Div frågor ang sreetfighter bygge cbr 900

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Har blivit sugen på att bygga en fighter av min blade års mod 97. ( väldigt originellt :rolleyes: ) Har några funderingar, När jag byter styrkrona måste tändningslåset bort och vad jag har läst mig till på forumet så måste "blindbultarna " det sitter med borras ur, hur smidigt är det ? Sen antar jag att gas, kopplingsvajrarna och bromsslangarna blir förkorta ? och hur ni har gjort med kabelstammen. Jag tänkte försöka ha elen orörd och gömma allt bakom en frontkåpa. Vet att det är riktiga nybörjarfrågor men frågar man inte får man inget veta......

Tja.
Har ju en -97a som ja byggde om förra vintern.

Jag har borrat orginalkronan så där kan jag inte hjälpa dig..

Men när det gäller kablar o slangar så räckte både koppling o gas viren till för mig efter lite omdragning.... Bromsslangarna blev däremot aldeles för korta, typ en decimeter så dom fick jag förlänga.

Ang elen så lyckades jag gömma allt under tanken o drog fram nya sladdar till lysen o blinkers.

Lycka till

Förstärkte borrade min krona enligt Wiseguy`s ritning (hittar inte tråd så kan inte länka) och det funkar utmärkt.

Min kopplingsvire bytte jag mot en gammal Yamaha vajer, bromsslangar vill man ändå ha stålomspunna nu när dom syns så det är bara att göra hela skiten i snören och sticka och få dom pressade.

Elen är gömd bakom min lyktkåpa och kommer så att bli även nu när jag byter lyse på den i vinter.

Last edited:
Elen kan gömmas bakom lampan, under den nedre styrkronan och i ramen bakom styrhuvudet.
Kabelstammen är lite svårböjd men det går ifall man trixar lite.

Bultarna som håller fast tändningslåset går att borra upp.
Börja med att slå ett spår mitt på bulten med ett dorn. Sen borrar du med en liten borr. För att sedan gå upp till en stor borr. Ta det lugnt och försiktigt så går det bra.

Elen kan gömmas bakom lampan, under den nedre styrkronan och i ramen bakom styrhuvudet.
Kabelstammen är lite svårböjd men det går ifall man trixar lite.

Bultarna som håller fast tändningslåset går att borra upp.
Börja med att slå ett spår mitt på bulten med ett dorn. Sen borrar du med en liten borr. För att sedan gå upp till en stor borr. Ta det lugnt och försiktigt så går det bra.

Är det jag som inte hänger med här :va för att min bultar till tändningslåset var det insexskalle på...bara att skruva ur (underifrån) :tummenupp

Är det jag som inte hänger med här :va för att min bultar till tändningslåset var det insexskalle på...bara att skruva ur (underifrån) :tummenupp
Letade upp lite gamla bilder.
Det var någon variant av brytbult på dom.

Bifogat

• brytbult_1.jpg
    brytbult_1.jpg
    11.1 KB · Visningar: 281
  • brytbult_2.jpg
    brytbult_2.jpg
    24.5 KB · Visningar: 89
sorry om jag snål åker på tråden men när det gäller elen. hur har ni gjort? dragit om själva eller låtit proffs göra det?
själv behöver jag dra om en hel del. i princip allt eftersom det är en ihop plockad hoj. cutsen är från CBR 954 och resten ZX9R

har elschema men det e ju rena grekiskan. ska tillägga att jag inte har original tändningslås. för er som undrar nej hojen är inte stulen men nycklarna är borta. har köpt ett tändningslås från micro för 159:-:D

sorry om jag snål åker på tråden men när det gäller elen. hur har ni gjort? dragit om själva eller låtit proffs göra det?
själv behöver jag dra om en hel del. i princip allt eftersom det är en ihop plockad hoj. cutsen är från CBR 954 och resten ZX9R

har elschema men det e ju rena grekiskan. ska tillägga att jag inte har original tändningslås. för er som undrar nej hojen är inte stulen men nycklarna är borta. har köpt ett tändningslås från micro för 159:-:D
Jag drog om själv.
Det går ifall man är noggrann.
Märk upp alla kablar du kapar och sedan förlänger. Jobbigt att klura ut vart allt ska ifall man inte märker upp saker.
Löd ordentligt, använd krympslang och varmluftspicka.
Var metodisk.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...