Ditt turboprojekt i Bomber?

CBR1100XX

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Zx-12R 2006
Tjenare.

Jag är ny frilansare för BomberMagazine. Som vissa av er kanske har sett på streetfighter forumet så har jag kontakt med ett riktigt turboproffs. Martin som han heter ställer mer än gärna upp med allt sitt know how för er i någon form av artikel i Bomber.
För det första efterlyser vi nu någon som tänkt sig ta hjälp av ett proffs och kan tänka sig att ställa upp i ett repotage om projektet hos Martin.
Om vi inte hittar just det så får ni gärna komma förslag på andra varianter som ni vill se i Bomber tillsammans med Martin.

See you out there!:yoparty
Mvh David

CBR1100XX skrev:
2636850 Tjenare.

Jag är ny frilansare för BomberMagazine. Som vissa av er kanske har sett på streetfighter forumet så har jag kontakt med ett riktigt turboproffs. Martin som han heter ställer mer än gärna upp med allt sitt know how för er i någon form av artikel i Bomber.
För det första efterlyser vi nu någon som tänkt sig ta hjälp av ett proffs och kan tänka sig att ställa upp i ett repotage om projektet hos Martin.
Om vi inte hittar just det så får ni gärna komma förslag på andra varianter som ni vill se i Bomber tillsammans med Martin.

See you out there!:yoparty
Mvh David

Vilken Martin ?

Martin är något av en "doldis" i branschen. Det är ett medvetet val pga att när han figurerade i Bilsport och liknande tidningar tyckte han att han blev för nischad i bilvärlden. Däremot tycker han att det skulle vara kul att vara med i Bomber som är lite mer inriktad på "rock ´roll".

Martin har förvisso byggt mest turbobilar till åtskilliga rallyproffs och gatbilsåkare medflera men säger att det är inga problem att fixa turbo till hojar heller. Tex säger han att man kan plocka ut ca 300 hk ur en standard Blade med bibehållet komp vilket det inte är många i Sverige som klarar.
Vanligt är också att många byter alldeles för mycket saker i motorn till ingen nytta. Martin ser istället till att optimera turbon.

Några saker som är värt att nämnas är att han har fixat Sveriges snabbaste bil med 2liters motor, 658 hästar utan något annat än en välpreppad turbo. Han har även ordnat med en gatbil som kör låga 10:or på strippen.
Förövrigt bor han i Rimbo. Självklart går det att ringa honom för att prata närmare om detaljer vid intresse.

Mvh David

CBR1100XX skrev:
2638591 Martin är något av en "doldis" i branschen. Det är ett medvetet val pga att när han figurerade i Bilsport och liknande tidningar tyckte han att han blev för nischad i bilvärlden. Däremot tycker han att det skulle vara kul att vara med i Bomber som är lite mer inriktad på "rock ´roll".

Martin har förvisso byggt mest turbobilar till åtskilliga rallyproffs och gatbilsåkare medflera men säger att det är inga problem att fixa turbo till hojar heller. Tex säger han att man kan plocka ut ca 300 hk ur en standard Blade med bibehållet komp vilket det inte är många i Sverige som klarar.
Vanligt är också att många byter alldeles för mycket saker i motorn till ingen nytta. Martin ser istället till att optimera turbon.

Några saker som är värt att nämnas är att han har fixat Sveriges snabbaste bil med 2liters motor, 658 hästar utan något annat än en välpreppad turbo. Han har även ordnat med en gatbil som kör låga 10:or på strippen.
Förövrigt bor han i Rimbo. Självklart går det att ringa honom för att prata närmare om detaljer vid intresse.

Mvh David

Skulle inte ha emot att få hjälp med mitt bygge som baseras på Honda vtr-sp1

Alla säger ju att det är ett helvete att försöka bygga på en v-motor.

Dax att bevisa motsatsen.

Pm gärna ! Henrik

Jag är inte omöjlig, letar hoj just nu och beroende på budget (sponsorer?) kan jag tänka mig ett projekt från scratch så att säga.

pm-a så kan vi diskutera!

.

CBR1100XX skrev:
2638591 Tex säger han att man kan plocka ut ca 300 hk ur en standard Blade med bibehållet komp vilket det inte är många i Sverige som klarar.

Mvh David

Upp till bevis! :tummenupp

Nä då det går säkert med rätt komponenter och en jäkla massa klurande!
Sjäv så blir det en fläkt på min Fireblade med Blackbirdmotor (repotage i första bombertidningen) som hitils sugit i sig soppan!
Tänkte ta hjälp av Anderssonturbo för vätskekylt plenum och grenrör.
Siktar på 300+ hästar på slangen.

