Diverse frågor ang CRF 450m och körkortsfråga!

Freddyboyo

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
-04 Honda CRF450m
Tjäna! Ny på detta forumet, även nybliven mc-ägare, det blev en Honda CRF 450 HM -04.
Har lite frågor om hojen! Köpte den häromdan och det enda som inte funkar som det ska (vad jag har märkt) är elen, t.ex blinkers och tuta. Är helkass på el, men finns det något kopplingsschema eller nåt jag kan gå efter? Antar att det bara är att göra om och göra rätt.. Och när jag ändå gör det, finns det några fräschare blinkers att köpa från butik? Dessa såg så tråkiga ut.. :-)

Sitter även och kollar upp lite reservdelar, vart ska man handla? Är det samma reservdelar till en motard som det är till crf450R ? Jag handlar gärna från Sverige...
Fick heller inte med någon handbok, någon som kanske har en till övers? Jag köper gärna.. Kan ju va bra att veta oljenivåer och sånt!

Sedan en körkortsfråga! Tänkte ta kortet nu och vill komma undan så billigt som möjligt, jag har kört cross och kan väl köra hoj hyfsat. Min tanke är att typ bara köpa teoriboken och plugga den, sedan skriva upp mig för riskutbildningarna. Dom bör jag väl klara av men frågan är om jag har någon chans att klara en uppkörning utan att övningsköra något alls, varken privat eller genom körskola. Har B-körkort så trafikregler och sådant kan jag ju, förhoppningsvis :D Kan det gå eller är det en bra idé att ta några körlektioner?

Dyker säkert upp fler frågor efter hand men jag tackar för mig sålänge! :)
/Freddy

alltid bra att ta ett par lektioner, om du bara kört bil så lär du, som jag ha svårt med placeringarna på mc. Lätt att träna in bara man har en körskolelärare som berättar hur. läsa sig till går ju men kan va svårt att se när man själv gör fel. Även högerregeln brukar folk ha problem med, fick rätt mycket skäll av min lärare när ja dundrade fram igenom korsningarna haha :P

jag tog 3 lektioner på 1.5 timma styck, läraren trodde att jag skulle klara uppkörningen efter första lektionen men ja körde tredje bara för att vara säker på körningen.

googla på "Honda CRF 450 manual" finns en massa manualer i pdf format vet dock inte vilken som är till din hoj.

Tack för tips och manual funnen! :)

Någon som har koll på de andra frågorna? Vill framförallt få elen att fungera, blinkers och tuta som fungerar ibland. Blinkers lyser mer med fast sken än att de blinkar... Vad göra och vad säger besiktning?

Efter att ha läst ihjäl mig så verkar det ju vara statorn som är mitt elfel.. Har dock inte mätt upp än.

Fungerar denna: http://www.24mx.se/stator-trail-tech , som är till vanliga CRF450R ?

Kom igen nu ;)

Välkommen och rolig hoj du köpt :) Har själv en crf450 motard.
Den statorn ska passa men kan det inte vara bilnkersrelät som är dåligt? Om du bara vill ha en tuta för besiktning så kan du köpa en sån cykeltuta ifrån biltema.

Blinkers finns bla på motoaction.se
Jag hade med kört mycket cross när jag skulle ta mitt mc kort. Gjorde bara det man måste på skolan och sen så övade jag konbanor hemma själv. Man har ju god kontroll över hojen om man kört cross innan. Klarade kortet galant på första försöket med farsans glidare.

Såhär ser min hoj ut i dagsläget
20140626_162441.jpg

tack och tack för svar :)
provade hojen idag, allt funkar när jag ger lite gas. På tomgång blir det sämre kräm i allt (förstås) och tutan funkar inte när jag har lyset på t.ex.
Ändå osäker på om statorn är samma till HM som till vanliga crf450R, har läst nånstans om att man behöver byta svänghjul. Stämmer lr ej?

Fräsch hoj föresten!:)

Jag har kört ganska mycket cross och enduro och det är en jäkla skillnad på en tung motorcykel alltså. Kör en Hornet 600 2001 reggad som tung och det är en väldig skillnad på tyngd och framförallt kraft. Ska göra risktvåan nu på Onsdag och har inte kört mycket alls så jag har inte fått in tekniken än. Ska förhoppningsvis nu ut o åka lite o öva en del privat om det nånsin slutat regna..

Hade isär motorn idag och statorn är ju inte ens lik den som jag länkade till. Blir galen, VART HITTAR JAG EN STATOR TILL EN HONDA CRF 450 HM ?!?! :)))

Jag har kört ganska mycket cross och enduro och det är en jäkla skillnad på en tung motorcykel alltså. Kör en Hornet 600 2001 reggad som tung och det är en väldig skillnad på tyngd och framförallt kraft. Ska göra risktvåan nu på Onsdag och har inte kört mycket alls så jag har inte fått in tekniken än. Ska förhoppningsvis nu ut o åka lite o öva en del privat om det nånsin slutat regna..

Lycka till! :)

Problemet är löst utan att behöva byta någon stator eller svänghjul. Och jag är rätt övertygad om att någon stackare inom snar framtid kommer att sitta att googla ihjäl sig och ringa runt hur man blir bukt med det här felet på billigast och bästa sätt. För mig räckte det med en så simpel grej som att TA BORT DINA KASSA LED-BLINKERS OCH SLÅ IN VANLIG 6w GLÖDLAMPA. :-)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti