"Djupa" ytfiningen på plastlaminat

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Jag och polaren har slirat iväg på tanken med fiberplast på hojen så nu skall det byggas. Tror han slirade iväg lite väl mkt och ville har en hel kaross ritad och konsturktionsberäknad... tur att man inte kom så långt som till bakad kolfiber i när vi satt och räknade i plugget.

Tidigare har jag lagat båt med glasfiber, epoxy och färgad gelcoat... typ ingen erfarenhet alls med andra ord.

Då jag också håller på med trampcykel och därigenom är riktigt colfiberkåt är den klassiska djupa ytfinishen ett måste :rolleyes: Om jag får till en bakkåpa borde inte en cykelsadel vara långt borta..:banana

Tanken är alltså att bygga en stabil del av glasfiber och sen lägga på ett lager kolfiber på toppen för en perfekt look. Att del hela är tungt och egentligen helt fejk saknar betydelse. Hållbarhet och kolfiber räcker för mig.

Så frågan är alltså...

Hur får man till den djupa ytfininsh som man ser på professionella deltaljer? Är det enbart epoxy->Våtslipa och polera->På med mer epoxy->Slipa slipa->mer epoxy.

Eller är det något annat, genomskinlig gelcoat kanske? (Om det finns?)

Eller är rent av polyester genomskinligt?

Eller skiter man helt i gelcoaten? Verkar va så om man ser på youtube tutorials.

Har ni några tankar och förslag?
 
Du har svarat rätt på din egna fråga.

Först en fin yta på glasfibergrunkorna.
Sen på med epoxi och kolfibern.
SEN mer epoxi, slipa, mer epoxi, slipa......:tummenupp

Går att toppa det hela med klarlack men det ger en annan look.
Bara epoxi ser lite mer race ut då klarlacken ger en FÖR perfekt yta.
Olika efter tyck och smak !
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top