Djur är bäst på bio....

• Thread starter Thread starter hrc
  • Start date Start date

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Under mina snart 10 år som motorcyklist har följande lustiga incidenter med djur inträffat:

Våren 2000: Kommer i c:a 100 blås från Kapellskär mot Norrtälje sent en sommarkväll. Plötsligt från ingenstans hoppar ett rådjur tvärs över vägen, från höger till vänster c:a en meter framför framhjulet. Ser nästan fästingar hoppa över från rådjuret till mitt skinnställ. De hoppades väl på bättre mat hos mig. Kommer mig inte för att bromsa utan frikopplar bara. <Uff!>

En kväll hösten 2002: Åker Nynäsvägen söderut. Strax innan Ösmokorset springer ännu ett jävla rådjur ut precis framför bilen i mötande körfält. Bilen klipper djuret som flyger rakt över mig medan jag slår hjälmen i tanken och känner klövarna slå i ryggen. Lyckas dock hålla mig på hjulen. <Uff x 2!>

Söndag 2:a maj 2004: Kommer på en kurvig, härlig slinga i Roslagen i c:a 80 blås när plötsligt en stor jävla hare, kanin eller något liknande plötsligt dyker upp c:a en meter framför visiret. Om det verkar märkligt beror det på att djuret ifråga hängde i ett par skitstora rovfågelklor som befann sig strax ovanför bytet ifråga. Tänkte inte riktigt på att kolla den exakta vingbredden på ägaren till klorna men det var en stor jävel kan jag säga!

Trodde att havsörnar bara höll till just ute till havs men tydligen trivs de också bra strax norr om Norrtälje! Ger mig fan på att han bara skulle visa att han var värst! Det var han.....

Jaja. Det är fint med naturupplevelser när man är ute och åker hoj, eller hur?

2003. Måsar smäller bra, så bra att man spräcker kåpan på ett ställe där den normalt ska vara absolut starkast. Fart ca 150-160. Den led inte en sekund iaf. Skönt det. Tråkigt dock :(

hrc skrev:
Under mina snart 10 år som motorcyklist har följande lustiga incidenter med djur inträffat:

Våren 2000: Kommer i c:a 100 blås från Kapellskär mot Norrtälje sent en sommarkväll. Plötsligt från ingenstans hoppar ett rådjur tvärs över vägen, från höger till vänster c:a en meter framför framhjulet. Ser nästan fästingar hoppa över från rådjuret till mitt skinnställ. De hoppades väl på bättre mat hos mig. Kommer mig inte för att bromsa utan frikopplar bara. <Uff!>

En kväll hösten 2002: Åker Nynäsvägen söderut. Strax innan Ösmokorset springer ännu ett jävla rådjur ut precis framför bilen i mötande körfält. Bilen klipper djuret som flyger rakt över mig medan jag slår hjälmen i tanken och känner klövarna slå i ryggen. Lyckas dock hålla mig på hjulen. <Uff x 2!>

Söndag 2:a maj 2004: Kommer på en kurvig, härlig slinga i Roslagen i c:a 80 blås när plötsligt en stor jävla hare, kanin eller något liknande plötsligt dyker upp c:a en meter framför visiret. Om det verkar märkligt beror det på att djuret ifråga hängde i ett par skitstora rovfågelklor som befann sig strax ovanför bytet ifråga. Tänkte inte riktigt på att kolla den exakta vingbredden på ägaren till klorna men det var en stor jävel kan jag säga!

Trodde att havsörnar bara höll till just ute till havs men tydligen trivs de också bra strax norr om Norrtälje! Ger mig fan på att han bara skulle visa att han var värst! Det var han.....

Jaja. Det är fint med naturupplevelser när man är ute och åker hoj, eller hur?

Har änsålänge under min hela 1500 mil långa "mc" karriär sluppit de större djuren, har dödat några humlor och som störst av de djuren en ekoxe eller något sånt skit som trillade ner från ett träd.
Sen har jag även krockat med en gråsparv på axeln i runt 80 kanske 90 vid häckeberga rundan. Den dog och jag kände inte så mycket eftersom den träffade axelskyddet
Får hoppas rådjur och större djur fortsätter att hålla sig vid sidan om vägen.
Har förresten varit nära och köra på en KO. Den stod mitt på vägen, blev rädd snubblade skrapade sig och sprang FORT in i hagen igen.

Men man får ju verkligen passa sig i skogspartier (överallt alltså) för just rådjur, älgar, harar, kaniner etc.

Jag fick en galet stor monsteruggla i skallen i sisådär 120 knyck en natt förra sommaren. Hann precis slänga ner huvudet mot tanken innan smällen, annars hade det nog gått illa. Satans självmordsbenägna vilddjur dom där ugglorna.

Edit: Och farsan körde ihjäl en kossa i slutet av femtitalet. Den hade kommit ut på vägen och stod och idisslade eller nåt bakom en sväng, smack bara så satt hojen i kosidan och farsan voltade över ett stängsel och landade hyfsat mjukt i en hage. Tur för mig..

Last edited:
Vi höll på att få en livs levande stork i huvudet på Autobahn i somras!! Den satt i mitten på vägen och tuggade väl i sig nån groda eller nåt och fick för sig att den skulle lyfta strax framför oss, alla som har sett en stork starta vet att den behöver en rejäl startsträcka... phuu

Polaren var ute och körde sin raggavolvo 740 en sen fredagskväll efter att ha hängt hos sin brud. Rätt som det är hoppar två rådjur ut framför bilen.

Dom hoppar ut sida vid sida varpå han smäller in i det närmsta rådjuret som i sin tur flyger iväg och krockar med rådjur nummer två. Båda rådjuren kolavippar. :3freak

Polaren får alltså bara en buckla i bilen men två skalper att hänga på väggen. Två till priset av en helt enkelt. :dummer

Man får passa sig när man är ute på bonnalandet också, var ute o snurrade på små 50/70 vägar i norra Halland o passerar några hus, bl.a. en lada. Tänker inte så mkt på det förräns två krökar längre bort när ett får helt plötsligt står mitt i en kurva (skymd av buskar o träd). Såg det såpass tidigt att jag hann bromsa/väja utan problem men så körde jag inte särskilt fort heller. Hade jag kört bil hade jag säkert minskat Sveriges fårstam med minst ett exemplar....

Inte kört på nåt djur med mc...än så länge! Men jagat en tjäder med min KTM..... :rolleyes: kört på en gubbe på cykel på ett övergångsställe !!Cykeln blev skrot....*pust*Men inga skador på gubben som tur var...
..och kört på en labrador med moppen för lääänge sen...

vtwin skrev:
2003. Måsar smäller bra, så bra att man spräcker kåpan på ett ställe där den normalt ska vara absolut starkast. Fart ca 150-160. Den led inte en sekund iaf. Skönt det. Tråkigt dock :(

Det var ju tur att kåpan inte led i alla fall.

Har avlivat 2 x pippi och x antal humlor och getingar men det absolut farligaste jag har avlivat var en trollslända... Tog precis mitt på visiret vid en hastighet av ca 150 och jag kan ju säga att dedär flygfäna innehåller mer geggamoja/slem än man tror, såg INGENTING genom visiret.

Usch klipte en humla me ögat en gång, dock bara i moppe fart (45) så ögat klarade sig men fan va det rann...............(träffade väll kanske strax ovanför ögat, men man vill ju att det ska låta dramatiskt)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8