Ditt sämsta MC-köp

torten

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
XT600K -91
Mitt är helt klart min XT600 som jag köpte för drygt tre år sen för 10 lök. En importerad oreggad 91:a som skramlade lite i motorn(typ kamkedja) .

Detta har gjorts hitintills:
Upptäckt sprickor i överdel av toppen och block och svetsat dessa
alborrning av topp överdel pga att den slog sig vid svetsningen
Lagat sprickor i motorkåpor
Polering och tillsnyggning av kam, vippor mm som inte var så vackra
Köpt blandade grejer till toppen
Köpt ny oljepump
Köpt ny kammkedjesträckare
Bytt samtliga lager i motorn
Bytt regulator
Bytt membran och munstycken i förgasare
Blästring och Pulverlackering av en ram som visade sig vara krokig
Köpt ny ram(på skrot)
Köpt två nya batterier(det ena var paj och inget kvitto)
Strypsats+regbes(som inte behövs längre eftersom jag har tungt kort nu)
+Massa andra grejjer och många timmar i garaget

Det som måste göras nu är att riva isär förgasarna och försöka lista ut om svaret på varför den går så illa som det gör nu. Samt att regbesiktiga om utan strypningar och med ny ram

Det som jag trodde behövdes göra och som fortfarande ska göras:
Nya Bromsskivor
Ny tank och lackera kåpor
Nya bromsslangar
lacka ram
Byta sadelöverdrag
Byta blinkers
Byta styre
Klämma på några schyssta blinkers
Schysst avgasystem

Slutsats: Kolla ALLTID att hjulen spårar när du köper hoj oavsett om den verkar ovurpad. Och räkna ALLTID med helrenovering om det skramlar om än så lite i motorn

torten skrev:
2119884 Mitt är helt klart min XT600 som jag köpte för drygt tre år sen för 10 lök. En importerad oreggad 91:a som skramlade lite i motorn(typ kamkedja) .

Vad hade du förväntat dig för tio tusen kronor ? att alla vätskor skulle varit nybytta, bara vrida om nyckeln och gasa ?

:rofl

min nuvarande XT600 (kasta-skit-på-XT-tråd? hehe)

vart så att min förra blev stulen, och lite utan att känna efter (och ett jävla abstinens att få köra hoj då den blev stulen i början av säsongen och jag vart utan i ca två månader) så fick jag och köpte en likadan - gick nog inte ens en månad sen kom motard-stormen och sedan dess har jag haft suget av att köra motard... men förhoppningsvis blir det en sådan till sommaren.

En gammal Honda CB125T från -82. Bara 4000 mil på mätaren, gick som en klocka när jag provkörde.
Körde en sommar med den sen framåt hösten bara dog den en dag så jag fick leda hem den... Sen dess har den inte startat trots alla möjliga försök med bytta tändstift, brytarspetsar och allt möjligt annat (jag har inte gjort så mycket då jag inte är så meckig av mig... än...). Sålde den förra sommaren för 2kkr, då hade den stått ungefär två år i garaget utan att flyttas på alls. Tror inte packboxar och annat sånt var så roligt då... Utan tändningsnyckel då också sen jag slarvat bort den...
"Har du bytt däck på den?" "Nää, jag tror det är originaldäcken på fortfarande..." :D

Ja för tÿsan... Men såld blev den... Och inte har jag hört nåt så jag antar att den rullar fortfarande...

En Honda MTX 125:a. Morsan ringde mig på min femtonårsdag och sa att vi skulle iväg och köpa EPA! Ehhh, nej ska vi inte, jag ska ha en 125:a. Och, vi åkte iväg och köpte denna som var skitfin och hade endast gått 1500mil.
Körde kanske 200mil med den och med bara några månader kvar till 16-årsdagen och därmed körkortsdags så ville vissa delar i motorn kolla vad som fanns på andra sidan och tittade därmed ut. Skithoj.
Den stog i 3 år till och sen bytte jag till mig en, vad jag tror nu i efterhand, stulen 25hk mercurymotor från 96' med elstart och långrigg och 4-takt :näsblod
Det enda jävliga är att jag har inte skrivit ägarbyte på hojen ännu sisådär 6 år senare så nu får man betala registreringsavgift på ett fordon som inte finns kvar. 35:- om året kvittar men undrar hur länge det kommer pågå....
Båtmotorn såldes för övrigt för ynka 1500:- till en polisman i Jönköping, han var väldigt glad när han såg min annons och åkte 25 mil enkel resa och köpte direkt. Dock påpekade jag att den verkade för bra för att sann på telefon men det bekom honom inte.

