jag skaffat kameravarnare, löstagbar frontplåt samt extra stort solskydd för att slippa hamna på bild.
Hörde att i England så är de på gång att montera kameror som fotar även bakdelen av fordonet, så då får man börja med liknande metoder även för MC. Jag har redan börjat genom att sätta en GPS-Kameravarnare på hojen. Mig ska de fan inte få fast.

I england fotar de väl redan bakifrån :va

Det här är faktiskt något jag tänkt på ända sedan jag råkade ut för en äckligt nitisk lärare i kursen mätteknik.

Det är ganska skrämmande att det ställs högre krav på några gymnasie-elever som utför några väldigt grundläggande och harmlösa experiment, än en myndighet som skickar ut tusentals böter baserade på deras väldigt tveksamt testade utrustning.

Både kusin och farsan har fått mer böter än de skulle få för sitt straff.

T.ex. de skulle ha 10km/h för fort men de fick bötes pengen för 20km/h för fort.
Mer böter än vad de skulle ha fått för sitt brott menar du väl? Straffet är böter, men brottet är fortkörning. :tungan

Och hur vet de det egentligen? Inbyggd och precist kalibrerad hastighetsmätare i lillfingret som känner av exakt när bilden tar och för in den hastigheten i en logg?

Johansson skrev:
I england fotar de väl redan bakifrån :va
Jag hade också för mig det.

Om inte annat så har de lite elaka system som mäter genomsnittshastigheten över en viss sträcka. Först en kamera och sedan en kamera en km bort eller något sånt. Så det inte hjälper att bara bromsa när man ser en kamera.

Förstår inte hur folk kan åka dit som de gör. Har de inget periferiseende?
Jag kör 5000mil/år och en gång har jag missat en kamera som blixtrade till men det bidde inget :)

Kamerorna verkar dessutom vara ganska snälla tycker jag, 10 över har aldrig varit nåt problem hittils.

Det vanliga är väl att mätarn i bilen visar 5km/h för fort, sen går väl gränsen vid 6km/h för fort. Samt att dom alltid drar av 1 km/h pga felmarginalen.

Har jag hört iaf.. man har hört mycket om kamerorna :D

Jag kör en del bil mellan 2 städer i vårt avlånga land, och då finns det 2 vägar att välja mellan, en Europaväg samt en vanlig landsväg. Det är ungefär samma längd på vägarna, så jag brukar välja den vanliga landsvägen. Dels för att det är mysigare att köra på en mindre och roligare väg. Men också för att det är mindre trafik, och om det väl är trafik så flyter det på bra.
Kör jag Europavägen, där det sitter ett antal kameror, så är trafikrytmen hackig, folk kör i 90+ och vid kamerorna bromsar vissa ner till under 80 även fast hastighetsbegränsningen är 90 km/h. Bränsleförbrukningen ökar, man måste bromsa för att bilarna framför bromsar, man måste ställa in farthållaren igen (trycka på resume). Varför kan folk bara inte köra i konstant 90 km/h eller fortare, varför bromsa in så himla mycket så de som håller laglig hastighet måste bromsa?
Jag ställer förövrigt in farthållaren på den hastighet som min gps visar på en rak väg, dvs ungefär samma hastighet som min mätare i bilen visar med mina 18" fälgar (skiljer ca 1 km/h).

Senast idag tog jag Europavägen och satt fanimej och svor hela vägen och ångrade att jag inte tog min egna fina landsväg där man inte behöver tänka på att bromsa för att fordonen framför bromsar helt plötsligt.

Jag brukar inte köra förfort förbi kamerorna med bilen, även fast tanken har slagit mig att plocka bort regplåten och brassa helvetet..
En kamera blinkade till när jag åkte hoj en gång, och det var inget mätfel, kameran hade rätt: Det gick för fort.

Last edited:
Varför mäts inte hastigheten med laser i fartkamerahusen förresten?
Är det en kostnadsfråga?

Edit; Det heter inte fartkamera utan trafiksäkerhetskamera.

en till lite ot fråga :D

högerstyrda bilar, hur fungerar det med dom?
datorn klipper ju automatiskt bort passagerare så att endast föraren syns (till höger i bild)

nån som vet?

en till lite ot fråga :D

högerstyrda bilar, hur fungerar det med dom?
datorn klipper ju automatiskt bort passagerare så att endast föraren syns (till höger i bild)

nån som vet?
Jag vet inte, men det tyder på att denna ruta läggs på manuellt.
01.jpg

Jag vet inte, men det tyder på att denna ruta läggs på manuellt.

Har en färsk bot här där dom censurerat passagerarsätet även fast ingen satt där, förstår inte varför.

Jag menar, om dom vill att jag ska betala 1500:- för en bild på min bil, så vill jag inte ha en grå ruta som täcker en stor del av bilen.

Även en bil som åkte åt andra hållet är censurerad.

OT, men en tidigare chef till mig köpte in en mobil fartkamera för att kunna ha statistik på intensitivitet, hastighet osv. Det var ett stående punkt på månadens möte hur det var med kameravagnen, intensitet och snitthastighet etc.
Varje möte blev det en diskussion ang. högsta uppmätta hastighet..

Iaf så var jag tvungen att avslöja på sista mötet innan jag avslutade tjänsten att det var jag som stod för topparna :D

Chefens kommentar..... Du din djävel :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...