Hojen är utustad med en hel del Öhlinssnask och ISR leksaker, Hestecsprut och Marvic fälgar...

Kan det va nått?

Last edited:
CBR1100XX skrev:
2638591Tex säger han att man kan plocka ut ca 300 hk ur en standard Blade med bibehållet komp vilket det inte är många i Sverige som klarar.

...och mina morsa kan byta till vinterdäck, NOT! Med bibehållet komp, då kör man på VP SV05 och inte 98 oktan. Effektiv kompression och oktantal går hand i hand. 98 oktan och 13.5:1 är max vad man bör våga sig på. En Blade har 12:1 original. Hur man fixar dubbla effekten med de förutsättningarna kanske Martin kan förklara detaljerna bakom? Man kan nog komma rätt långt med ett aggregat med väldigt lågt avgasmottryck (dvs stor avgasdel) men hojen lär bli rätt udda att köra.

Min farsa däremot kan byta däck. :tummenupp :fakta

man ska nog passa sig för att påstå saker om man inte redan testat.....
den här Martin kanske är gud fader själv! vad vet jag.
om inte jag är helt ute och cyklar är väl ca 280 hk det mesta någon skrämt upp en kompsänkt fireblademotor till. brukar tydligen bli bekymmer med hållbarheten efter det. vestakar,vevaxel, lager, kolvar ger upp.

men det är klart, får det kosta många pengar och det inte behöver vara så mycket orginal i bottendelen går allt att fixa!

men eftersom vi pratar orginal nu så vill jag gärna se honom göra ett försök!
lyckas det är jag den förste att gratulera.

Ja lite hjälp är ju inte fel .. har en RD (250) som skall ha en 350ypvs maskin med Turbo .. Är han duktig så får han ju bevisa det då, detta med tvåtakt och turbo är lite jobbigt.

Det jag ställer upp med: moddad hoj (kåp försedd) renoverad i ettapper. turbo, garage, + diverse delar och kaffe..

så PM:a om det nu var allvar :tummenupp

Last edited:
Tackar.

Tack för alla svar och ni har säkert rätt i mångt och mycket. Jag ska kolla lite mer detaljer hur vi ska gå vidare. Återkommer inom några dagar.
Mvh David.

CBR1100XX skrev:
2638591 Martin är något av en "doldis" i branschen.

Några saker som är värt att nämnas är att han har fixat Sveriges snabbaste bil med 2liters motor, 658 hästar utan något annat än en välpreppad turbo.

Mvh David

Vad är det för bil då ???

MotardFighter skrev:
2639767 Mr. Cosworth?
Cosworthsamlaren i utkanten av Rimbo ?
Sett hans samling och avundats den när man åkt förbi.

Och är det han så tror jag han vet ganska väl vad han pratar om när det gäller turbotrim.

Jösse skrev:
2643067 Vad är det för bil då ???
Någon slags Cosworth är väl en bra gissning med tanke på 2 liters cylindervolym.

Last edited:
Rätt gissat.

Martin går även under namnet Mr Cosworth.

Wiseguy skrev:
2643100 Cosworthsamlaren i utkanten av Rimbo ?
Sett hans samling och avundats den när man åkt förbi.

Och är det han så tror jag han vet ganska väl vad han pratar om när det gäller turbotrim.

Någon slags Cosworth är väl en bra gissning med tanke på 2 liters cylindervolym.

Tidsnöd

Hej allihop.

Vill bara tala om att projektet fortskrider som det ska men som vanlgt tar saker och ting lite tid. Martin är skittaggad att komma igång. Jag väntar bara på lite info från "högre ort" innan vi kan dra igång det hela.

Tack för att ni väntar, jag hör av mig så fort jag fått go a head!

Mvh David

Fy faan. Kan Herr Cosworth plocka ut 300 bakhjuls hästar ur en Blade på vanlig pumpsoppa 98 oktan, utan att kompsänka. Med hyffsad körbarhet..... Då vill jag träffa honom och knäböja inför honom..:bow :bow :bow :bow .........Kneel before the "God Of Turbo".....:bow :bow :bow :bow

Jag har inte fått något PM så det innebär väl att mitt skit projekt inte var värt någon upmärksamhet .. nå väl vad är väl en bal på slottet ?

ja ja själv är bäste dräng..

Instabil skrev:
2677047 Jag har inte fått något PM så det innebär väl att mitt skit projekt inte var värt någon upmärksamhet .. nå väl vad är väl en bal på slottet ?

ja ja själv är bäste dräng..

turbo på den skithojjen:skrämd

Back