Diverse hjälp KTM 530?

hermelin

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
KTM 530 EXC SixDays
Tänkte bara kolla om det finns någon trevlig själ som kan hjälpa mig med lite funderingar då jag är nybörjare på detta.
När rekommenderas det att man byter kamkedja?
Kan man kolla hur kedjan mår på spännaren? Har sett att man ska kolla hur många klick det är kvar, men hur kollar man klicken? Eller har den ens klick? Verkar bara vara en hydraulisk liten kolv som trycker utåt, men kände inga klick.
När rekommenderas kolvbyte?
Ena gaffelbenet läcker olja så jag antar att packboxen är trasig. Någon som har en länk till en bra guide för att byta dessa? När jag ändå ska byta på ena är det då lika bra att byta på bägge trots att det andra inte läcker?

Hojen har gått strax över 100 timmar, finns det något mer jag behöver göra/tänka på?

Du har hydrualisk spännare så du kan inte känna några klick, det är äldre KTM de med RFS motorn som har klick. Det är vanligt att de hydrualiska spännarna ger sig så man byter ut dessa mot en uppgraderad variant. Åker du motionsenduro kan cykeln gå 200h innan renovering med bla kolvbyte. Kolla ventilspelet så att det inte rör sig.

Ja byt båda pboxarna samtidigt. Det går åt strax över 1L olja så köp hem mer än en flaska. www.soe.se har bra guide för pboxbyte. Inte riktigt nybörjarjobb då det är viktigt att boxen inte kantrar och skadas för då börjar det snart läcka igen.

Okej. Vet du vart jag kan få tag på en uppgraderad variant för en bra peng? Jag kör nästan bara gata med hojen med motardhjul på. Men jag har bara kört den i 6 timmar och innan har den gått motionsenduro. Har kollat ventilerna precis och dom låg inom toleranserna. Men jag är rädd att det läcker lite olja från toppen. I skarven, (strax under var kamkedjespännaren sitter), där packningen sitter brukar det kunna vara lite fuktigt efter en dags körning. Och jag antar att det inte är så bara att riva isär det? Något att oroa sig för eller är det bara att hålla koll på oljenivån och fylla på om nödvändigt?

Då kollar jag om jag hittar det där! Har hört att de ska vara lite klurigt, men jag kan lika gärna försöka så jag lär mig. I värsta fall får jag lämna in benen om jag inte får ihop det :lol

Tack för all hjälp Boris! Du är ju kung för oss KTM ägare som inte har stenkoll på allt än :tummenupp

Menade självklart mellan cylindern och motorblocket när det är under kamkedjesträckaren...

Okej. Vet du vart jag kan få tag på en uppgraderad variant för en bra peng? Jag kör nästan bara gata med hojen med motardhjul på. Men jag har bara kört den i 6 timmar och innan har den gått motionsenduro. Har kollat ventilerna precis och dom låg inom toleranserna. Men jag är rädd att det läcker lite olja från toppen. I skarven, (strax under var kamkedjespännaren sitter), där packningen sitter brukar det kunna vara lite fuktigt efter en dags körning. Och jag antar att det inte är så bara att riva isär det? Något att oroa sig för eller är det bara att hålla koll på oljenivån och fylla på om nödvändigt?

Då kollar jag om jag hittar det där! Har hört att de ska vara lite klurigt, men jag kan lika gärna försöka så jag lär mig. I värsta fall får jag lämna in benen om jag inte får ihop det :lol

Tack för all hjälp Boris! Du är ju kung för oss KTM ägare som inte har stenkoll på allt än :tummenupp

http://www.dirttricks.com/timing_chain_tensioner.htm är tillverkaren av den uppdaterade spännaren.

Att det läcker lite vid cylinderfoten är ett kosmetiskt problem om det är så små mängder att det svettas lite efter en dags åkning. Gilla läget! Du skall alltid hålla koll på oljan oavsett läckage där eller ej, det är så liten oljevolym att du bör kolla olja var 50mil.

Beställning gjord :tummenupp Skönt att höra att det är kosmetiskt! Kollar alltid oljenivån innan jag drar ut, men har hört lite olika om vart oljenivån ska vara på glaset när den är kall. Vissa säger långt ner, vissa mitten och vissa säger att den ska vara ända uppe i toppen på nivåglaset. Vad ska jag lita på?

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back