Jag och polaren har slirat iväg på tanken med fiberplast på hojen så nu skall det byggas. Tror han slirade iväg lite väl mkt och ville har en hel kaross ritad och konsturktionsberäknad... tur att man inte kom så långt som till bakad kolfiber i när vi satt och räknade i plugget.
Tidigare har jag lagat båt med glasfiber, epoxy och färgad gelcoat... typ ingen erfarenhet alls med andra ord.
Då jag också håller på med trampcykel och därigenom är riktigt colfiberkåt är den klassiska djupa ytfinishen ett måste
Om jag får till en bakkåpa borde inte en cykelsadel vara långt borta..
Tanken är alltså att bygga en stabil del av glasfiber och sen lägga på ett lager kolfiber på toppen för en perfekt look. Att del hela är tungt och egentligen helt fejk saknar betydelse. Hållbarhet och kolfiber räcker för mig.
Så frågan är alltså...
Hur får man till den djupa ytfininsh som man ser på professionella deltaljer? Är det enbart epoxy->Våtslipa och polera->På med mer epoxy->Slipa slipa->mer epoxy.
Eller är det något annat, genomskinlig gelcoat kanske? (Om det finns?)
Eller är rent av polyester genomskinligt?
Eller skiter man helt i gelcoaten? Verkar va så om man ser på youtube tutorials.
Har ni några tankar och förslag?
Tidigare har jag lagat båt med glasfiber, epoxy och färgad gelcoat... typ ingen erfarenhet alls med andra ord.
Då jag också håller på med trampcykel och därigenom är riktigt colfiberkåt är den klassiska djupa ytfinishen ett måste

Tanken är alltså att bygga en stabil del av glasfiber och sen lägga på ett lager kolfiber på toppen för en perfekt look. Att del hela är tungt och egentligen helt fejk saknar betydelse. Hållbarhet och kolfiber räcker för mig.
Så frågan är alltså...
Hur får man till den djupa ytfininsh som man ser på professionella deltaljer? Är det enbart epoxy->Våtslipa och polera->På med mer epoxy->Slipa slipa->mer epoxy.
Eller är det något annat, genomskinlig gelcoat kanske? (Om det finns?)
Eller är rent av polyester genomskinligt?
Eller skiter man helt i gelcoaten? Verkar va så om man ser på youtube tutorials.
Har ni några tankar och förslag?