Diverse hjälp KTM 530?

hermelin

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
KTM 530 EXC SixDays
Tänkte bara kolla om det finns någon trevlig själ som kan hjälpa mig med lite funderingar då jag är nybörjare på detta.
När rekommenderas det att man byter kamkedja?
Kan man kolla hur kedjan mår på spännaren? Har sett att man ska kolla hur många klick det är kvar, men hur kollar man klicken? Eller har den ens klick? Verkar bara vara en hydraulisk liten kolv som trycker utåt, men kände inga klick.
När rekommenderas kolvbyte?
Ena gaffelbenet läcker olja så jag antar att packboxen är trasig. Någon som har en länk till en bra guide för att byta dessa? När jag ändå ska byta på ena är det då lika bra att byta på bägge trots att det andra inte läcker?

Hojen har gått strax över 100 timmar, finns det något mer jag behöver göra/tänka på?

Du har hydrualisk spännare så du kan inte känna några klick, det är äldre KTM de med RFS motorn som har klick. Det är vanligt att de hydrualiska spännarna ger sig så man byter ut dessa mot en uppgraderad variant. Åker du motionsenduro kan cykeln gå 200h innan renovering med bla kolvbyte. Kolla ventilspelet så att det inte rör sig.

Ja byt båda pboxarna samtidigt. Det går åt strax över 1L olja så köp hem mer än en flaska. www.soe.se har bra guide för pboxbyte. Inte riktigt nybörjarjobb då det är viktigt att boxen inte kantrar och skadas för då börjar det snart läcka igen.