Dee_cati skrev:
Det enda jävliga är att jag har inte skrivit ägarbyte på hojen ännu sisådär 6 år senare så nu får man betala registreringsavgift på ett fordon som inte finns kvar. 35:- om året kvittar men undrar hur länge det kommer pågå....
Det pågår så länge du pröjsar...

Sluta pröjsa så avreggas hojen till slut. = Problemet löst.

(Min Kawa från -77 står som en '95'a i pappren, just för att tidigare ägaren inte pröjsat reg.hållavgiften. Så han fick regga den på nytt, men nytt reg.nr.)

Last edited:
War-psycho skrev:
2120193 Det pågår så länge du pröjsar...

Sluta pröjsa så avreggas hojen till slut. = Problemet löst.

(Min Kawa från -77 står som en '95'a i pappren, just för att tidigare ägaren inte pröjsat reg.hållavgiften. Så han fick regga den på nytt.)

Men kan de inte skicka påminnelseavgift och sedan till inkasso då? Får ta och ringa VV imorrn, då kanske de kan fixa nåt direkt om man har tur.

Dee_cati skrev:
2120200 Men kan de inte skicka påminnelseavgift och sedan till inkasso då? Får ta och ringa VV imorrn, då kanske de kan fixa nåt direkt om man har tur.
Osäker på det, eftersom det var inte jag själv som gjorde det.

Bäst du kollar. :tummenupp

Annars kan du ju beställa nya reg.papper, och be nån hemlös skriva på ägarbytet mot en hundring. :D
(Om han inte bryr sig om inkasso alltså, d.v.s. redan har kass historik.)

Eller anmäl den som stulen, då blir du avskriven om dom inte hittar den, tror jag.

Last edited:
En motorcykel kan man "skrota" själv - man skickar en redogörelse till registret om vad som hänt fordonet/varför man vill avregistrera den.

Jobbade förförra sommaren för att köpa min brors kx250. Första dagen jag hade hojjen så skar cylindern,ramlager,spricka i blocket,svänghjulet och statorn blev bara MOS.Fyfan det kändes verkligen,mycket pengar man har att reparera för då man lever på studiebidrag.
Fick aldrig hojjen att funka riktigt bra heller,satt ett SEM system på hojjen innan så jag köpte ett begagnat men hojjen gick bara baklänges och det "nya" svänghjulet var inte identiskt med det gamla,tillslut blev jag less och sålde bort den.

Förstahojen, en GSX400F -82 som inhandlades hastigt våren -01 för att ha något att övningsköra och köra upp på.

Packboxarna gick tämligen omgående och tändspolarna fick bytas därefet. Dock gick hojen inte bra (bludder mellan 4-7000rpm och toppfart på 120-130). Eftersom hojen inte gjorde mer än ~90 på 6:an blev det att ligga på 4-5:an och 9-10000rpn konstant vilket påverkade bränsleförbrukningen (var uppe i över 1l/mil vid flera tillfällen).
En sen oktoberkväll pajade generatorn och hojen stannade på motorvägen 10mil hemmifrån. :huvet

Har en isärskruvad DR 350 i förrådet som stått där i ett och ett halvt år. Köptes med smått rasat förbränningsrum. Reparabelt, men efter att ha haft toppen inne hos E&D mc-verkstad TRE gånger så ledsnade jag. Att det ska vara så förbannat svårt för erfarna mekaniker att fräsa ventilsäten ordentligt! Orkar inte prioritera hojen längre. Får bli när jag är klar med alla andra projekt en regnig dag.

Köpte en aprilia 125:a i somras som ja körde en månad innan motorn gick åt hel**te och som skulle kostat 17000 å laga. Så ja sålde skiten å köpte en nsr istället å den har ja hunnigt köra ett par hundra meter men innan den dog å nu vill inte den heller starta :huvet

hållundan skrev:
2121299 Har aldrig gjort ett dåligt MC-köp. :yoparty

Ta i trä, peppar och salt.

Kan bara instämma :tummenupp

Inköpslistan:

Yamaha FZR 600 -91
Honda CBR 900RR -93
Honda CBR 900RR -97 NY!
Honda CBR 900RR -97 NY! igen pga. gubbe i hatt
Honda CBR 900RR -93
KTM Duke II -03
KTM 660 SMC -04

Yamaha R1 2005.

Bytte kopplingdetaljer vid 4 olika tillfällen, visserligen va det garanti men vem vill ha sin dyrt försäkrade mc stående på verkstad när det är hojsäsong...
Har haft 2 Rettor tidigare och aldrig haft problem med dem.

Tydligen ska det enligt den verkstad som utförde jobbet vara ett problem på de första 05-orna, det ligger nån form av konsistensfett på lamellerna som gör att de bränner fast och kopplingen upphör att fungera.

Tröttnade på den och ville inte riskera ännu en säsong och har nu sålt den.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg