Ditt bästa snapsrecept?

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
gokväll i stugorna.

Midsommar närmar sej och jag planerar att krydda ihop en egen snaps till sillbordet.
men jag har inga bra recept. det ligger i klass med "hemkört och 2 lingon i konservburk"
jag vänder mej till visdomen som finns på detta forum.

så kom igen! släng fram era bästa egna snapsrecept :fyllisar
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Ta torkad malört.
Smula ner en handfull på ett fat.
Häll på 40% (eller starkare) vodka eller renat.
Tänd på och låt det brinna ut. Det brinner med blå låga.
Häll ner skiten i ett kaffefilter.
Sila igenom vodka eller renat, satsen räcker gott o väl till att
smaksätta en knatting.

Nu har du din alldeles egna bäsk :tummenupp
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
snaps

Till midsommar funkar det väldigt bra med en enkel klassisk snaps.....man behöver :

1 flaska icke smaksatt sprit
1 knippe dill
1 citron

Mängden dill och citron varierar efter tycke, smak och mängden sprit....

Skär försiktigt av "skivor" från cirtonens skal, undvik att få med det vita, och lägg de gula remsorna från citronen tillsmmans med dillen i spriten.

Det räcker ofta med ett par timmar för att det skall smaka riktigt bra men kan dra upp till ett par dagar sedan bör man sila av om snapsen skall sparas.


En annan fin snaps som man börjar att förbereda på sommaren är smaksatt av vinbär och blommor från johannesört:

Plocka 1-2 deciliter blommor från johannesört och låt dem dra i sprit några veckor -spriten skall bli vackert röd och få en tydlig smak av johannesörten.
Sila av och spara.

När vinbären är mogna fyller man en flaska/burk med bär och täcker med sprit - ställ mörkt och glöm bort till frampå hösten, sila av och ta fram johannesörtspriten.

Nu gäller det att blanda dessa sorter och provsmaka sig fram till en behaglig blandning - ev kan man vilja justera sötman med lite socker. Brukar kunna bli en favorit till Jul.

Dagens tredje snapsrecept lyder som följer:

På sensommaren när dina äpplen är mogna tar du några fina äpplen ock skivar upp dem och tar bort kärnorna - lägg äppelskivorna i en burk och täck med sprit och på med locket. Låt stå tills spriten börjar likna äppeljuice. Sila bort äppelskivorna och blanda spriten med HandLegger´s "Bäsk" ( se hans recept ovan) - malörten ger ett gott "bett" i snapsen och äpplet en rund fin och behaglig avslutande eftersmak.

Skål !
 
Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Skvattram :tummenupp

Drack denna mycket goda hemmakryddade snapps vid ett julbord ute på nån herrgård-kommer-inte-ihåg-var för ett par år sen.

Drick inte för mycket av den dock, då skvattram tydligen är giftig och har en viss "narkotisk effekt". Inget jag märkte dock... :rolleyes: :D
 

Bifogat

  • Skvattram.jpg
    Skvattram.jpg
    58.2 KB · Visningar: 229

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Man måste inte bränna av besken....Mitt recept kommer från mörkaste skåne och har rönt stående ovationer från beskälskare landet över...

3-4 kvistar malört (med blommor), häll över en 75:a brännvin (helst egenhändigt tillverkat). Låt dra två dygn, skaka ibland. Sila av malörten.
Toppa med ytterligare en liter brännvin, och 3-5 sockerbitar. Skaka tills dessa löst upp sig. Smaka och njuuuut den bästa besken i ditt liv. Vill man vara fin i kanten kan man byta ut sockerbitarna mot ett par msk flytande honung. Blir ytterligare en dimension i smaken.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Man måste inte bränna av besken....Mitt recept kommer från mörkaste skåne och har rönt stående ovationer från beskälskare landet över...

3-4 kvistar malört (med blommor), häll över en 75:a brännvin (helst egenhändigt tillverkat). Låt dra två dygn, skaka ibland. Sila av malörten.
Toppa med ytterligare en liter brännvin, och 3-5 sockerbitar. Skaka tills dessa löst upp sig. Smaka och njuuuut den bästa besken i ditt liv. Vill man vara fin i kanten kan man byta ut sockerbitarna mot ett par msk flytande honung. Blir ytterligare en dimension i smaken.

Mitt recept är enkelt o bäsken är färdig att servera direkt.
Knarkvarning blir det om man blandar i absint.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
.................

Den här tråden är viktig....."lyffter"
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
du har så rätt min gode man!

jag blandade till följande snaps. fy faan vad många recept det fanns när man väl började leta lite...

hette tydligen "herrgårdssnaps"
5dl sprit (jag tog brännvin special)
1dl torkade nypon
1msk korianderfrön
1tsk fänkålsfrön
1cm skivad ingefära
1st stjärnanis

blanda i flaska. låt stå minst 3 dygn. provsmaka, vill du ha kraftigare smak så låt stå längre.
sila av.


sen blir det en citrussnaps oxå.

midsommarafton är ju först på fredag så några sistaminutensnapsar bör man hinna med att lägga in.
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
dagens trådlyft?

hur ser det ut för i år med snapstillverkningen hemma i stugorna?
nån som ska blanda till ngt spännande?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ta en flaska, fyll upp med svarta vinbär häll på vodka hela vägen upp över bären, låt stå ett par veckor, sila bort bären, späd med sprit om det blivit för mycket saft av det hela, lägg flaskan i frysen en dag innan den ska förtäras, klart:tummenupp Saftigt, läskande och helt underbart gott att svalka strupen med en varm midsommardag:banana
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Finns ingen som tillverkar obstler, palinko, slivovitczjlchzvkl här? Fruktbrännvin alltså.
 

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Riverlake
Hoj
XT660R / X
Citronskal, gärna med en peeler, fren halv citron, ett par sockerbitar, några stjärnanis. Sila av efter ett par timmar.

Till damerna: Färska hallon, socker e smak, låt stå nåra timmar, sila av.

Garanterat godare än nån köpes snaps.

Sprit: gärna 60% kosken till den första och 37% renat till damdrickat.
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
sådär
snapsarna inlagda, lagrade och nu även provsmuttade.
nu saknas bara regnet, +5 grader, en bångstyrig grill och själva midsommarafton så är det som det ska.

först blev det en favorit i repris
Citrussnapsen. frisk och fin.

ny för i år är en söt rackare som nån har valt att kalla midsommarsnaps.
10 g färska rabarber
0,5 dl hackade jordgubbar
2 krm mörkt muscovadosocker
en halv vaniljstång

vaniljen tar lätt över bland smakerna märkte jag så go easy on that.

smakar just nu som rejält stark musöppnardricka.

återkommer med hur bra yrsla blev. (och om det blev nåt åka eller inte)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top