Ditt val av app?

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag kör med en Garmin 276Cx, alltså en hederlig vanlig GPS.
I den har jag alltid Friluftskartan Pro.
En fördel som jag ser det är att man får med detaljerad topografi.
En annan fördel är att jag lägger in kartor och lager efter behov.
På vintern har jag Skoterledskartan ovanpå Friluftskartan.
Åker jag hoj (eller bil) så har jag även OSM (Open Street Map), vilket gör att jag alltid har en uppdaterad karta oavsett världsdel, och det är enkelt att lägga in och skifta mellan kartor.
Funkar dessutom att manövrera med handskar på.
Så...ingen app...ännu.

View attachment 495606


Bästa med 276 och den stora skärmen är att man ser var man är och "det var nog där jag borde kört" i samma bild... :crash
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Har haft Garmin, Silva m fl GPS,er sedan Garmin GPS50 fanns och nu sitter en Zumo 595 på styre oftast, men på rundor med hoj utan fäste för GPS,en så är det Google maps som gäller.
Då min touringhjälm har en Cardo så kan mobilen ligga undanstoppad mesta tiden.
1709045371245.png
GPSc50
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Garmin, men va f-n, GPS är bara till för att ge en hint om väg till slutmålet. Sträckan däremellan är man fri att utforska som man vill. Man får inte bli slav under vägledningen. Brukar ställa in undvik grus o motorvägar, sedan kör jag ungefär i rätt väderstreck. Ibland får man vända, men vad gör det?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Garmin, men va f-n, GPS är bara till för att ge en hint om väg till slutmålet. Sträckan däremellan är man fri att utforska som man vill. Man får inte bli slav under vägledningen. Brukar ställa in undvik grus o motorvägar, sedan kör jag ungefär i rätt väderstreck. Ibland får man vända, men vad gör det?
Jag jobbar också ungefär så. Kollar GPS-en i telefonen och memorerar vägen. Sen kör jag fel och stannar och kollar igen då och då. Till slut kommer man fram!
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Använder OsmAnd, lite högre tröskel att komma igång med jämfört med t.ex. CaliMoto (kör med den också).
Men mycket smidigare att kunna använda den typ av karta man vill ha, olika lager, ta bort information som man inte vill se etc.
Även smidigt att rutta på datorn innan färd.
Senaste resan i södra Sverige var OsmAnd bättre än CaliMoto på att rutta roliga asfaltsvägar samtidigt som den inte försökte få oss att köra över någons ägor på grusvägar som Detecht (om det är den som är svenskutvecklad för grus?)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Garmin, men va f-n, GPS är bara till för att ge en hint om väg till slutmålet. Sträckan däremellan är man fri att utforska som man vill. Man får inte bli slav under vägledningen. Brukar ställa in undvik grus o motorvägar, sedan kör jag ungefär i rätt väderstreck. Ibland får man vända, men vad gör det?
Om jag ska nånstans gör jag ungefär så, men i närområdet gör jag alldeles för ofta samma vägval gång efter annan, men Calimoto har fått mig att passera byar jag inte hade någon aning om att de existerar.
Man får stå ut med några mil grusväg ibland, men omväxling är vägen till lycka.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Garmin, men va f-n, GPS är bara till för att ge en hint om väg till slutmålet. Sträckan däremellan är man fri att utforska som man vill. Man får inte bli slav under vägledningen. Brukar ställa in undvik grus o motorvägar, sedan kör jag ungefär i rätt väderstreck. Ibland får man vända, men vad gör det?

GPS är grymt för att ta dig ut ur/in i en större stad på enklaste sätt…

Däremot behöver man ju inte GPS för att hitta från Gävle till Oslo…
 

Patric.G

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2023
Hoj
Kawasaki Vulcan S
Svinfina tips av alla ovan.
Håller med om att man superlätt kan navigera från punkt A till B och egentligen är det ju inte det som är frågan.

Det intressanta är vad man kan använda för app/GPS som hjälper en hålla sig utanför motorvägar och trist körning och hålla sig till vägar som tar en till nya platser och framför allt ger en möjlighet till svinkul körning på bra hojvägar.
Så man får njuta av själva resan - syftet med hojen kontra bilen.
:)
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Använder OsmAnd, lite högre tröskel att komma igång med jämfört med t.ex. CaliMoto (kör med den också).
Men mycket smidigare att kunna använda den typ av karta man vill ha, olika lager, ta bort information som man inte vill se etc.
Även smidigt att rutta på datorn innan färd.
Senaste resan i södra Sverige var OsmAnd bättre än CaliMoto på att rutta roliga asfaltsvägar samtidigt som den inte försökte få oss att köra över någons ägor på grusvägar som Detecht (om det är den som är svenskutvecklad för grus?)
Sorry - var inte Detech vi testade utan Stegras ruttning, det var den som försökte få oss att åka över både tomtmark och uppenbart privata avspärrade vägar..
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Blir nog google den här säsongen med sambons gamla mobil på styret. jag sätter inte fast den enda mobilen jag har på styret. har testat detech under förra året, fick den också gratis via svedea. använde enbart den via hörlurarna. fungerade ganska dåligt tyvärr, dåliga instruktioner gällande vägvisning, och ibland varnar den för tex rullgrus men ingen indikation på när faran kommer eller har jag redan passerat? vem vet.

ang "undvik grus "och "kurviga vägar" så hämtar väl alla appar sin data från google skulle jag tro. detech visade samma vägar som google med rätt inställnigar i båda apparna.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Nu har jag testat att göra en likadan rutt med Calimoto och därefter jämfört Calimotos rutt med Detecht och trafikverkets karta som visar beläggning och båda apparna valde endast asfalt överallt och nästan samma vägar (det diffade lite på några ställen, men motsvarande kurvighet på båda). Roligt var att båda apparna valde grusväg på en kortare sträcka, båda på samma sträcka. Ligger säkert nåt fel i infon i appen. För både trafikverket och google visar att det är grus. men det var enkelt att dra om.

Så, slutsats mellan dessa två såhär efter planeringsstadiet är att de ger likvärdiga rutter med samma kurvighet. Däremot upplever jag Calimoto som något enklare att addera "waypoints" längs vägen på, man bara högerklickar i kartan och lägger till en waypoint så hamnar den rätt i förhållande till kringliggande. Klickar man i kartan på Detecht så lägger den den nya punkten som nytt mål och man måste dra punkten till rätt plats i listan. En liten detalj, men irriterande när man sitter och bollar med inplanerade stopp för en gruppåkning. :)

Så om man klarar sig med begränsat område i gratisversionen (en tredjedel av Sverige typ) så föredrar jag nog Calimoto i planeringsstadiet hittills. På lördag ska vi provåka rundan, då ska jag testa och se hur Calimoto sköter navigerandet med.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Svinfina tips av alla ovan.
Håller med om att man superlätt kan navigera från punkt A till B och egentligen är det ju inte det som är frågan.

Det intressanta är vad man kan använda för app/GPS som hjälper en hålla sig utanför motorvägar och trist körning och hålla sig till vägar som tar en till nya platser och framför allt ger en möjlighet till svinkul körning på bra hojvägar.
Så man får njuta av själva resan - syftet med hojen kontra bilen.
:)

Ja, att bara hålla sig bortom motorvägarna är ju inte nödvändigtvis ett framgångsrecept, finns massor av svintråkiga 70-90-vägar också och då åker man ju hellre motorväg så man åtminstone kommer fram. Därför apparna är så bra, att man är nästan garanterad roliga vägar. Emellanåt en och annan oväntad omväg men det är en del av charmen ju!
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Så om man klarar sig med begränsat område i gratisversionen (en tredjedel av Sverige typ) så föredrar jag nog Calimoto i planeringsstadiet hittills. På lördag ska vi provåka rundan, då ska jag testa och se hur Calimoto sköter navigerandet med.
Prova även kurviger, den är bättre än calimoto både i planering samt navigering tycker jag.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Nu har jag testat att göra en likadan rutt med Calimoto och därefter jämfört Calimotos rutt med Detecht och trafikverkets karta som visar beläggning och båda apparna valde endast asfalt överallt och nästan samma vägar (det diffade lite på några ställen, men motsvarande kurvighet på båda). Roligt var att båda apparna valde grusväg på en kortare sträcka, båda på samma sträcka. Ligger säkert nåt fel i infon i appen. För både trafikverket och google visar att det är grus. men det var enkelt att dra om.

Så, slutsats mellan dessa två såhär efter planeringsstadiet är att de ger likvärdiga rutter med samma kurvighet. Däremot upplever jag Calimoto som något enklare att addera "waypoints" längs vägen på, man bara högerklickar i kartan och lägger till en waypoint så hamnar den rätt i förhållande till kringliggande. Klickar man i kartan på Detecht så lägger den den nya punkten som nytt mål och man måste dra punkten till rätt plats i listan. En liten detalj, men irriterande när man sitter och bollar med inplanerade stopp för en gruppåkning. :)

Så om man klarar sig med begränsat område i gratisversionen (en tredjedel av Sverige typ) så föredrar jag nog Calimoto i planeringsstadiet hittills. På lördag ska vi provåka rundan, då ska jag testa och se hur Calimoto sköter navigerandet med.
Om du ska jämföra behöver du ha betalversionen av Calimoto. Det är mer än kartorna som ingår då, tex. fler alternativ av kurviga vägar. Men du kanske har det?
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Om du ska jämföra behöver du ha betalversionen av Calimoto. Det är mer än kartorna som ingår då, tex. fler alternativ av kurviga vägar. Men du kanske har det?
Nej, jag kör gratis. Såg att man inte får tex satelitkartan osv med gratisversionen, men visst inte att det kan påverka valet av väg. Jag är inte sugen på att betala för en kartapp, så jag jämför gratisversioner istället. Detecht fick jag ju iof premium gratis ett år på, så det blir lite orättvist kanske att jämföra, men den känns än så länge snäppet sämre än Calimoto får jag säga. Dock är det nog mest navigeringsdelen i Detecht jag retat mig på förra året. Saker som att ankomsttiden är statisk (måste vara en bugg) och att den ibland får för sig att jag missat en punkt och därför vill få mig att vända, trots att jag följer rutten.

Prova även kurviger, den är bättre än calimoto både i planering samt navigering tycker jag.
Tack för tipset, får kolla in den appen med. :) Nu börjar det bli många att testa, får helt enkelt åka mycket hoj inom en snar framtid. Stackars mig. ;)
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top