DL 1000 V-Strom -05, annat tanklock med luftslang?

martinus

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2020
Ort
Ekerö
Hoj
suzuki tr125-84 , DL1000 -2005
Har en DL1000 . Finns det tanklock som är helt täta men har luftslang på tanklocket istället som passar min modell.. Som en cross.
 
Har en DL1000 . Finns det tanklock som är helt täta men har luftslang på tanklocket istället som passar min modell.. Som en cross.
Frågan är varför? Har du undertryck i tanken - som du hör när du öppnar tanklocket?
 
Tycker det luktar lite väl mkt bensin särskilt när solen skiner och det är varmt ute.
 
Tycker det luktar lite väl mkt bensin särskilt när solen skiner och det är varmt ute.
Kanske inte fylla tanken lika full ? Men jag förstår iden, låta överskottet när bensinen expanderar i värmen rinna ut i en slang och ner på marken istället för rinna ut över tanken.
 
Nja att det rinner är inte problemet , men den luftar lite väl mkt.Känns som att sniffa under en dunk soliga o varma dagar. Nu har jag löst det sådär genom att jag köpte ett annat lock som tyvärr lufta lika mkt som orginallocket men jag satte en packning emellan och stänger så det inte blir riktigt vakuum o då luktar det inte. Men skulle helst vilja ha ett lock med slang.
 
Om det inte luftar fritt så får du ett övertryck i tanken. Det är en naturlag. Med tryckluft kan man t o m trycka ut mjuka bucklor i tanken.

Om du sätter dig ett tanklock med slang kommer övertryck ut den vägen lika mycket som original. Det är du med på väl?
Du har en slang idag som mynnar ut under motorn. Det går upp till tanken till ett rör som går inuti tanken till tanklocksbrunnen sedan till en tätning mot tanklocket och rätt igenom tanklockets kanal till påfyllningshålet när locket är stängt.

Röd tätning från röret i tanken och det lilla lufthålet genom tanklocket.

IMG_1295.jpeg

Jag har inga problem med bensinångor, läckage eller över-/undertryck.
Jag kan tanka kall bensin och parkera i solen med varm motor.

På andra hojar har jag slang från tanklocket. Olika varianter, 3 cm rakt upp, gummi. Genomskinlig från tanklock till fågelpinnen på styret. Eller som på moppen.

IMG_1294.jpeg
I somras parkerade jag i solen, med drygt halv tank. Efter 20-30 minuter såg jag att det bubblade bensin upp 2-3 cm.
Svart tank och solgass. Naturlagen gäller även mopeder. Fast jag såg det bara en gång.

En ballong över slangen minskar ångorna ut i atmosfären. Blir också en rejäl bensinbomb i värsta fall. Jag vet inte hur länge en ballong håller.
Mina plasttankar i båten kunde svälla upp rejält om man stängde luftningen på tanklocket. 55 grader under kapellet en solig dag. Bra med en luftskruv när man bär två tankar från bilen. Och för att slippa bensinlukt i bilen.

Jag tror att du får leva med bensinlukt när du parkerar med varm motor och när hojen står i solen. Eventuella kåpor styr värmen upp mot undersidan av tanken.

Mina hojar i lägenheten doftar lite det första dygnet möjligen. Moppen tas in direkt efter körning, alltså med varm motor.
 
Du har en slang idag som mynnar ut under motorn. Det går upp till tanken till ett rör som går inuti tanken till tanklocksbrunnen sedan till en tätning mot tanklocket och rätt igenom tanklockets kanal till påfyllningshålet när locket är stängt.

Röd tätning från röret i tanken och det lilla lufthålet genom tanklocket.

View attachment 509527
Låter som det är något fel i den här funktionen på martinus V-Strom.
Dålig packning på tanklocket ?
Saknas den på fotot av tanklocket röda gummipackningen ?
Stopp i kanalen genom tanklocket ?
Stopp i röret genom tanken eller stopp/skit i slangen under tanken ?
Är det stopp i röret genom tanken eller i slangen under tanken kommer hojen gå dåligt på grund av undertryck i tanken om inte tanklockspackningen läcker.
 
Last edited:
Om det inte luftar fritt så får du ett övertryck i tanken. Det är en naturlag. Med tryckluft kan man t o m trycka ut mjuka bucklor i tanken.

Om du sätter dig ett tanklock med slang kommer övertryck ut den vägen lika mycket som original. Det är du med på väl?
Du har en slang idag som mynnar ut under motorn. Det går upp till tanken till ett rör som går inuti tanken till tanklocksbrunnen sedan till en tätning mot tanklocket och rätt igenom tanklockets kanal till påfyllningshålet när locket är stängt.

Röd tätning från röret i tanken och det lilla lufthålet genom tanklocket.

