Gör om och gör rätt !
Körsbär är snyggast!
...och det hårt som faen! Cyren är jevvligt hårt också. även ek är hårt, och ask.
Al däremot är ett surt jevla mjukt träd och sälj är ved absolut värsta trädet

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Gör om och gör rätt !
Körsbär är snyggast!
Eken tar ledningen! Det är så att man blir förbannad! Detta "Fikushat", i Svärje, 2008![]()
Ek, Querqus Robur
![]()
En ordningsfråga: Heter den alltså så?
Alltså Querqus Robur?
(Fonetiskt Kerkus robur?)
Om så är fallet så måste jag utbrisa i ett "Det var som fan!!"
Om inte så...![]()
![]()
![]()
Det är latin för den inhemska arten stjälkek
Namnet stjälk kommer från det långa skaft på vilken fruktställningen (ollonen) sitter....Så namnet är precis lika snuskigt som det låter.
Om jag minns min trälära rätt!
Robur heter alla ekar i efternamn, robur betyder styrka.
Det är ju helt fantastiskt!
OBS: menade inte alls att ifrågasätta, vilket jag tror att du mycket väl förstår. Men undrar fortfarande om uttalet, "Korkus" eller "Kerkus" Robur?
IOFS inställer sig ett antal fler frågor i sammanhanget, men det kanske vore korrektare att vända sig till Vsamuseet med dom?
Alltså frågor om ekar!
bEDÖMER ATT DÄR hr vi (Jävla capslock) ett av de mest strålande exemplen på långsiktighet som vi ö.h.t. kan hitta nu i vår moderna tillvaro.
Enligt uppgift (har vissa förbindelser som jag inte redögör offentligt) så är de ekfigurer som återfinns i återuppbyggnaden av Vasaas kanondäck samt kaptenshytt gjorda av ek från Visingsö, som planerades för att ersätta de träd som mfälldes för att bygga Vasa.!
Querqus var ju romarnas slanguttryck för penis, eftersom quercus betyder stjälk. Det är klart att det uttalas Kerkus.
...annars blir det ju korkek. Nu var ju Tjuren Ferdinand förvisso både stark och bög, så han borda ha suttit under en stjälkek istället.
Det är korrekt. Eftersom dessa träd en gång planterades av Kungen för Kungliga Flottans räkning (för att säkra behovet av virke för fartygsbyggnad för framtiden) så lät någon statstjänsteman från Visingsö för några år sedan skicka ett officiellt brev till nuvarande Kungen där man förklarade att ekarna nu var klara för avverkning.
Det är ungefär så jag berättar historian för mina utländska besökare, det är ju underbart om den dessutom stämmer!!
Såvitt jag kan bedöma finns det en verklighetsbakgrund nånstans som då och då poppar upp i denna lilla hjärnan och alltså blir till en skapligt underhållande brättelse!
Robur heter alla ekar i efternamn, robur betyder styrka.
Ohoo, mycketr som faller på plats nu!
"Hinc robur et securitas" stod det på 10-kronorssedlarna va!
Roligt att få sprida ljus i töcknet!Då har du nu även förstått orsaken till att en del av sparbankens fonder heter Robur.
Här stod det annorlunda, att byråkrathumorn istället ustpelade sig mellan Domänverket och Marinen, och att det var på 70-talet.
http://www.visingso.net/turokul/sevardheter/ekskogen/ekskogen.htm
De borde heta pellets, d.v.s. ett hopkok av flis.![]()
Jamen Domänverket... vi behöver väl inte säga mer....
Gör om och gör rätt !
Körsbär är snyggast!
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |