Diverse bränsleförbrukningar....

Det är ju iofs sant, eller sålänge energikostnaden för att få upp oljan är lägre än vad man kan få betalt för energin i oljan så kommer det vara lönsamt. Elektriciteten kan ju vara billigare per energienhet än oljan.

Olja kan användas som smörjmedel också plus att flytande energi har den goda egenskapen att man snabbt kan fylla tanken. Så ja, oljan kan och kommer nog har ett lite högre pris än el räknat per kWh.
 
Olja kan användas som smörjmedel också plus att flytande energi har den goda egenskapen att man snabbt kan fylla tanken. Så ja, oljan kan och kommer nog har ett lite högre pris än el räknat per kWh.

Jaoh.
Sedan finns det ju en till brytgräns, när det är billigare att tillverka oljan i labb än att pumpa upp den. Men jaja. :D Det är oavsett ganska långt fram i tiden. Vi kommer nog få en rejäl ekonomisk krash innan oljan tar slut ivf. :hihi
 
Nja, jag tror att det kommer nog vara lönsamt tills det åtgår mer energi att få fram än energivärdet man får upp.
Alternativen kommer bara bli dyrare och de kräver dessutom markyta som också är en tillgång som slutat tillverkas.

Precis (brytvärd), inte fan lär någon lägga ut 100kr för nått de kan sälja för 20.. Eller ju, Löfven kanske kan, med dina/våra pengar..
 
Hittade uppgifter på att dom 15 största fartygen i världen släpper ut lika mycket cancer- och astma framkallande ämnen som 760 miljoner bilar... det va ju en del...

Googlade och fann uppgifter på att det finns drygt 1 miljard bilar i världen.
Skulle väl tro att resterande av fartygen som finns släpper med råge ut så att det täcker upp för resten av världens bilar...
Tänker bara att det jagas så förbannat på bilars utsläpp...
 
Du är inte först att tänka i de banorna, det brukar benämnas som förbrukning per personkilometer eller för gods ton/km.

Gäller det även min blåfård tro? Hela flakbilen räknas i mina ögon som gods och då bör således liter/mil delas i 3 för att få fram ton/km(mil) och med det resonemanget blir det svårt att hitta en snålare bil.
 
Gäller det även min blåfård tro? Hela flakbilen räknas i mina ögon som gods och då bör således liter/mil delas i 3 för att få fram ton/km(mil) och med det resonemanget blir det svårt att hitta en snålare bil.

Gods är vad du transporterar på flaket, så ensam i hytten med tomt flak så är du en statistisk outlier.
 
Hittade uppgifter på att dom 15 största fartygen i världen släpper ut lika mycket cancer- och astma framkallande ämnen som 760 miljoner bilar... det va ju en del...

Googlade och fann uppgifter på att det finns drygt 1 miljard bilar i världen.
Skulle väl tro att resterande av fartygen som finns släpper med råge ut så att det täcker upp för resten av världens bilar...
Tänker bara att det jagas så förbannat på bilars utsläpp...

Jag har sett att flera delar den uppgiften på facebook. Men jag är lite skeptisk.

Tidigare i den här tråden står det att Emma Maersk som är världens största containerfartyg drar cirka 3000 liter per mil. 3000x15 skepp = 45000 liter per mil.

760 miljoner bilar med en snittförbrukning på 0,8 liter per mil drar 608 miljoner liter tillsammans per mil.

608000000-45000 visar då att bilarna har en förbrukning på 607955000 liter mer än 15 stora fartyg på samma distans. Jag tvivlar på att filter och katalysatorer i bilar ger så mycket mindre utsläpp jämfört med oljan som båtarna bränner.

Nu vet jag inte alls hur de har räknat. Statistik kan man ju vinkla hur mycket man vill för att få fram det svaret man vill ha. En mer riktig jämförelse borde kanske vara att räkna utsläpp per mil och ton mot lastbilar. Men då ger det nog inte samma genomslagseffekt i media. Oavsett så borde fartyg och flyg ha hårdare avgasreningskrav.

Sen kan jag inte fatta varför Europa fortfarande betalar fraktkostnaderna från Kina. Med "gratis" frakt blir det ju många fartyg som ska köras fram och tillbaka. Det är ju inte direkt så att de är ett fattigt utvecklingsland längre. Nånting säger mig att ett gäng korrupta politiker(?) tjänar stora pengar på att hålla liv i ett avtal som borde varit rivet för länge sen :confused:
 
Jag har sett att flera delar den uppgiften på facebook. Men jag är lite skeptisk.

Tidigare i den här tråden står det att Emma Maersk som är världens största containerfartyg drar cirka 3000 liter per mil. 3000x15 skepp = 45000 liter per mil.

760 miljoner bilar med en snittförbrukning på 0,8 liter per mil drar 608 miljoner liter tillsammans per mil.

608000000-45000 visar då att bilarna har en förbrukning på 607955000 liter mer än 15 stora fartyg på samma distans. Jag tvivlar på att filter och katalysatorer i bilar ger så mycket mindre utsläpp jämfört med oljan som båtarna bränner.

Nu vet jag inte alls hur de har räknat. Statistik kan man ju vinkla hur mycket man vill för att få fram det svaret man vill ha. En mer riktig jämförelse borde kanske vara att räkna utsläpp per mil och ton mot lastbilar. Men då ger det nog inte samma genomslagseffekt i media. Oavsett så borde fartyg och flyg ha hårdare avgasreningskrav.

Det är Svavel och kväveoxid som släpps ut från dessa fartyg och kan inte jämföras med dom ämnen vi tittar på i övrig fordonspark.
När man tillverkar bränsle så får man tjockolja som en restprodukt, tjockoljan körs i båtar.
Man räknar med att dom 15 största fartygen släpper ut som hela världens fordonspark.
Det är t.ex därför som man i städer som New Orleans har skyhöga luftrörsrelaterade sjukdomar som Astma i vindriktningen från hamnen.

Tänkvärt: Plats 16-10000 i storlek bland fartygen är nästa lika stora som 15e platsen enligt den SVT dokumentär som tog upp ämnet för ett par år sedan. :(
 
Det är Svavel och kväveoxid som släpps ut från dessa fartyg och kan inte jämföras med dom ämnen vi tittar på i övrig fordonspark.
När man tillverkar bränsle så får man tjockolja som en restprodukt, tjockoljan körs i båtar.
Man räknar med att dom 15 största fartygen släpper ut som hela världens fordonspark.
Det är t.ex därför som man i städer som New Orleans har skyhöga luftrörsrelaterade sjukdomar som Astma i vindriktningen från hamnen.

Tänkvärt: Plats 16-10000 i storlek bland fartygen är nästa lika stora som 15e platsen enligt den SVT dokumentär som tog upp ämnet för ett par år sedan. :(

Läste lite mer om uträckningen och utsläppen för bilar är baserat på 1500 mil per år medans fartygens utsläpp är baserat på kontinuerlig drift nästan hela året. Då stämmer det säkert ganska bra.

Det har även räknats på utsläpp per tonkilometer mellan fartyg och lastbilar. Det var fortfarande ingen vacker läsning för fartygen. "Fartygstransporter orsakar de värsta svavelutsläppen - 150-200 gånger mer svavel per tonkilometer jämfört med lastbilstransporter".
 
Gods är vad du transporterar på flaket, så ensam i hytten med tomt flak så är du en statistisk outlier.

Eftersom jag oftast bara transporterar mig själv, så är ju jag godset, så blir jag mycket fetare så blir det miljövänligare att köra bil!

Jag borde bli politiker...
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top