View attachment 509527

Jag har inga problem med bensinångor, läckage eller över-/undertryck.
Jag kan tanka kall bensin och parkera i solen med varm motor.

På andra hojar har jag slang från tanklocket. Olika varianter, 3 cm rakt upp, gummi. Genomskinlig från tanklock till fågelpinnen på styret. Eller som på moppen.

View attachment 509528
I somras parkerade jag i solen, med drygt halv tank. Efter 20-30 minuter såg jag att det bubblade bensin upp 2-3 cm.
Svart tank och solgass. Naturlagen gäller även mopeder. Fast jag såg det bara en gång.

En ballong över slangen minskar ångorna ut i atmosfären. Blir också en rejäl bensinbomb i värsta fall. Jag vet inte hur länge en ballong håller.
Mina plasttankar i båten kunde svälla upp rejält om man stängde luftningen på tanklocket. 55 grader under kapellet en solig dag. Bra med en luftskruv när man bär två tankar från bilen. Och för att slippa bensinlukt i bilen.

Jag tror att du får leva med bensinlukt när du parkerar med varm motor och när hojen står i solen. Eventuella kåpor styr värmen upp mot undersidan av tanken.

Mina hojar i lägenheten doftar lite det första dygnet möjligen. Moppen tas in direkt efter körning, alltså med varm motor.
Tänkte mer att leda bort slangen o inte ha ångorna under näsan. Din röda gummigrej i tanklocket kommer jag ej ihåg att jag har. Får ta bort tankolocket o kolla. Jag har inte orginal tanklock på köpte en annan variant för typ 7 år sen. Just för lukten men det hjälpte ju inte ....
 
Låter som det är något fel i den här funktionen på martinus V-Strom.
Dålig packning på tanklocket ?
Saknas den på fotot av tanklocket röda gummipackningen ?
Stopp i kanalen genom tanklocket ?
Stopp i röret genom tanken eller stopp/skit i slangen under tanken ?
Är det stopp i röret genom tanken eller i slangen under tanken kommer hojen gå dåligt på grund av undertryck i tanken om inte tanklockspackningen läcker.
Återkommer när jag tagit bort det "nya" tanklocket, har ett skruvat nu. Har jag tur kanske aldrig den tätningen funnits. När det är vqrmt ute är det som att sitta med näsan under en halvdålig kork på en bensindunk. Därför köpte jag annat tanklock för 7 år sen ca med tyvärr likadant resultat. Men har satt i en gummipackning men givetvis är det lätt att det blir vakuum men hellre det än lukten.
 

Bifogat

  • bENSINLOCK.jpg
    bENSINLOCK.jpg
    1.1 MB · Visningar: 8
Tog bort tanklocket. Har ingen gummistropp ska bara ventilera genom hålet i locket.
 

Bifogat

  • orginallocket.jpg
    orginallocket.jpg
    501.1 KB · Visningar: 12
  • insidan nya locket.jpg
    insidan nya locket.jpg
    409.6 KB · Visningar: 12
  • tank.jpg
    tank.jpg
    1.6 MB · Visningar: 12
IMG_1325.jpeg
Den gröna ringen är luftningen upp från tanken.
Den övre röda är ut från tanklocket.
När du stänger tanklocket tätas det hålet mot det som är vitt i den undre röda ringen. Eller?
Det vita ser lite sprucket ut.
Annars är din vita tätning samma som min röda.

IMG_1295.jpeg
Ser inte gummipackningen runt ditt tanklock lite torr och sprucken ut?
 
Tanklocket är bortskruvad och står på en vit gammal skärbräda. Ingen packning där. Har inte använt det locket på 7 år så den är ju lite torr troligtvis. Bild 2 är undersidan av det nya tanklocket som jag haft de senaste 7 åren. Bild 3 är tanken där jag skruvar fast tanklocket i. Där finna bara en dräneringshål för vatten o 4 hål för skruvarna. Riktning framåt på bild 3 är åt höger.
 
Tanklocket är bortskruvad och står på en vit gammal skärbräda. Ingen packning där. Har inte använt det locket på 7 år så den är ju lite torr troligtvis. Bild 2 är undersidan av det nya tanklocket som jag haft de senaste 7 åren. Bild 3 är tanken där jag skruvar fast tanklocket i. Där finna bara en dräneringshål för vatten o 4 hål för skruvarna. Riktning framåt på bild 3 är åt höger.
Jag såg fel. Det är bara ett hål. Med det borde sitta en tätning där.
Är det ingen annan här som har en likadan hoj med originaltanklock?

Edit: Det verkar som att det ska vara så. Ingen luftning där. Ingen tätning på sprängskiss på csmnl.com
 
Last edited:
Ja då är den som den är . Kanske kan fixa en sådan med slang själv. Men det ska ju bara vara väldigt litet hål med nån ventil i. Får kolla upp.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top