Djupa funderingar kring posten

Jag är helt övertygad om att "vanlig" post får ligga och vänta nånstans även fast de skulle ha kunnat köras iväg tidigare, annars skulle man inte kunna ta betalt mer för att få fram paketen fortare.

Något som jag däremot tycker är imponerande (vilket troligtvis inte har något med posten att göra) är om man tex ska ha en motordel från Mekonomen, får man delen dagen efter vid kl 10 c:a om man beställer den innan kl 15.30 samma dag, det kostar däremot inget extra, konstigt

Vi låter inga brev ligga och vänta, 94-96% av A-posten som postas i tid kommer fram dagen efter.

Nu råkar det vara så att Posten (genom dotterbolaget HIT) kör samtliga transporter mellan Mekonomens centrallager och butikerna.:tummenupp

Då kom det ju snabbt men man hade slarvat med scanningen på terminalen. Ring och klaga och kräv att dom kör ut det igen utan extra kostnad. Att dom levererar på dagtid är inte så konstigt om det behandlas som företagspaket, det är liksom en del av tjänsten.

Fast vad vet jag, jag jobbar på brevsidan så pakethantering och dess terminaler är inte min starka sida.

Samt Östersund, Umeå och Luleå om man ska vara petig.

Äh, det var snabbare att svänga förbi bussgodsterminalen och hämta det i morse, det var mest att jag blev förvånad att paketet påstods ligga och mögla på Bromma trots att det redan var här, jag hade ju ingen chans att veta att jag skulle vara hemma och ta emot det (vilket jag ändå inte hade varit).

Lyckligtvis har vi bussgods mitt i stan, men det kanske flyttas ut till terminalen vid flyget om vi ska ha paketsortering här med?

Bläääää hur blev jag Postens största försvarare, jag vill ju bara ha min lön så jag har råd med MC-beroendet?

Nåja jag sitter ju på jobbet och surfar SH så jag kanske är skyldig arbetsgivaren lite goodwill-spridning...

Äh, det var snabbare att svänga förbi bussgodsterminalen och hämta det i morse, det var mest att jag blev förvånad att paketet påstods ligga och mögla på Bromma trots att det redan var här, jag hade ju ingen chans att veta att jag skulle vara hemma och ta emot det (vilket jag ändå inte hade varit).

Lyckligtvis har vi bussgods mitt i stan, men det kanske flyttas ut till terminalen vid flyget om vi ska ha paketsortering här med?

Jag brukar beställa paket till jobbet så slipper jag passa tider. Alltid kul när DHL-killen ska in och ränna på Postens huvudkontor, dom brukar se lite vilsekomna ut.

Ingen aning om hur det kommer funka, jag sitter på brevsidan som sagt. Vi har ingen verksamhet i Ånge.

Last edited:
Bläääää hur blev jag Postens största försvarare, jag vill ju bara ha min lön så jag har råd med MC-beroendet?

Nåja jag sitter ju på jobbet och surfar SH så jag kanske är skyldig arbetsgivaren lite goodwill-spridning...

Jag brukar beställa paket till jobbet så slipper jag passa tider. Alltid kul när DHL-killen ska in och ränna på Postens huvudkontor, dom brukar se lite vilsekomna ut.

Ingen aning om hur det kommer funka, jag sitter på brevsidan som sagt. Vi har ingen verksamhet i Ånge.

Är det inte enklast att sortera bort allla räkningar som kommer till dig då? :D

Jag har inget emot posten alls, förutom att paketmisshandeln i Ånge alltid har försenat alla paket norrut, men det är klart, dom måste ju vänta tills dom har fått ihop till en full rensläde norrut...

Nu beställer jag sällan paket, men gör jag det så beställer jag dom till mitt jobb, det jag fick nu skickades hem utan att jag visste om det, tills jag fick mail från UPS.

Jag va på Postens utlämmnings ställe häromdan och skulle hämta ett paket som skickats till min son som är 5 månader. Det gick INTE att hämta för han hade ingen legitimation! Va fan :huvet hur många på 5 månader har leg? Dom sket fullständigt i att jag kunde legitimera mig...

Dom tyckte att jag skulle be företaget skicka om paketet i mitt namn istället! Efter lång diskussion ringdes posten upp, jo leg behövs eller i värsta fall personbevis. Det blev att knata hem skogstokig och beställa ett personbevis. Fan va trött man blir....

Jag va på Postens utlämmnings ställe häromdan och skulle hämta ett paket som skickats till min son som är 5 månader. Det gick INTE att hämta för han hade ingen legitimation! Va fan :huvet hur många på 5 månader har leg? Dom sket fullständigt i att jag kunde legitimera mig...

Dom tyckte att jag skulle be företaget skicka om paketet i mitt namn istället! Efter lång diskussion ringdes posten upp, jo leg behövs eller i värsta fall personbevis. Det blev att knata hem skogstokig och beställa ett personbevis. Fan va trött man blir....
Ta med sonen så kan de på posten säga till honom att kvittera

Jag gillar posten, funkar skitbra. Våran lantbrevbärare är så serviceminded så man skäms ibland. Sen har vi terminalen på Bockasjögatan i Borås med supertrevlig och hjälpsam personal.

Tror tom tågen skulle komma fram fortare om SJ skippa banverket o posta dem istället.

Jag gillar posten, funkar skitbra. Våran lantbrevbärare är så serviceminded så man skäms ibland. Sen har vi terminalen på Bockasjögatan i Borås med supertrevlig och hjälpsam personal.

Tror tom tågen skulle komma fram fortare om SJ skippa banverket o posta dem istället.

Brevbäraren där jag bor har jag aldrig träffat brevbäraren på jobbet kommer in och lämmnar posten och surrar lite, ibland brukar han låna ett eluttag och snabbladda packmmoppen medans han springer hyreshusen runt omkring...

Jag tillägnar alla postisar den här låten, raden "Man sände sina dokument
med män i uniform
som färdades på snö och is,
i hällregn och i storm." stämmer bra på dom...

http://www.youtube.com/watch?v=gQTBef2MW4Q

Paketmarodörerna i Ånge får hänga med på den!

Jag skickade ett brev till IKEA i Malmö tror jag det var. Tydligen så har IKEA Malmö flyttat sitt varuhus men jag använde den gamla adressen. Efter några veckor kom brevet tillbaka till mig med kommentaren: adressaten okänd.

Eeeh liksom, posten i Malmö känner inte till IKEA? skriv hellre: ditt missanpassade lata härke; fatta att IKEA har ny adress!!!
Men adressat okänd? Nä. :glömdet

Jag skickade ett brev till IKEA i Malmö tror jag det var. Tydligen så har IKEA Malmö flyttat sitt varuhus men jag använde den gamla adressen. Efter några veckor kom brevet tillbaka till mig med kommentaren: adressaten okänd.

Eeeh liksom, posten i Malmö känner inte till IKEA? skriv hellre: ditt missanpassade lata härke; fatta att IKEA har ny adress!!!
Men adressat okänd? Nä. :glömdet

Min kusin köpte,renoverade och bodde i en gammal skola i inlandet.

Jag skulle skicka julkort men hade inte adressen...

Jag skrev hans smeknamn som han har haft sedan han var liten och la till adressen " i gammskolan" och byanamnet (inget postnummer).

Det kom fram och i julklapp från brevbäraren fick han en bunt flyttkort :D

Jag skrev hans smeknamn som han har haft sedan han var liten och la till adressen " i gammskolan" och byanamnet (inget postnummer).

hahahahaha.......kick ass.

Vi låter inga brev ligga och vänta

Nä inte vår brevbärare heller, han delar ut i valfritt brevinkast i porten. VARJE dag hänger det 3-5 brev på hissdörren som hamnat fel.

Jag har ringt både posten och bring som hyllar sina utdelare trots det blir det ALLTID fel och räkningar etc missas.. Tack så mkt, starkt jobbat... :mad:

Sånt där såg jag i något program från utlandet där dom inte hade något "adressystem" utan stan hade väl ett namn och sen skrev dom ungefär Tredje huset till höger om gamla kiosken, tre trappor, Nalle Puh. Fungerade tydligen helt ok, fast det e klart det är ju ingen sorteringsmaskin som kan smattra iväg några hundra brev i minuten då =)

Sånt där såg jag i något program från utlandet där dom inte hade något "adressystem" utan stan hade väl ett namn och sen skrev dom ungefär Tredje huset till höger om gamla kiosken, tre trappor, Nalle Puh. Fungerade tydligen helt ok, fast det e klart det är ju ingen sorteringsmaskin som kan smattra iväg några hundra brev i minuten då =)

Hahaha, vilket helvete det måste vara, den ena skriver "tredje huset från strippklubben" och nästa "åttonde huset från kyrkan"

Min farfar såg det som en sport att aldrig skriva fullständig address eller postnummer.

Fränaste addressaten han skrev till löd: Grannen till han med massa jänkebilar i "STAD"

Sen fanns det ju lokalt folk med en bit emellan för länge sen... Julkort til "Krister i tallet" "Lasse i enet" i bästa fall med ett bynamn efter m.m kom alltid fram :)

Lär ju vara delvis manuell brevsortering i detta landet när sådana brev kan komma fram.

För att inte tala om ett brev vi fick hem får några år sen, gick fan inte läsa addressen, såg inte vad det stod alltså... Men det kom fram :)

Måste vara samma artikel som jag läste i Times för något år sedan, det var en intervju med brevbäraren i en stad i Sydamerika :D
Helt galet lät det som men givetvis får de in rutinen. Det som han tyckte var bra var att han efter flera år på sin runda var ganska så oersättlig då det hade tagit honom nästan ett år att lära sig hitta alla adresser.
Frågan är ju bara om någon fick vänta på post i ett år också :näsblod

Last edited:
Måste vara samma artikel som jag läste i Times för något år sedan, det var en intervju med brevbäraren i en stad i Sydamerika :D
Helt galet lät det som men givetvis får de in rutinen. Det som han tyckte var bra var att han efter flera år på sin runda var ganska så oersättlig då det hade tagit honom nästan ett år att lära sig hitta alla adresser.
Frågan är ju bara om någon fick vänta på post i ett år också :näsblod

Jo någon tidsgaranti kanske det inte är frågan om men kan ju inte vara helt lätt med 20-30% analfabeter eller som i Afrika där det är 70-80%...

Jo någon tidsgaranti kanske det inte är frågan om men kan ju inte vara helt lätt med 20-30% analfabeter eller som i Afrika där det är 70-80%...

ÅAS skriver inte analfabeter speciellt många brev heller...

En bekant som har bott i Afrika berättade att när han åkte emellan två orter (regelbundet) så började lokalbefolkningen skicka hälsningar med honom till nästa by.

Till att börja med var det väl mest om någon hade dött eller så, men det blev mer och mer hälsningar, han fick börja skriva upp i block och det blev fler och fler stopp på vägen för att läsa upp meddelanden och ta returmeddelanden, till slut blev det ohållbart.

Det visade sig att det fanns ju folk i varje by som kunde skriva och läsa, så han överlät den biten till dom, byborna fick gå till den som kunde skriva och be honom skriva ner en hälsning, och när det sedan kom ett svar fick dom gå till honom och få det uppläst.

Helt plötsligt upphörde meddelande skickandet nästan helt, det visade sig att dom som kunde läsa/skriva hade skickat meddelanden till varandra och kommit överens om att ta betalt, däremot höll dom det hemligt så att han som körde ut breven mellan byarna inte skulle kräva betalt...

Ty såådan ääär kapitalismen.... :D

ÅAS skriver inte analfabeter speciellt många brev heller...

Hehe nä det är väl förvisso sant men nu är det ju inte enbart post ett adressystem används till. En anekdot i sammanhanget är ex Renault som har/hade hela sitt reservdelsprogram i datorn uppbyggt med huvudsak bilder och det skulle just bero på att de är såpass stora i bl.a. afrikaländer.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph